728 x 90

هنرمند سوری در ژنو، با تخریب مجسمه‌ای غول‌پیکر، ناپدیدشدگان سوریه را به یادآورد

ژنو - تخریب مجسمه غول پیکر توسط هنرمند سوری
ژنو - تخریب مجسمه غول پیکر توسط هنرمند سوری

خالد داوا، مجسمه‌ساز سوری، روز جمعه ۹ شهریور با همکاری بستگان ناپدیدشدگان سوری، مجسمه‌ای غول‌پیکر را در خارج از مقر سازمان ملل در ژنو تخریب کرد تا به محکومیت ناپدید شدن اجباری دهها هزار نفر در سوریه بپردازد. این اقدام در روز جهانی ناپدیدشدگان انجام شد و به‌عنوان پیامی سیاسی برای اعتراض به سیستم بین‌المللی و سکوت آن در برابر وضعیت سوریها تلقی می‌شود.

مجسمه داوا که به نام "پادشاه حفره‌ها"شناخته می‌شد، فرماندهی سرکوبگر را به تصویر می‌کشید. این هنرمند که در تبعید در فرانسه زندگی می‌کند، گفت: «ما اینجا هستیم تا بگوییم"بس است". ما حق داریم حقیقت را بدانیم».

این اقدام به پیشنهاد گروه حقوق‌بشری "کمپین سوریه" انجام شد و نشان‌دهنده اعتراض شدید به کم‌کاری جامعه بین‌المللی و سازمان ملل در مواجهه با بحران سوریه بود. داوا که خود قربانی جنگ داخلی سوریه است، این اثر هنری را در سال ۲۰۲۱ در پاریس ساخت و قصد داشت آن را به همین شکل تخریب کند تا به آسیب‌پذیری و نابودی که مردم سوریه تجربه کرده‌اند، اشاره کند.

وفا مصطفی، فعال حقوق‌بشر که پدرش از سال ۲۰۱۳ ناپدید شده است، اظهار داشت: «این مجسمه نه تنها نماینده رژیم اسد، بلکه نماینده جامعه بین‌الملل و سازمان ملل است که در قبال ما قصور ورزیده‌اند».
جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰۰هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa332e59-ffc1-4ed8-a495-58b0ddbd518a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات