728 x 90

-

اجلاس گروه پارلمانی حقوق‌بشر استونی با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

-

اجلاس گروه پارلمانی حقوق بشر استونی
اجلاس گروه پارلمانی حقوق بشر استونی
 
رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی در دومین روز سفر خود به جمهوری استونی با گروه پارلمانی حقوق‌بشر دیدار کرد.

در این جلسه که به‌ریاست آقای مات نوت رئیس گروه پارلمانی حقوق‌بشر تشکیل شد، خانم رجوی با تشریح کارنامه ضدانسانی فاشیسم دینی حاکم بر ایران از جمله گفت:
این رژیم دیکتاتوری منحصربه‌فردی در جهان امروز است که نقض ابتدایی‌ترین حقوق مردم ایران را در قوانین خود صورت رسمی داده است.
120هزار اعدام سیاسی شامل اعدام کودکان 13ساله و زنان باردار و کهن سال و قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در پی یک فرمان کشتار جمعی از سوی خمینی که حقوقدانان بین‌المللی آن را یکی ا ز هولناکترین موارد نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت بعد از جنگ جهانی دوم توصیف کرده‌اند. بخشی از کارنامه وحشتناک این رژیم است. خانم رجوی فشارها و سرکوب سیستماتیک مجاهدان اشرف اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که دست‌کم منجر به قتل 49تن و مجروح شدن 1170تن از آنان شده است و تخلیه اجباری ساکنان اشرف به کمپ لیبرتی که بر اساس نظریه گروه کار بازداشتهای خودسرانه ملل‌متحد شرایط یک زندان را دارد مورد توجه گروه حقوق‌بشر پارلمان استونی قرار داد.
خانم رجوی همچنین بر مسئولیت جامعه جهانی در تضمین حقوق مجاهدین مستقر در عراق و ضرورت اعلام لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی برای تضمین حفاظتها و حقوق شناخته شده آنها طبق کنوانسیونهای بین‌المللی و قوانین پناهندگی تأکید کرد.
رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت با اشاره به شکنجه و قتل ستار بهشتی به‌عنوان تازه‌ترین نمونه از جنایات این رژیم نقض سیستماتیک حقوق‌بشر، تبعیض و سرکوب مضاعف علیه ملیتها و زنان، عدم تحمل کمترین تلاش برای دفاع از آزادیها و حقوق‌بشر و دستگیری وکلای مدافع و همچنین توطئه‌های جنایتکارانه رژیم ایران علیه مجاهدان اشرف و لیبرتی و دستگیری و اعدام بستگان آنها در ایران را برشمرد و از گروه پارلمانی حقوق‌بشر خواستار تلاش هر چه بیشتر در اتحادیه اروپا و در سطح بین‌المللی برای اتخاذ اقدامات ضروری علیه دیکتاتوری آخوندی و محاکمه سران این رژیم به‌خاطر جنایتشان نه تنها علیه مردم ایران بلکه علیه بشریت و جامعه بین‌المللی گردید.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در سخنان خود در کمیته پارلمانی حقوق‌بشر استونی خاطرنشان کرد؛ به‌رغم سرکوب وحشیانه و خفقان حاکم بر ایران، به‌دلیل مقاومت پایدار مردمی، رژیم بحران‌زده آخوندها در ضعیفترین نقطه خود قرار دارد و جنبش مقاومت به نقطه امید مردم ایران برای تغییر تبدیل شده است.
در این اجلاس، اعضای کمیته پارلمانی حقوق‌بشر استونی ضمن قدردانی از حضور مریم رجوی در پارلمان، بر همبستگی خود با مقاومت مردم ایران تأکید کردند.
در اطلاعیه‌ای که از سوی این کمیته پارلمانی درباره این دیدار منتشر شده، آمده است: گروه پارلمانی حقوق‌بشر امروز با مریم رجوی رهبر جنبش مقاومت ایران دیدار کرد و در این دیدار وضعیت حقوق‌بشر در ایران و سیاستهای اتمی و صدور تروریسم از سوی رژیم حاکم مورد بحث قرار گرفت.
اطلاعیه به‌نقل از مارت نوت رئیس کمیته حقوق‌بشر می‌افزاید: گروه حقوق‌بشر پارلمان استونی، آماده همکاری با جامعه جهانی در پشتیبانی از حقوق‌بشر است.


پارلمان جمهوری استونی
کنفرانس همبستگی با مقاومت ایران با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت (قسمت دوم)

خانم مارین کلام:

سخنران بعدی ما آقای تونه کلام است، نماینده پارلمان اروپا

تونه کلام، نماینده پارلمان اروپا از استونی
من فکر می‌کنم این یک موقعیت ویژه است، یک لحظه تاریخی برای گوش کردن به سخنرانی درباره سیاست در پارلمان استونی است. این یک پیش‌بینی سمبولیک برای روابط ما در آینده با ایران دموکراتیک و آزاد است.
با تشکر از همه شما شرکت کنندگان برای آمدن به شهر تالین و شرکت در این برنامه.
فیلمی که از اشرف مشاهده کردیم برای من بسیار عزیز است چون من چهار سال پیش همراه با یک هیأت از پارلمان اروپا از کمپ اشرف دیدار کردم. تفاوت نمی‌تواند بیشتر یا چشمگیرتر از این باشد. چون چیزی که آنجا بود شهری کوچک و شبیه شهرکهای آمریکایی بود. شهری خودکفا با تولید بنگال در کارگاههای خودشان برای کسب درآمد. دارای تأسیسات ورزشی، یک دانشگاه، بیمارستان مدرن، دستگاههای تصفیه آب که آب را برای روستاهای مجاور هم تأمین می‌کرد. آنها روابط بسیار عالی با جمعیت همسایه خود داشتند که حتی بیش از یک میلیون امضا در حمایت خود گردآوری می‌کردند. افراد اشرف داوطلبانه به آنجا رفته بودند. و من با تعداد زیادی که از آمریکا آمده بودند آشنا شدم که برای کمک و حمایت آمده بودند.
آنها زبان عربی را فراگرفته بودند تا بتوانند با همسایگان خود ارتباط برقرار کنند.
من با شیخهای آن منطقه دیدار کردم که به‌طور مرتب به اشرف می‌آمدند. تا دیدگاههای خود را در میان بگذارند و نیروی کاری برای افراد اشرف فراهم کنند.
بنابراین من می‌گویم این یک نمونه بسیار مثبت و تشویق کننده است که چگونه فرهنگهای مختلف در وضعیتهای گوناگون می‌توانند با هم کار کنند.
و این از زمان اولیه حمله به اشرف به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. جدیترین حمله در آوریل سال گذشته بو‌د. که شما عکسهایی از آن را دیدید. ما باید درک کنیم که این افراد غیرمسلح بودند و اگر مقاومت نمی‌کردند و جان خود را به خطر نمی‌انداختند و بسیاری از آنها کشته نمی‌شدند همگی آنها تا به امروز کشته می‌شدند. چون تنها به یمن اعتراضات بین‌المللی بود که نیروهای امنیتی عراقی که تحت‌امر عوامل رژیم ایران هستند، مجبور شدند در نیمه راه متوقف شوند. و طرحهای خود را رها کنند. شما قربانیان زیادی را دیدید افراد مجروح، که برخی از آنها تا به امروز جان خود را از دست داده‌اند چون از دریافت خدمات پزشکی مناسب محروم بودند.
بنابراین من خیلی خوشحالم که امروز ما سخنرانان مهمان خود را داریم، ژنرال فیلیپس که در عراق خدمت کرده و اطلاعات دست اول از آنجا دارد. و لرد مگینس یک حامی این جنبش از انگلستان.
اما نقش ما مردم استونی چیست؟ این وضعیت برای من یادآور وضعیت خودمان در 22سال پیش است، وقتی وزیر خارجه سوئد وارد استونی شد و اعلام کرد استونی به‌طور قانونی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی است. این امر 22سال پیش رخ داد. ما در پروسه تغییر بودیم اما تغییر هنوز واقع نشده بود و همگی در غرب معتقد بودند اتحاد جماهیر شوروی ماندگار خواهد بود. من با یاد دارم که 22سال پیش چقدر برای من سخت بود که با معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته باشم. این در سپتامبر 1990 بود. رهبر به‌اصطلاح کنگره استونی که خود یک نوع پارلمان دوران انتقال بود. اما ما در نهایت موفق شدیم، اکنون ما در موقعیت بهتری برای درک وضعیت اپوزیسیون ایران هستیم.
اهداف آنها چیست؟ و تغییر مربوطه چه می‌تواند باشد؟ به‌طور معمول و در شیوه رایج کنونی دولتها ترجیح می‌دهند سیاست تجربی و عملی مبنی بر واقعیتهای امروزی را در پیش گیرند. اما سیاستمداران و انقلابیون می‌توانند در واقعیتهای امروز، واقعیتهای جدید فردا را ببینند، آنها می‌توانند ببینند. چه چیزی تغییر خواهد کرد. بر اساس تجربه مان ما معتقدیم که هیچ دیکتاتوری نمی‌تواند تا ابد در قدرت باشد.

همچنین دیکتاتورها همگی تنها بدبختی و بیچارگی را برای مردم خود به‌وجود می‌آورند. همان‌گونه که خانم رجوی به شما گفتند. در ایران همچنین مشکل اقلیتها وجود دارد چون تنها دو سوم به زبان فارسی صحبت می‌کنند و آذریها، کردها، بلوچها و سایرین هم هستند بسیار جالب توجه است که شورای ملی مقاومت همگی آنها را با هم متحد می‌کند و قصد دارد خودمختاری فرهنگی و امکان ابراز عقیده برای همه اقلیتها فراهم کند. که خود یک برتری بسیار چشمگیری خواهد بود. من شش سال پیش چیزی از مقاومت ایران نمی‌دانستم. سپس با گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا تماس برقرار کردم. این گروه اکنون شامل بیش از 100 عضو است. کشف بزرگتر این بود که در سراسر جهان پارلمانترها تلاش خود را جهت حمایت از مقاومت ایران متحد کرده ند.
من از هیچ جنبش دیگری اطلاع ندارم که از چنین حمایت پارلمانی بزرگی برخوردار باشد. این موضوعی است که ما باید در نظر بگیریم. واقعیت دیگر این است که بنا‌ به تجربه خودم، شما هیچ‌وقت نمی‌توانید در مورد برنامه ادعا شده و عالی افراد بگویید چگونه به سرانجام می‌رسد. اما تجربه خودم و همکارانم این است که می‌توانیم به این افراد اعتماد کنیم. آنها هرگز خیانت نکرده‌اند، هرگز دروغ نگفته‌اند، همیشه صریح بوده‌اند و در مورد خطرهای احتمالی هشدار داده‌اند. با وجود همه دشواریها آنها همیشه صمیمی و خوشبین هستند. آنها نمونه‌ای هستند از کسانی‌که قدردان حامیانشان هستند. آنها می‌دانند چگونه قدردانی کند و این یک خصوصیت ویژه است. من فکر می‌کنم چنین جنبشی می‌تواند رشد کند و سرانجام پیروز شود. تصادفی نیست که پارلمان اروپا امسال با اکثریت قاطع در یک رأی‌گیری مخفی تصمیم گرفت جایزه ساخاروف را به دو ایرانی بدهد. یک وکیل در زندان که وکیل مدافع حامیان مقاومت بوده و دیگری یک فیلمساز.
مارین کلام از این پیشتر در رابطه با ضرورتهایی که ما هنوز باید در رابطه با اشرف دنبال کنیم صحبت کرد. ما در پارلمان اروپا با نمایندگان ملل‌متحد به‌طور خاص آقای کوبلر و سایرین ملاقات داشته‌ایم و حقیقتاً چیزهایی که این ساکنان تا کنون تحمل کرده‌اند. مانند گرمای تابستان و شرایط محاصره شگفت‌آور است. اکنون بخش زیادی از سیاست عراق توسط دست نشاندگان ایرانی تصرف شده است. لیبرتی رسماً قرار بود یک کمپ ترانزیت باشد ما هنوز کسی آن را ترک نکرده است. حداقل این است که واحد شرایط کمپ پناهندگی اعلام شود و حق تملک این افراد بر اموالشان که خودشان آن را ساخته‌اند و صاحب آن هستند تضمین شود.
به‌خصوص تجهیزات بیمارستان مدرن آنها که بسیار ضروری است و به‌شدت به آن نیاز دارند. و استونی چه کار خواهد کرد؟ فکر کنم ما مانند کشورهای کوچک بعضی وقتها در شرایط بهتری هستیم چرا که مثل آمریکا، انگلستان و فرانسه روابط عظیم اقتصادی با رژیم ایران نداریم.
همچنین ما می‌توانیم این را درک کنیم که بحران در آنجا دارد حادتر، جدیتر و اوضاع متلاطم می‌شود. و چیزی محو نخواهد شد. من فکر می‌کنم این تغییر بسیار بزرگی برای همه دولتهای اتحادیه اروپا ست.
این‌که آیا بیش از این به تسهیل این واقعیتهای دروغین ادامه دهند با این استدلال که ملاها خودشان سرعقل می‌آیند؟ و برنامه هسته‌یی خود را متوقف می‌کنند. سیاستی که البته تنها حاصلش این بود که ملاها موفق شدند زمان بخرند و برنامه اتمی خود را تکمیل کنند. و یا این‌که دولتهای ما از اپوزیسیون حمایت واقعی به‌عمل می‌آورند. در این‌جا باید بگویم من تابه‌حال هیچ سازمان یا جنبش دیگری را ندیده‌ام که این چنین سازمان‌یافته و متعهد باشد. نه به‌منظور دستیابی به یک رژیم افراطی، بلکه برای رسیدن به دموکراسی و برابری، یک دولت مبتنی بر جدایی دین از دولت و ترک برنامه تسلیحات اتمی، بسیار طعنه آمیز است که این جنبش به مدت 15سال توسط یک معامله سری بین دولت کلینتون در آمریکا با رئیس‌جمهور قبلی رژیم ایران که این‌طور برداشت شده بود که به‌اصطلاح مدره است خنثی شده است. هدف از آن معامله بسیار روشن بود، هدف این بود که دستان تنها اپوزیسیون سازمان‌یافته را ببندند تا برای ملاها فضای حیاتی ایجاد کنند و این امر تا حد زیادی موفق شد. اما این دیگر تمام شد. این تعهد و وظیفه استونی است تا گواهی واقعی از همبستگی‌مان با سایر ملتها را عرضه کنیم. ما خوش شانس بوده‌ایم. مابر همه نابرابریها و بر همه برآوردهای به‌اصطلاح واقعی فائق آمدیم. اکنون ما کشوری آزاد و پارلمانی آزاد داریم و وظیفه ماست از آنهایی که به آن نیاز دارند حمایت کنیم. ما از هم دور نیستیم. شما به این‌جا آمدید و من فکر می‌کنم که دوباره به این‌جا خواهید آمد تا در جایی که ما به تعهد اخلاقی و همبستگی نیاز داریم شما در مورد حقایق جهان امروزی برای ما بگویید. و من بسیار امیدوارم که دولت، پارلمان و جامعه مدنی استونی بتوانند این حمایت را در زمانی که بسیار بدان نیاز است فراهم سازند. و در ضمن این بهترین سرمایه‌گذاری درازمدت در ایران و در دوستی ادامه درامان خواهد بود.
متشکرم


خانم مارین کلام:
متشکرم، سخنران بعدی ما آقای رایت ماروسته است که عضو پارلمان است. او رئیس کمیسیون امور حقوقی و قاضی سابق دادگاههای حقوق‌بشر اروپاست.
بنابراین دارای معلومات سازنده بسیار زیادی است و همچنین می‌دانم که او دارای عواطفی پرشور است. متشکرم


سخنرانی آقای رایت ماروسته رئیس کمیسیون امور حقوقی در پارلمان استونی:
متشکرم،
دوستان گرامی ایران،
خانم رجوی گرامی و مردم و جنبشی که شما آن را نمایندگی می‌کنید.
من از یک دوست درخواست کردم تا بخشی از احساسات من را بیان کند که فقط احساسات خودم، بلکه امیدوارم احساسات و ادراک تمامی اعضای پارلمان و همچنین مردم استونی باشد. قبلاً نیز گفته شد، که ما مردم استونی شما را درک می‌کنیم، زیرا ما همان تجربه سرکوب و ستم را داریم. بنابراین آماده‌ایم تا با تمام وجود از شما حمایت کنیم و تحسین و پشتگرمی خودمان را از توانمندی شما ابراز داریم. که این چنین با جسم و جان در برابر سرکوب مقاومت می‌کنید و برای آزادی که مشتاق کسب آن هستید مبارزه می‌کنید. تسلیم نشوید. دیر یا زود آن روز فرا خواهد رسید. تنها با تلاش سیستماتیک شما و حمایت ما از شما آنچه که به‌دنبال آن هستید محقق خواهد شد. بنابراین فکر نمی‌کنم که این صرفاً تحسین یا وظیفه مردم و اعضای پارلمان استونی باشد، بلکه این باید فهم تمامی مردم اروپا باشد و به نظرم این طور است چرا که می‌فهمند تا چه حد وضعیت در ایران تأسف‌بار است. و تا چه حد به حمایت جوامع دموکراتیک ما در اروپا و سراسر جهان نیازمند است.
من تحسین خودم را نسبت به مبارزه شما برای آزادی و عدالت ابراز می‌کنم. موفق باشید و بهترین آرزوها را برای شما دارم.
متشکرم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bd36869c-2733-4fda-b137-a84ad597396c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات