728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

یک هفته با حرکتهای اعتراضی مردم

-

--
--
در هفته‌ای که گذشت دهها حرکت اعتراضی در سراسر میهن اسیر داشتیم. طبیعی است که از بسیاری از حرکتهای اعتراضی گزارشی نداشته‌ایم. اما آنچه که تا کنون گزارشاتش در هفته سوم شهریور رسیده است:
رویارویی مردم با ارگانهای سرکوبگر
حداقل 9 مورد درگیری با گشتهای سرکوبگر موسوم به ارشاد یا سایر ارگانهای سرکوبگر رژیم در شهرهای مختلف کشور بوده است. از جمله درگیری مردم اندیمشک با نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام یک زندانی، درگیری ساکنان شهرک ژاندارمری و بلوار مرزداران تهران با شعار ”دیکتاتور، دیکتاتور و نیروی افتضاحی“ که مردم به نبود امنیت و همدستی نیروی انتظامی با قاچاقچیان و سارقان اعتراض داشتند. همچنین چند مورد گزارش از گوشمالی دادن عناصر رژیم توسط مردم در هنگام به‌اصطلاح امر به معروف داشته‌ایم که برجسته‌ترین آنها گوشمالی شدن آخوند توکل از اعضای سابق مجلس خبرگان آخوندی بود که همسر یک خانمی که مورد تعرض این آخوند به جرم خمینی‌ساختهٴ بدحجابی قرار گرفته بود، به آخوند مزبور حمله کرده و او را گوشمالی داد. سایت پاسدار رضایی نوشت: همسر وی با این استاد اخلاق! درگیر می‌شود و پس از درخواست توکل از وی برای پایان غائله، وی اظهار داشته: «دل خوشی از شما ندارم»
اعتراضات کارگران و بازنشستگان
علاوه بر این حداقل 15 مورد اعتراض و تجمع کارگری در هفته سوم شهریور گزارش شده که کارگران به‌دلیل غارت حقوقشان توسط کارگزاران رژیم به اعتراض برخاسته بودند. در یکی از نمونه‌ها کارگران ”کارخانةکیان تایر“ یا ”شرکت لاستیک البرز“ که در میانشان شماری از کارگران زن هم بودند، با شعار ”کارگر باغیرت ذلت نمی‌پذیرد“ ، به جلو وزارت صنعت، معدن و تجارت رژیم رفتند و خواستار حقوق و مطالباتشون شدند. 8 مورد از اعتراضات بازنشسته‌ها گزارش داشتیم از جمله بازنشسته‌های ذوب آهن اصفهان و زغال‌سنگ کرمان که خواهان افزایش حقوق و پرداخت مطالباتشان هستند،
خشم و اعتراض علیه کمبود و گرانی درمان
حداقل 4 مورد اعتراضات مردمی علیه وضعیت بهداشت و درمان و گرانی دارو و نبود امکانات خدمات درمانی گزارش شده است. از جمله تجمع خانواده‌های بیماران هموفیلی در اصفهان و خانواده‌های بیماران سرطانی وصعب‌العلاج در تهران به‌دلیل گرانی سرسام‌آور داروهای این بیماران. اعتصاب پرستاران بیمارستانهای کاشانی و هاجر در شهرکرد به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات و کمبود حقوقشون هم از نمونه‌های اعتراضات کادرهای درمانی طی هفته گذشته بود.
اعتراضات علیه تخریب محیط زیست
از اعتراضات محیط زیستی هم در روز شنبه، دوزادهمین هفته تجمع اعتراضی مردم اراک علیه سرطانزایی آلودگی هوا و ارسال پارازیت توسط ارگانهای سرکوبگر رژیم برپا بود.
اعتراضات کشاورزان اصفهانی در خوراسگان، برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر با تجمع در برابر مراکز رژیم انجام شد. این اعتراضات نسبت به قطعی آب زاینده رود و کمبود آب صورت گرفت.
اعتراضات علیه کمبود خدمات عمومی
به این مجموعه باید اعتراضات مستمر مردم در شهرها و شهرکهای مختلف به‌دلیل کمبود خدمات عمومی از جمله برق و آب و بهداشت و آسفالت و غیره را هم اضافه کرد که به‌رغم سانسور اخبار اعتراضی در رسانه‌های حکومتی، به‌دلیل گستردگی این نوع اعتراضات مجبورند برخی از آنها را برای برگ بازی‌کردن علیه باندهای رقیب حکومتی و نه انعکاس وضعیت مردم، منتشر کنند.
مقاومت در زندانها
همچنین باید به مقاومتها و ایستادگیهای زندانیان سیاسی و استمرار اعتصاب‌غذا توسط آنان در زندانهای مختلف اشاره کرد که در هفته گذشته هم‌چنان ادامه داشت. از جمله، رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه در اعتراض به تضییقات و فشارها در زندان اوین و اعتصاب‌غذای جلال باتمانی پدر زندانی سیاسی شورش باتمانی که حدود یک ماه پیش در بند قرنطینهٴ زندان سنندج در زیر شکنجه جان باخت از مجموعه اقدامات اعتراضی زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان در هفته سوم شهریور بود. جلال باتمانی اعتصاب‌غذای خود را در برابر بیدادگاه انقلاب سنندج شروع کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1bb0ecbd-3acf-47c3-a7e5-b69d94b7617f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات