728 x 90

قطعنامهٔ دو حزبی رابرت منندز و مارکو روبیو در سالگرد عملیات تروریستی دیکتاتوری آخوندی در بوئنوس آیرس

سناتورها رابرت منندز و مارکو روبیو
سناتورها رابرت منندز و مارکو روبیو

سنای ایالات متحده

قطعنامهٔ دو حزبی سناتورها رابرت منندز و مارکو روبیو

در سالگرد عملیات تروریستی دیکتاتوری آخوندی در بوئنوس آیرس

فراخوان به‌محاکمهٔ سردمداران رژیم به‌خاطر این جنایت

و تمدید هشدارهای قرمز انترپل برای مقامات فاشیسم مذهبی

 

در سالگرد عملیات تروریستی دیکتاتوری آخوندی در بوئنوس‌آیرس سناتور رابرت منندز رئیس کمیتهٴ روابط خارجی سنا و سناتور مارکو روبیو، یک قطعنامهٔ دو حزبی را برای حسابرسی از عاملان این جنایت ارائه کردند.

در این قطعنامه از جمله آمده است: «به‌مدت ۲۵سال، برای تحقیقات بر سر بمب‌گذاری آمیا از طریق بی‌عملی بین‌المللی، مداخلهٔ سیاسی، سوءمدیریت تحقیقاتی و پنهان‌کاریهای مظنون... مانع‌تراشی صورت گرفته است. در اکتبر۲۰۰۶، دادستانهای آرژانتینی، آلبرتو نیسمن و مارسلو مارتین بورگوس، رسماً حکومت ایران را به‌هدایت حزب‌الله برای انجام بمب‌گذاری آمیا متهم کردند.

دادستانهای آرژانتین، این افراد (رژیم) ایران را به‌عنوان مظنونان به‌بمب‌گذاری آمیا متهم کردند، از جمله:

(۱) علی فلاحیان، وزیر اطلاعات سابق (رژیم) ایران

(۲) محسن ربانی، وابسته فرهنگی سابق (رژیم) ایران در بوئنوس آیرس؛

(۳) احمدرضا اصغری، دیپلمات سابق (رژیم) ایران که به آرژانتین فرستاده شده است.

(۴) احمد وحیدی، وزیر دفاع سابق (رژیم) ایران؛

(۵) علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجهٔ سابق (رژیم) ایران

(۶) محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران

(۷) علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق (رژیم) ایران؛ و

(۸) هادی سلیمانپور، سفیر سابق (رژیم) ایران در آرژانتین».

قطعنامه سپس تصریح می‌کند: «در نوامبر۲۰۰۷، سازمان پلیس جنایی بین‌المللی (انترپل) هشدارهای قرمزی را دربارهٔ ۵نفر از (رژیم) ایران و عامل حزب‌الله ابراهیم حسین برو Berro منتشر کرد.

افرادی که دارای هشدار قرمز انترپل هستند، از سال۲۰۰۷ به‌طور مکرر و بدون مجازات در بیش از ۲۰مورد به‌خارج از کشور سفر کرده‌اند».

در بخش دیگری از قطعنامه سناتور منندز و سناتور مارکو روبیو، سناتورهای آمریکایی به‌افشاگری قاضی شهید آرژانتینی آلبرتو نیسمن دربارهٔ زد و بند حکومت آخوندی با دولت وقت آرژانتین برای لاپوشانی نقش رژیم در بمب‌گذاری آمیا اشاره کرده و اضافه می‌کنند:

«قرار بود آقای نیسمن در ۱۹ژانویه۲۰۱۵ یافته‌های خود را به‌کمیسیون کنگره ملی آرژانتین ارائه کند، اما در ۱۸ژانویه۲۰۱۵ در اثر اصابت گلوله به‌سرش در آپارتمان خود در بوئنوس‌آیرس جسد بی‌جانش پیدا شد.

قطعنامه در پایان ضمن محکومیت شدید دو عمل تروریستی دیکتاتوری آخوندی در آرژانتین از «رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌خواهد برای حمایت از تحقیقات در حال انجام به‌دولت آرژانتین کمک فنی ارائه دهد».

هم‌چنین «از دولت آرژانتین و جامعهٔ بین‌المللی می‌خواهد به‌تلاش‌ها برای محاکمهٔ عاملان حملات تروریستی ۱۷مارس۱۹۹۲ و ۱۸ژوئیه۱۹۹۴ ادامه بدهند، از جمله از طریق

(الف) اجرای هشدارهای قرمز صادر شده توسط انترپل

و (ب) تمدید این هشدارهای قرمز قبل از انقضا».

قطعنامه سپس «از دولت آرژانتین می‌خواهد تحقیقات مربوط به‌قتل آلبرتو نیسمن را به‌پایان برساند تا افراد مسئول به‌دست عدالت سپرده شوند».

(سایت کمیتهٴ روابط خارجی سنای آمریکا: ۴مرداد ۱۴۰۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13caa6d2-8f74-4cbe-890a-7b03e06fac41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات