728 x 90

تحریمهای جدید آمریکا: رژیم ایران در انزوا

تحریمهای جدید آمریکا
تحریمهای جدید آمریکا

تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم یکی از موضوعات مهمی است که در این ایام، توجه سیاستمداران و مقامات عالیرتبه بسیاری از کشورها و رسانه‌های خبری را به خود جلب نموده است.

 

نگاهی به تحریمهای جدید آمریکا: تحریمهای جدید وزارت خزانه‌داری

از ۱۸اردیبهشت ۱۳۹۷که رئیس‌جمهور آمریکا خروج از توافق هسته‌یی با رژیم ایران را اعلام کرد، چندین دور تحریم جدید توسط خزانه‌داری آمریکا علیه این رژیم صورت گرفته است؛ در همان روز و تنها دقایقی پس از اعلام تصمیم ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که سیاست تحریم دوباره رژیم ایران به سرعت، اجرا خواهد شد.

به‌دنبال آن شاهد روندی سریع و رشدیابنده از تحریم علیه رژیم ایران بودیم:

  • در ۲۰اردیبهشت ۹۷وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه شبکه انتقال ارزی رژیم ایران در خاورمیانه را اعلام کرد.
  • در ۲۸اردیبهشت ۹۷وزارت خزانه‌داری تحریم یک مسئول مالی حزب‌الله و نماینده آن در ایران را اعلام نمود.
  • در۳خرداد ۹۷، ۹فرد و شرکت را به‌دلیل ارائه خدمات به برخی خطوط هوایی رژیم ایران تحریم‌ نمود.
  • و در ۹خرداد ۹۷، وزارت خزانه‌داری اعلام کرد سازمان انصار حزب‌الله، زندان اوین، یک شرکت کامپیوتری و چند شخصیت ایرانی را که در سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق‌بشر نقش دارند، به فهرست سیاه تحریمها افزوده است.

اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹خرداد ۹۷اعلام کرد عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از حامیان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران و عبدالعلی علی عسگری رئیس صدا و سیما از جمله افراد تحریم شده هستند. فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی، عبدالحمید محتشم و حمید استاد از انصار حزب‌الله نیز از دیگر تحریم شدگان بودند. آمریکا هم‌چنین گروه برنامه‌نویسی هانیستا را تحریم کرد. به‌گفته وزارت خزانه‌داری، این شرکت به ردیابی ارتباطات کامپیوتری و ایجاد اخلال در شبکه‌ها به دولت ایران کمک کرده و منجر به نقض حقوق‌بشر شده بود.

 

نحوه بازگشت تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم

پیش از این، در ۱۹خرداد ۹۷و به‌دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، «استیون منو چین» وزیر خزانه‌داری آمریکا توضیحاتی را درباره نحوه بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم ایران ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز منو چین گفت، تحریمهای ایران در یک دوره تنفس سه تا شش ماهه دوباره اجرایی می‌شود تا روابط تجاری فعلی شرکتهای خارجی با ایران کاهش یابد.

بنا‌به اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «دوره تنفس ۹۰روزه» در ۱۵مرداد ۹۷به پایان می‌رسد و در پی آن، این تحریمها احیا خواهند شد:

  • تحریم‌های مربوط به خرید دلار آمریکا توسط رژیم ایران
  • تحریم‌های مربوط به تجارت رژیم ایران در ازای طلا یا فلزات گرانبها
  • تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه و تأمین گرافیت، فلزات مثل آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار فرآیندهای صنعتی به رژیم ایران
  • تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا وجوه عمده‌‌یی که در خارج از ایران بر پایه ریال ایران حفظ می شوند
  • تحریم‌های مربوط به خرید، یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران
  • تحریم‌های بخش خودروسازی رژیم ایران

علاوه بر این، بعد از ۹۰روز، دولت آمریکا مجوز های صادر شده برای موارد زیر را لغو خواهد کرد:

  • مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدأ ایران به آمریکا
  • مجوزهای صادر شده برای صادرات و باز صادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران

وزارت خزانه‌داری هم‌چنین در اطلاعیه خود ذکر کرده است، افرادی که با رژیم ایران وارد معامله در موارد فوق شده‌اند باید تا ۱۵مرداد ۹۷فعالیت اقتصادی با این رژیم را کاهش دهند.

علاوه بر دوره ۹۰روزه، یک «دوره تنفس ۱۸۰روزه» هم توسط خزانه‌داری اعلام شده که در ۱۳آبان ۹۷به پایان می‌رسد. لیست تحریم‌هایی که در این دوره باید احیا شوند شامل موارد زیر است:

  • تحریم معامله با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی رژیم ایران و بنادر
  • تحریم مربوط به معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت‌کش رژیم ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران
  • تحریم‌های مربوط به مبادلات مؤسسات مالی خارجی با بانک مرکزی رژیم ایران و مؤسسات مالی ایرانی
  • تحریم‌های مرتبط با ارائه خدمات پیام‌رسانی مخصوص مالی به بانک مرکزی و دیگری مؤسسات مالی ایران
  • و تحریم‌های مربوط به بخش انرژی رژیم ایران

 

افزایش انزوا و طرد شدگی رژیم

نیازی به توضیح ندارد که با اعمال چنین تحریم هایی، رژیم ایران در نهایت انزوا و طردشدگی قرار خواهد گرفت. آنچه که از سالیان پیش، ضرورتش را مقاومت ایران و رئیس جمهور برگزیده آن، خانم مریم رجوی خاطرنشان کرده بودند. همان واقعیت انکارناپذیری که در این روزها، قیام و اعتراضات مردم ایران، گویای واقعیت انکارناپذیر آن است و می‌رود تا در گردهمایی بزرگ ایرانیان در ویلپنت در روز ۹تیر، جلوه‌ای همه گیر، گسترده و بی‌نظیر به خود گیرد.

با فریاد هر ایرانی که در واژهٔ بی‌همتای «آزادی»، خلاصه شده و می‌شود...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/478f8b7f-c209-4f80-83e0-6812d7dc10e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات