728 x 90

مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا: توافق برجام باعث بدتر شدن رفتار رژیم ایران شد

کریستوفر اشلی فورد
کریستوفر اشلی فورد

مدیر اداره امنیت بین‌المللی و عدم تکثیر سلاحهای کشتار جمعی وزارت‌خارجه آمریکا، کریستوفر اشلی فورد، طی سخنرانی در مؤسسه داکور بیک هاوس که در مورد سیاست ایالات متحده در رابطه با برجام ایراد شد تأکید کرد که رفتار و سیاست رژیم ایران پس از توافق برجام بدتر شده بود و این عامل خروج آمریکا از این توافق هسته ای بوده است.

 

اشلی فورد روز چهارشنبه ۳مرداد ۹۷ گفت توافق جامع هسته‌یی (برجام) که در سال ۲۰۱۵ توسط قدرتهای جهانی و رژیم ایران امضا شده بود نه تنها مشکلات مختلفی را حل نشده باقی گذاشت و بلکه مشکلات دیگری را هم به وجود آورد.

 

بر اساس بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا، کریستوفر اشلی فورد در مؤسسه داکور بیکن هاوس در تشریح موضع دولت ایالات متحده آمریکا در برابر توافق هسته‌یی موسوم به برجام سخنرانی می‌کرد گفت، همین مشکلات بود که پرزیدنت دونالد ترامپ را وادار به خروج از آن کرد.

 

برجام باعث بدتر شدن رفتار رژیم ایران شد

این مقام وزارت‌خارجه آمریکا اضافه کرد، توافق برجام و سازشی که، منجر به مشروعیت بخشیدن به برنامه هسته‌یی رژیم ایران و همچنین تسهیل آن شد، نه تنها به تغییر سیاست‌ مداخله‌جویانه رژیم ایران در منطقه‌ نیانجامید، بلکه در واقع به بدتر شدن رفتار این رژیم منجر شد.

 

به گفته مدیر اداره امنیت بین‌المللی و عدم تکثیر سلاحهای کشتار جمعی وزارت‌خارجه آمریکا، لغو تحریم‌های رژیم ایران و تا حدی بازگرداندن آن به اقتصاد جهانی که به واسطه اجرای برجام میسر شده بود، هم این رژیم را غنی‌تر و هم جسورتر کرد، به‌نحوی که این توانایی را به رژیم ایران داد که به بازیگری خطرناکتر از قبل در منطقه تبدیل شود.

 

اشلی فورد ادامه داد، به عبارت دیگر توافق برجام، هم سوء رفتار رژیم ایران را تسهیل کرد و هم کار ما برای پاسخگویی به این مشکلات را پیچیده‌تر کرد.

 

خاطر نشان می‌شود یکشنبه گذشته آخوند حسن روحانی در دیدار با سفیران این رژیم در خارج کشور به دود و دم پرداخته و خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود:

«آقای ترامپ! با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است. در همه منطقه پهن شده اید؛ معنای حرف هایتان را بفهمید».

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز به اظهارات روحانی پاسخ داد و گفت:« به روحانی، هرگز، هرگز، آمریکا را دوباره تهدید نکن وگرنه متحمل عواقبی خواهید شد که شبیه آن را در طول تاریخ کمتر کسی دیده است».

 

دونالد ترامپ خطاب به آخوند روحانی همچنین افزود: «ما دیگر کشوری نیستیم که اظهارات دیوانه وار خشونت‌ و مرگ شما را تحمل کنیم، احتیاط کن».

 

سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل ‌متحد، نیکی هیلی در این رابطه توضیح داد: می‌دانید رژیم ایران مشروعیت خود را از شعارهایش کسب می‌کند و اروپاییان و هر آن کس را که درگیر برجام بوده را تهدید می‌کند و می‌ترساند. اما ما فریب نمی‌خوریم. ترامپ به آنها هشدار داد ما را تهدید نکنید زیرا ما هر تهدیدی را جدی می‌گیریم.

بنا بر این اگر چیزی باشد که رژیم ایران را سر جای خود بنشاند این است، زیرا آنها خواهند فهمید که اینها فقط حرف نیست، صادقانه بگویم کاری که آنها انجام می‌دهند این است که با شعار می‌خواهند سایر اعضای توافق را بترسانند تا آنها از برجام خارج نشوند و این بخشی از بازی رژیم ایران است.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/19e05acb-5e66-4652-81d1-79c186f70a40"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات