728 x 90

انتخابات آمريكا,

پیامدهای انتخابات آمریکا بر اوضاع منطقه

-

اوباما و رامنی
اوباما و رامنی
6نوامبر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. به گفته کارشناسان صرفنظر از این‌که کدام کاندیدا برنده شود، باراک اوباما یا میت رامنی، این انتخابات به یک دوره چندین ماهه انجماد سیاسی در صحنه بین‌المللی پایان می‌دهد. ویژگی این دوره چندین ماهه، حفظ آرامش و وضع موجود در رابطه با تحولات مهم جهانی نظیر اوضاع سوریه و بحران اتمی ایران بود. حالا این سؤال مطرح می‌شود که مواضع این دو کاندیدا در رابطه با مهمترین چالشهای منطقه یعنی ایران و سوریه چیست؟
هم باراک اوباما و هم میت رامنی در جریان رقابتهای انتخاباتی خود بارها تصریح کرده‌اند که اجازه نخواهند داد رژیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند. یعنی هر دو می‌گویند دستیابی رژیم ایران به بمب اتمی مرز سرخ آنهاست.
باراک اوباما در مناظره سوم گفت: ”تا زمانی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هستم، رژیم ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. من این را زمانی که رئیس‌جمهور شدم روشن کردم“

البته میت رامنی مرز سرخ خود را جلوتر گذاشته و گفته است دستیابی رژیم ایران به ”توانمندی“ ساخت بمب اتمی مرز سرخ است که به گفته کارشناسان اتمی در حال حاضر رژیم ایران از چنین توانمندی برخوردار است.
میت رامنی در همین مناظره گفت:
در مورد ایران و تهدید رژیم ایران، هیچ سؤالی در ذهن من نیست که یک ایران مجهز به توانمندی اتمی برای آمریکا غیرقابل‌قبول است. چنین رژیمی نه تنها تهدیدی علیه دوستان ما است، بلکه در نهایت تهدیدی علیه خود ما هم هست.
میت رامنی معتقد است که بر اثر ضعف سیاست اوباما، آخوندها به سرعت برنامه اتمی خود را پیش برده و در حال حاضر اورانیوم لازم برای تولید 5بمب اتمی را در اختیار دارند
در مورد ایران، میت رامنی همچنین بارها گفته است هنگامی که مردم ایران در سال 1388و در جریان قیام به خیابانها آمدند اوباما از آنها حمایت نکرد و به جای آن به استمالت از آخوندها پرداخت
اما در مورد سوریه، میت رامنی معتقد است که اوباما باز هم به رهبری از پشت سر مشغول است
او می‌گوید من به جای تماشای دورا دور آنچه در سوریه رخ می‌دهد، نقش رهبری‌کننده را در این کشور برعهده خواهم گرفت و این کار را با ترغیب دوستانمان در آن‌جا، مانند ترکها و سعودیها برای تأمین تسلیحات برای شورشیان سوری، انجام خواهم داد.

میت رامنی در دومین مناظره گفت:
به سوریه و مصر نگاه کنید که چه شده است و حالا آنچه در لیبی دارد اتفاق می‌افتد.
ما رژیم ایران را داریم که 4سال در رسیدن به بمب اتمی نزدیکتر شده است. سوریه را داریم که فقط فاجعه 30هزار شهروند نیست که توسط یک ارتش (رژیم بشار اسد) کشته شده‌اند بلکه یک [بازیکن] استراتژیک قابل‌توجه برای آمریکا است، اما سیاست این رئیس‌جمهور در خاورمیانه با عذرخواهی از آن شروع شده است. علاوه براینها دنبال کردن یک استراتژی با رهبری از پشت، که حالا در جلوی چشمان ما در حال فروپاشیدن است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/848225ae-3a41-4b0b-83fa-19719628d33e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات