728 x 90

ممانعت آلمان از انتقال ۳۰۰میلیون یورو پول نقد به رژیم ایران

بانک تجاری اروپایی-ایرانی
بانک تجاری اروپایی-ایرانی

حدود یک ماه پس از انتشار خبر تلاش رژیم ایران برای انتقال ۳۰۰میلیون یورو پول نقد به ایران قبل از آغاز رسمی مرحله اول تحریم ها در تاریخ ۱۵مرداد ۹۷، رسانه‌های حکومتی رژیم ایران با ابراز نگرانی نوشتند، آلمان به‌عنوان یکی از سه کشور اروپایی امضا کننده برجام، از انتقال پول به رژیم ایران ممانعت می‌کند.

خبرگزاری سپاه پاسداران ـ فارس در مقاله‌ای در این رابطه از جمله نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همان‌طور که وعده کرده بود در تاریخ ۱۸اردیبهشت ماه ۹۷از برجام خارج شد، اروپایی‌ها موضع تندی علیه اقدام واشنگتن گرفتند و گفتند «هرآنچه در توان دارند» انجام می‌دهند تا توافقی که سال‌ها برای مذاکره در مورد آن وقت صرف شده بود، حفظ شود.

موضع‌گیری اروپایی‌ها بسیاری را در رژیم ایران، امیدوار کرد که شاید بتوان با همکاری اتحادیه اروپا دست‌کم برجام را با وجود تحریمهای آمریکا حفظ کرد.

 

مذاکرات بی‌پایان برای حفظ برجام

با وعده اروپایی‌ها برای حفظ برجام، گفت‌ و گوها با این کشورها آغاز شد. گفت‌وگوهایی که با گذشت ماه‌ها از خروج آمریکا از برجام، هم‌چنان ادامه دارد. این در حالی است که همزمان، شرکتهای اروپایی یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کرده‌اند و حتی بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم که یکی از امیدهای اصلی به حفظ کانال مالی ارتباط با اروپا بود، از طرح‌های اتحادیه اروپا پشتیبانی نکرد.

سیاستمداران اروپایی‌ ترک ایران را با این دلیل توجیه می‌کردند که، شرکتها و بانکها ارتباطی با دولت ندارند و در تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری و حضور در کشورهای خارجی مستقل تصمیم می‌گیرند.

همزمان با این مذاکرات بی‌پایان برای حفظ برجام اتفاقی رخ داد که می‌توان آن را آزمونی برای سنجش صداقت اروپایی‌ها برای حفظ برجام به‌شمار آورد. آزمونی که نتیجه آن مستقیماًً به اراده اروپایی‌ها مرتبط است.

 

شکست در انتقال ۳۰۰میلیون یورو پول نقد

خرداد ماه گذشته رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که رژیم ایران در آستانه احیای تحریم‌های اقتصادی قصد انتقال ۳۰۰میلیون یورو پول نقد از بانک تجاری اروپایی-ایرانی (Europäisch-Iranische Handelsbank) را کرده است.

اما از همان ابتدای طرح مسأله انتقال پول به ایران، آلمان که یکی از سه عضو اروپایی برجام است در اجرای این عملیات اما و اگر آورد.

حالا با گذشت یک ماه از رسانه‌یی شدن این مسأله، به‌نظر می‌رسد برلین قصد دارد از انجام این عملیات بانکی ممانعت کند.

آنطور که روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده، فشارهای «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین مؤثر بوده و بانک مرکزی آلمان، با افزودن متممی به قوانین مالی آلمان، در «نگرانی از پولشویی»، از انتقال پول به رژیم ایران جلوگیری کند.

هر چند بانک مرکزی آلمان نهادی مستقل به‌شمار می‌آید، اما مقامهای آمریکایی از جمله گرنل به صراحت می‌گویند لابی با مقامهای دولت آلمان نقشی اساسی در ممانعت از انتقال پول به رژیم ایران داشته است.

با آن که نهاد ناظر نظام بانکی آلمان می‌گوید هنوز در حال بررسی این مسأله است و دولت آلمان هم از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده، اما شواهد حاکی از آن است تلاش برای حفظ برجام، شکست خورده‌است.

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10191aaa-8b15-4cc2-a618-7f9bdd1822db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات