728 x 90

درگذشت هانری لوکلرک

 هانری لکلرک
هانری لکلرک

درگذشت هانری لوکلرک
مدافع بزرگ حقوق بشر
و یکی از برجسته‌ترین وکلای تاریخ فرانسه


هانری لوکلرک، مدافع بزرگ حقوق‌بشر، تجسم عدالت و قانون و یکی از برجسته‌ترین وکلای تاریخ فرانسه و رئیس افتخاری لیگ حقوق‌بشر شنبه ۱۰شهریور، در ۹۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.
لکلرک طی ۶۵ سال وکالت، یکی از برجسته‌ترین وکلای تاریخ فرانسه و یکی از پایه‌های عدالت و حکومت قانون بود. جامعه وکلای فرانسه یکپارچه از او تجلیل کرد و رسانه‌های خبری گفتند شیر پیر چشم فرو بست.
هانری لوکلرک در چهار دهه گذشته همواره وکیل مقاومت ایران، و مدافع سرسخت مجاهدین خلق ایران در سخت‌ترین شرایط بود.
خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران با تسلیت به همسر، فرزندان و خانواده لکلرک و به عموم مردم، به‌ویژه وکلا، قضات و حقوقدانان فرانسه گفت: مقاومت ایران یک دوست بزرگ و مردم فرانسه و اروپا یکی از قهرمانان خود را از دست داد.
خانم مریم رجوی افزود: هانری لکلرک وکیل مسعود در دادگاه هسته مقاومت در سال ۱۳۶۳ بود که صدای حق‌طلبی مردم و مقاومت ایران علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران را در فرانسه طنین‌انداز کرد، او که تجلی ارزشهای بنیادین فرانسه، آزادی، برابری و برادری بود در سخت‌ترین شرایط و در بحبوحه بی‌عدالتیها همواره با دفاع آتشینش به کمک ما می‌شتافت و نام او برای همیشه در خاطره تاریخی مردم ایران زنده می‌ماند.
هانری لوکلرک رئیس تیم وکلای مقاومت در پرونده ننگین ۱۷ ژوئن بود که به مختومه شدن پرونده به نفع مقاومت انجامید و به‌رغم پرونده‌سازیهای رژیم آخوندها و کمک مماشات‌گران، قاضی تحقیق ضدتروریسم در حکم خود مجاهدین خلق را مقاومت مشروع توصیف کرد.

 

سخنرانی هانری لوکلرک
در کنفرانس «پیروزی عدالت، حقانیت مقاومت ایران»
اورسور اواز – ۱۷ آبان ۱۳۹۳

 

هانری لوکلرک - برجسته‌ترین وکیل فرانسه
خانم رئیس‌جمهور،
نبردی که شما به‌پیش می‌برید، نبرد مقاومت، یک نبرد ضروری برای حقوق‌بشر است. نباید فراموش کرد که وقتی در سال ۱۷۸۹ فرانسه در اقدامی که بی‌شک عظمت بین‌المللی را به آن بخشیده، اعلامیهٔ حقوق‌بشر و شهروندی را به رشتهٔ تحریر درآورد، و آن‌را تعریف کرد تا بگوید: بدبختی‌های مردم فقط می‌تواند ناشی از نادیده‌گرفتن حقوق‌بشر باشد، و چهار حق طبیعی و زوال‌ناپذیر را تعریف نمود: آزادی، امنیت و مالکیت، اما چهارمین حقی که همه همواره آن‌را فراموش می‌کنند، چهارمین حق طبیعی و زوال‌ناپذیر، آن‌طور که نگارندگان (اعلامیة) ۱۷۸۹ مشخص کرده‌اند، مقاومت در برابر سرکوب است. لذا مقاومت در برابر سرکوب یک حق تعریف‌شده، اساسی و بنیادی است. شما از این حق استفاده کردید. باید علیه بربریت مقاومت کرد، در همه‌جا. و اول از همه باید در کشور خود مقاومت کرد. باید توان انجام آن‌را داشت. کسانی که تیرباران، زندانی و شکنجه می‌شوند، در این مقاومت شرکت می‌کنند. باید بقیه با آنها همبسته باشند و باید مقاومت ادامه یابد. ما باید در همه‌جا مبارزه کنیم و ما این کار را در اینجا انجام دادیم، در جایگاه خودمان، در کنار شما، تا دفاع از شما را تضمین کنیم.
مبارزه شما، مبارزه همهٔ کسانی است که در جهان دیگر تحمل بربریت، اعمال وحشتناک (علیه) پناهندگان و قتل‌عام‌شدگان را ندارند. کسانی که گردنشان را می‌زنند و یا سنگسار می‌شوند، کسانی که شلاق می‌خورند، ما دیگر نمی‌توانیم اینها را بپذیریم. مطمئناً اینها ادامه خواهد یافت، ولی دست‌کم ما باید در جایی که هستیم و با جایگاهی که در جامعه داریم، به مقاومت ادامه دهیم. مقاومت در برابر بربریت.
خانم رئیس‌جمهور مبارزه شما به‌پایان نرسیده است، مبارزه شما روزی به‌پایان خواهد رسید که ملت بزرگتان آزاد شود، امیدوارم شاهد آن روز باشم.


به‌دنبال درگذشت هانری لکلرک مقام‌های دولتی، نمایندگان پارلمان و حقوقدانان برجستهٔ فرانسوی با یادآوری نبردهای حقوقی او و دفاع بی‌وقفه‌اش از حقوق‌بشر و عدالت، درگذشت او را تسلیت گفتند. هم‌چنین نام هانری لوکلرک در شبکهٔ ایکس در فرانسه با هزاران پست ترند شد.
اریک دوپون مورتی وزیر دادگستری فرانسه در حساب ایکس خود نوشت: «هانری عزیز، اغلب می‌گفتی «اگر فقط یک نفر باقی بماند، من همان نفر خواهم بود».
با درگذشت تو، ما یک مدافع خستگی‌ناپذیر آزادی‌ها را از دست می‌دهیم که تعهد و استعدادش تأثیر خود را بر کانون وکلا و تمام دستگاه قضایی ما بر جای گذاشته است.
از صمیم قلب به عزیزانش تسلیت می‌گویم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b27fd559-c7c7-432d-8a73-e0e2ce86c97c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات