728 x 90

گزارش رادیو تلویزیون سراسری نروژ درباره تروریسم صادراتی رژیم آخوندی

وزارت خارجه نروژ
وزارت خارجه نروژ

سرویس اطلاعاتی رژیم ایران چندین دهه به شکار و تصفیه مخالفان در اروپا پرداخته است. در نروژ نیز بسیاری از برنامه‌های سوءقصد فاش شده است.

بارها عیان شده که رژیم ایران چگونه برای مقابله با مخالفان خود از جمله در خارج از مرزها عمل می‌کند.

ریزشیهای کلیدی از رژیم ایران چندین بار چگونگی روند کار را بازگو کرده‌اند.

ده سال پیش حیدری یک کنسول جدا شده از رژیم ایران در نروژ گفت: «آنان اطلاعات جمع‌آوری شده از مخالفان را گردآوری و تنظیم نموده و برای سرویس اطلاعاتی در ایران ارسال می‌کنند. مأموران در محیط‌ها نفوذ کرده، و خانواده‌ها را چه در نروژ و چه در ایران تهدید می‌کنند».

در اکتبر ۱۹۹۳ ویلیام نیگورد ناشر نروژی از بنگاه انتشاراتی Aschehoug در بیرون خانه خویش مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

خمینی حکم مرگ سلمان رشدی و ناشرین و مترجمین کتاب وی را صادر کرده بود.

به‌دنبال تلاش برای قتل، نظارت و کنترل از محیط سفارت رژیم ایران به‌شدت تشدید شد. این نظارت و کنترل شدید موجب شد تا فعالیت محمد موحد دیپلمات رژیم در مارس ۱۹۹۴ فاش شود. او با دادن پاسپورت و ویزا به برخی از ایرانیان بسیاری را به‌عنوان خبرچین به استخدام درآورد. مشخص شد بسیاری ایرانیانی که در نروژ پناهندگی گرفته بودند، در واقع برای رژیم و نفوذ در محافل اپوزیسیون کار می‌کردند.

به‌دنبال افشای این موضوع، موحد از نروژ اخراج شد. این یکی از معدود پرونده‌هایی است که طی آن دیپلماتها به‌دلیل جاسوسی علیه پناهندگان از نروژ اخراج می‌شوند.

سرویس نظارت و کنترل پلیس در سال۱۹۹۶ فاش کرد که یک دیپلمات رژیم ایران در موارد بسیاری با نام و مشخصات جعلی عمل کرده است. نام واقعی وی Saberi Moghaddam صابری مقدم بود. او توجه خاصی به تور سخنرانی فرشته یگانه، سیاستمدار تبعیدی ایرانی، که قرار بود در نروژ شرکت کند، نشان می‌داد.

بدلیل فعالیت قابل توجه فرشته یگانه در جنبش مقاومت ایران در پاریس اتحادیه سراسری مدارس و اتحادیه کارگری LO از او دعوت به‌عمل آورده بود. صابری مقدم وانمود می‌کرد که از اپوزیسیون است و قصد دارد در این مسافرت کمک کند. سرویس نظارت و کنترل پلیس به یک سوءقصد مظنون شد و تور سخنرانی منتفی شد. مترجم به‌عنوان فرد نامطلوب به نروژ معرفی شد و نتوانست ویزای ورود به این کشور را دریافت کند. هم‌چنین فاش شد که وی در چندین نوبت در تماس با نمایندگان پارلمان نروژ از اسم جعلی استفاده کرده است.

علت ظن شواهد مستمر از سوءقصدها در اروپا بود که به‌طور آشکارا توسط مأمورانی که برای رژیم ایران کار می‌کردند، صورت گرفته بود. .

در سال۱۹۸۹ سه عضو اصلی حزب دموکرات کردستان هنگام مذاکره با نمایندگان رسمی رژیم در اتریش کشته شدند.

هشت سال بعد، مخالف ایرانی کاظم رجوی در حومه ژنو ترور شد، و در ۱۹۹۱ شاهپور بختیار نخست‌وزیر سابق ایران در فرانسه کشته شد. علی وکیلی راد مأمور رژیم ایران که در سال۲۰۱۰ از زندان آزاد شد و به ایران اخراج شد به اتهام ترور شاپور بختیار زندانی شده بود. وقتی او به ایران برگشت رژیم از او به‌عنوان یک قهرمان استقبال کرد.

در تمامی این پرونده‌ها سرنخهای روشنی از دخالت مقامات رژیم ایران و سفارتخانه‌های آن وجود داشت.

در سال۱۹۹۲ خشونت و وحشیگری عریان‌تر شد.

پس از جلسه بین‌الملل سوسیالیست یک هیأت ایرانی شرکت‌کننده در رستوران میکونوس مورد سوءقصد قرار گرفتند. دو مرد با مسلسل به داخل رستوران هجوم برده و آن ۴ ایرانی را کشتند.

مدارک و اسناد آن‌قدر قوی بود که مقامات آلمانی حکم دستگیری وزیر اطلاعات رژیم ایران علی فلاحیان را صادر کردند. مقامات رژیم ایران مسئول فرماندهی ترور بودند. به‌دنبال یک دادگاه ۳ساله یک ایرانی و سه لبنانی که ارتباط قوی با حزب‌الله داشتند به جرم ارتکاب به‌قتل محکوم شدند.

بسیاری معتقد بودند که مقامات رژیم ایرانی پس از صدور حکم صریح آلمان در سال۱۹۹۷، فعالیت‌های تروریستی را در اروپا کاهش خواهد داد. اما این‌طور نشد. فعالیتها ادامه داشته و مخالفان از میان برداشته شدند.

سرویس امنیتی پلیس نروژ (PST) تأیید می‌کند که در ارزیابی تهدیدات آشکار بارها رژیم ایران را به‌عنوان حکومتی که به جاسوسی علیه پناهندگان و فعالیت‌های اطلاعاتی در نروژ مبادرت می‌کند، متهم کرده است. (سایت رادیو تلویزیون نروژ – ان آر کو ۱۷شهریور۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9178a34f-0ca3-4122-832e-fce06e41591a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات