728 x 90

آفريقا,

بازسازی میراث فرهنگی کشور مالی

-

 -
-
گزارشی از یورونیوز
یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، خواستار حساس بودن ارتش در جریان عملیات نظامی در کشور مالی نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی در این کشور شده است.
این سازمان از آغاز عملیات نیروهای ارتش علیه بنیادگراهای افراطی، به تهیه و ارسال نقشه از مکانها و آثار مختلف پرداخته و به‌ویژه از چهار مکان در کشور مالی به‌عنوان میراث فرهنگی جهانی نام برده است. شهر تیمبوکتو و دو شهر باستانی دیگر از جمله این میراث فرهنگی است.
رئیس بخش آفریقای میراث فرهنگی یونسکو گفت: ”یونسکو قطعاً هیأتی را مأمور ارزیابی از وضعیت و تعیین اولویتها خواهد کرد تا در همکاری با جوامع محلی که این مکانها را برای هزار سال نگهداری کرده‌اند، اقدامات فوری انجام دهد“.
 

بنا‌ به گزارشها، بنیادگرایان افراطی کتابخانه‌ای در شهر تیمبوکتو حاوی هزاران کتاب و نسخه‌های خطی را به آتش کشیده و دست‌کم سه آرامگاه را تخریب کرده‌اند.
یک پژوهشگر پیشین مؤسسه تحقیقات اسلامی گفت:
”این اسناد مربوط به هندسه، پزشکی، تاریخ، جغرافیا و افسانه‌ها می‌شود و آنچه محرمانه‌تر است مربوط به اسناد فروش بردگان و غصب املاک بوده است“.
یونسکو می‌گوید تمام تلاش خود را برای حفظ اسناد باقیمانده و بازسازی آرامگاهها به کار خواهد برد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/064e0fef-d337-4637-b1a5-ba3d51742932"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات