728 x 90

هشدار کارشناسان حکومتی در مورد پیامدهای گسترش فقر

گسترش فقر در ایران آخوند زده
گسترش فقر در ایران آخوند زده

معضل فقر در ایران سبب شده است ایادی وحشت‌زده رژیم برای بررسی پیامدهای این وضعیت نشستهای متعدد تشکیل دهند. از جمله یکشنبه ۶آبان ۹۷نشستی در تهران برگزار شد. سخنرانان این نشست هشدار دادند. افزایش فقر احتمال "شورش" مردمی را بالا برده است.

 

در این نشست که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور کارشناسان این حوزه، زیر عنوان "دام فقر؛ در جست و جوی راه رهایی" برگزار شد فقر به‌عنوان مهم‌ترین عامل و ریشه آسیبهای اجتماعی عنوان شد و تأکید شد جامعه ایران در حاکمیت ولایت فقیه بیش‌ از‌پیش دست به گریبان فقر و عمیق‌تر شدن روزافزون شکافهای طبقاتی است.

یکی از کارشناسان در این گردهمایی فقر را مطابق تعریف دفتر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، این‌گونه تعریف کرد: «فقر به‌معنی عدم دسترسی به حقوق اولیه انسانی هم‌چون تغذیه کافی، ناتوانی پیشگیری از بیماری، نداشتن حداقل سرپناه، عدم بهره‌مندی از تحصیلات ابتدایی، عدم حضور فعال در صحنه اجتماعی به‌خاطر حس شرمندگی و ناتوانی در امرار معاش و مشارکت در زندگی اجتماعی است».

 

رابطه مستقیم فقر و تلاش برای پایین کشیدن دولت نالایق

سعید مدنی، جامعه شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی، ضمن اشاره به پیوند فقر با مشکلات اجتماعی از جمله گفت: «مردم هر چه فقیرتر شوند به جای آن که خواسته‌های خود را از راه‌های دموکراتیک دنبال کنند به سمت شورش و پایین کشیدن دولتهای نالایق حرکت می‌کنند و جامعه‌ای که در آن فقر زیاد باشد امکان تحقق دموکراسی در آن محدود است.»

 

مدنی بر سیاست‌های سودجویانه رژیم آخوندی انگشت گذاشت و گفت: «سیاست‌هایی که بعد از جنگ اجرا شد هم‌چون سیاست‌های تعدیل اقتصادی و خصوصی‌سازی و آزادسازی قیمت ها فقرزا هستند زیرا در این سیاست‌ها به اشتغال توجه نشده است. در این میان هر وقت دولت پولدار بوده است تمایل داشته به جای مبارزه جدی با فقر به‌صورت مستقیم به مردم پول بدهد تا از آن به سود خودش برداشت کند.»

سعید مدنی با اشاره به قدرت یافتن سازمانهایی چون به‌اصطلاح بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، شهرداریها، آستان قدس رضوی که هیچ نظارتی بر آنها حاکم نیست ادامه داد: «برخی نهادهای نظامی ۸۱۲شرکت دارند که فقط با دولت ۱۷۰۰قرارداد امضا کرده‌اند و خارج از نظارت دولت عمل می‌کنند.....

....دورپیمایی سرمایه که ناشی از درآمد نفتی است باعث شده تا منابع عظیم مالی وارد بازار شود، اما این منابع به جای آن که به سمت تولید و اشتغال حرکت کند به سمت سرمایه‌داری حرکت کرده است....

...بانکداری نیز در این میان نقش پررنگی داشته و ۵۷درصد داراییها و ۲۵درصد فروش بیش از ۱۰۰شرکت بزرگ در ایران مربوط به بانکها و مؤسسات اعتباری است....

 

لزوم تغییر "الگوی قدرت"

احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کابینه روحانی، "نظامیان و بانکداران" را عامل گسترش فقر در جهان دانست و بدون اشاره به نقش "نظامیان و دستگاه‌های اجرایی " این رژیم در گسترش فقر گفت: «... به‌طور مثال از سال ۷۹قانون بانکداری خصوصی تصویب شد و مانند همه جای دنیا قرار بوده بانکهای خصوصی تحت کنترل بانک مرکزی فعالیت کند، اما بانک مرکزی نتوانست این کنترل را به‌خوبی انجام بدهد و ما با رکود فراگیر، سوداگری و تسهیلات بی‌حساب روبه‌رو شدیم که بانکها با فرار از چتر نظارتی بانک مرکزی به آن دست زدند...

...بنابراین یکی از عوامل اصلی نابرابری و فقر در ایران، بحث قدرت یک بخش نسبت به سایر بخش هاست....

...برای حل مسأله فقر "باید الگوی قدرت را تغییر بدهیم و رابطه دولت و حاکمیت و همچنین دولت و مردم را دوباره تعریف کنیم....»

 

در حاکمیت ولایت فقیه، نیمی از جمعیت ایران دچار فقر مطلق هستند

اظهارات این کارشناسان حکومتی در نشست "دام فقر؛ در جست و جوی راه رهایی" در ادامه هشدارهایی است که طی ماههای اخیر بسیاری از اقتصاددانان و مهره‌های حکومتی در مورد پیامدهای هولناک فقر فراگیر در ایران از آن ابراز وحشت کرده بودند.

اکنون برآورد می‌شود نیمی از جمعیت ایران دچار "فقر مطلق" هستند.

محسن هاشمی، رئیس به‌اصطلاح شورای شهر تهران، ۲۳مرداد ۹۷با استناد به آمار رسمی، گفته بود که یک‌سوم مردم ایران زیر خطر فقر و یک دهم آنان در زیر "خط فقر مطلق" زندگی می‌کنند.

 

یک اقتصاددان رژیم به‌نام حسین راغفر، "خط فقر مطلق" برای یک خانواده ۴نفری شهری را حدود ۴میلیون تومان بیان کرد و نتیجه گرفت ۳۳٪ جمعیت ایران دچار "فقر مطلق" هستند و شش درصد آنها نیز در زیر "خط گرسنگی" به‌سر می‌برند.

البته پس از کاهش شدید ارزش ریال طی ماههای گذشته خط فقر مطلق به ۶میلیون تومان رسیده است که بسیار فراتر از اظهارنظر زاغفر و هاشمی است.

 

کارگزاران رژیم ایران نیز اذعان کرده‌اند که بیش از یک و نیم میلیون ایرانی حتی توان مالی تأمین غذای خود را نیز ندارند.

 

 

خطر اعتراضات با ابعاد وسیع‌تر و خطر بروز قیام علیه رژیم ولایت فقیه

حسین راغفر، درباره طرح صدور کوپن الکترونیکی یا "کالا کارت" برای ۱۰میلیون نفر در ایران به‌منظور جلوگیری از فقر گفته بود که در صورت تداوم "هرج و مرج موجود در اقتصاد ایران"، دولت مجبور خواهد شد به جای ۱۰میلیون نفر، برای ۸۰میلیون جمعیت "کالا کارت" صادر کند. به‌گفته این اقتصاددان، نظام اقتصادی کنونی در ایران مرتباً نابرابریهای فاحش و فقر تولید می‌کند.

 

سعید مدنی پیشتر نیز گفته بود: «جامعه ایران وارد دوره‌ای از توالی بحرانها شده است. این توالی بحرانها در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گسترش پیدا کرده و موضوع کشمکش و منازعه نظام و مردم شده است.»

وی ریشه و علل اعتراضات مردمی را "به‌طور قطع" داخلی دانسته و تأکید کرده بود "میدانهایی از منازعات در حوزه‌های مختلف" باعث شده که بخشی از جامعه ایران به "عدم مشروعیت نظام سیاسی" ایران برسد. این کارشناس همچنین تأکید کرده بود که سیاست سرکوب معترضان به "تداوم بحران" خواهد انجامید: «معترضان برای بقای خود می‌جنگند، کسی که گرسنه است به سفره خالی خانواده و بیکاری اعتراض دارد. آن که این وضع را به وجود آورده و حاضر به گفتگو با معترضان هم نیست،مقصراست. امروز توپ در زمین نظام است که می‌تواند با به‌رسمیت شناختن معترضان راه نجات را باز کند و از تشدید بحرانها جلوگیری کند. سیاست حصر و سرکوب و زندانی کردن معترضان سرانجامی جز تداوم بحران ندارد.»

 

شهاب نادری، نماینده مجلس رژیم ایران، ۲۰اسفند ۹۶گفته بود «۸۰درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.»

 

مسعود نیلی، دستیار اقتصادی آخوند حسن روحانی در اشاره به قیام و تظاهرات دیماه ۹۶گفته بود تظاهرات دیماه هشداری بزرگ بوده که ممکن است بار دیگر با ابعاد وسیعتری رخ دهد: «اگر همین طور ادامه دهیم و در همین روند پیش برویم، در معرض خطر خواهیم بود و این امکان وجود دارد که "دفعه بعد فرصتی در اختیار شما نباشد...

امروز کشور مانند مریضی است که در حالت بد در بیمارستان قرار گرفته اما هم بستگان با هم و هم پزشکان با هم درگیرند.»

 

هدایت الله خادمی، عضو مجلس رژیم ایران، ۷مرداد ۹۷نیز گفته بود: «مردم ایران را بدبخت کرده‌اید. احترام و اعتماد به‌نفس آنها را گرفته‌اید. از فقر و بیچارگی نمی‌دانند چه کنند. برای تأمین هزینه زندگی به فروش اعضای بدن از جمله کلیه روی آورده‌اند. با کشوری که یک درصد جمعیت جهان و هشت درصد منابع جهان را دارد ببینید چه کرده‌اید...

... ۴۰سال است که حدود ۲۰۰خانواده سرنوشت ایران را "به گروگان گرفته‌اند...».

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89fd137e-f8e2-4581-88f4-a3c4b5f97671"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات