728 x 90

بودجه‌خوارها چه کسانی هستند؟

بازتاب بودجه سرهم‌بندی شده در رسانه‌های حکومتی

بودجه ۹۷
بودجه ۹۷

یکی از مسائلی که اعتراض کارشناسان اقتصادی حکومتی را برانگیخته تصمیم دولت روحانی برای استفاده از صندوق توسعهٔ ملی برای تأمین هزینه‌های اجرایی یا پرداخت حقوق بازنشستگان است.

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی، طی گفتگویی با روزنامهٔ رسالت ۵دی ۹۷ گفت: «نباید غیر از مسائلی که برای کشور حیاتی ا‌ست یا استقلال اقتصادی ایجاد می‌کند از این صندوق استفاده کرد‌».

وی با بیان این‌که دولت خودش را در اداره اقتصاد کشور مسئول نمی‌داند، افزود: «مسئولان ما از پایان جنگ تحمیلی سیاست‌های سرمایه‌داری پیاده کردند».

این اقتصاددان ادامه داد: «نوعی از سرمایه‌داری را هم انتخاب کرده‌اند که این اصلاً به تولید ارتباطی ندارد و به تنها چیزی که مربوط است فروش نفت خام و مواد معدنی و اولیه است».

روحانی در سخنرانی خود هنگام ارائهٔ لایحهٔ بودجه به مجلس ارتجاع گفت: «ما در بودجه خیلی حرکتهای مخفی داریم که این‌ها باید آشکار بشود. بودجه ما باید شفاف باشد». اما روشن نکرد که منظورش چیست.

روزنامهٔ مردم‌سالاری ۴دی ۹۷ به قسمتی از یک سخنرانی اسحاق جهانگیری اشاره کرده است که می‌تواند به فهم منظور روحانی کمک کند. به‌نوشته این روزنامه معاون‌اول روحانی گفت: «برخی با نفوذی که در ریاست‌جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند و بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود، امروز ۲۰میلیارد شد.».

مردم‌سالاری پس از این نقل‌قول می‌افزاید: «تامل در این سخنان از یک‌طرف و نگاهی به وضعیت معیشتی بسیاری از مردم که هزاران خانوار آنان در نوبت قرار گرفتن در زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، بسیار دردناک و صدالبته هشداردهنده و تعجب و تأسف‌برانگیز است».

جهانگیری در همان سخنرانی(۲۷آذر) تعبیر گویایی به‌کار برده و بودجه دولت را گوشت قربانی خوانده و از مراکزی نام برده بود که دهها میلیارد بودجه دریافت می‌کنند.

روزنامهٔ ‌ آرمان ۴دی ۹۷ هم به قسمت دیگری از همان سخنرانی جهانگیری اشاره کرده مبنی بر این‌که «برخی با نفوذی که در ریاست‌جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس داشته‌اند امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند. بودجه آنها اگر در ابتدا یک میلیارد تومان بود، بعد به ۵میلیارد و در حال حاضر تا ۲۰میلیارد رسیده است».

آرمان در همین مقاله به چپاول افسارگسیختهٔ بودجه توسط باندهای مافیایی اشاره کرده و می‌نویسد: «باید گفت که دخلِ بودجه بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومانی کشور از همین حالا به سبب گشاده‌دستی دولت درآمده است. از یک‌سو مانند همیشه نوید شوم داده می‌شود که درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق نمی‌شود و از یک‌سو معاون اول رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که "بودجه‌خوارها" پدر درآورده‌اند... دولت هم نای مخالفت کردن با آنها را ندارد؛ چرا که پرزور هستند. در واقع این بودجه‌خوارها یک دست در زمین و یک دست در آسمان دارند و آنها را رام خود کرده‌اند».

این روزنامه سپس با نقل از یک اقتصاددان به نام وحید شقاقی به برخی از بودجه‌خوارها بدون ذکر نام آنها اشاره کرده و می‌نویسد: «بسیاری از دستگاههای بودجه‌خوار به‌صورت موازی کار می‌کنند و پاسخگو هم نیستند. از این بدتر بودجه را به کسانی می‌دهیم که مأموریت‌هایشان با رسالت‌شان در تناقض است. برای نمونه در حوزه مبارزه با فساد ۱۷دستگاه داریم و نمی‌دانیم از کدامشان انتظار پاسخگویی داشته باشیم».

واضح است که این بودجه‌خوارهایی که معاون روحانی و اقتصاددانان حکومتی جرأت ندارند نامی از‌ آنها ببرند چه نهادهایی هستد.

این «بودجه‌خوارها»ی «پرزور» و«نهادهای موازی» و «آنانی که عضوی از بودجه کشور شده‌اند» و «بودجه را گوشت قربانی کرده‌اند»... نهادهای رنگارنگ نظامی، اقتصادی، خیریه، فرهنگی و انواع و اقسام نهادهای رنگارنگ وابسته به بیت خامنه‌ای، حوزه‌های آخوندی و... هستند که همه‌ساله سهم عمده‌ای از بودجه کشور را می‌بلعند و به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند.

آنچه که در جریان «بلعیدن بودجه» توسط آنها مهم است این است که آنها به هیچ نهاد حکومتی پاسخگو نیستند آن‌چنان که کارگزاران و رسانه‌های رژیم از آنها به نام «نهادهای غیرپاسخگو» نام می‌بردند.

در رابطه با بلعیده شدن بخشی بزرگی از بودجه کشور یکی از مهر‌ه‌های حکومتی به نام فضل‌الله صلواتی می‌گوید: «تاکنون بخش بزرگی از بودجه کشور در اختیار گروه‌هایی بوده است که به هیچکس پاسخگو نیستند و هرکاری می‌خواهند با پول‌های مردم انجام می‌دهند و این باعث فقر عمومی و افزایش بیکاری می‌شود و اثربخشی تحریم‌ها را بیشتر می‌کند».(خبرگزاری ایمنا ۳دی ۹۷)

تعداد این مؤسسات غیرپاسخگو و نظارت‌ناپذیر بلعنده بودجه ۹۶ نهاد است.

سؤال این است که این نهادها با چه اتکایی همه‌ساله بخش عمده‌ای از بودجه را می‌بلعند؟

جواب بسیار مشخص است: آنها لابی گردن‌کلفتی مثل بیت خامنه‌ای و نمایندگان سینه‌چاک خود را در مجلس و سایر نهادهای حکومتی دارند و قدرتشان آن‌چنان زیاد است که زور دولتهای رژیم نیز به آنها نمی‌رسد و نمی‌توانند از عهده بودجه‌خواری آنها برآیند.

در لایحه بودجه سال ۹۶ نام ۵۰مؤسسه و نهاد غیردولتی وابسته به اشخاص حقیقی و حقوقی وجود داشت که حدود ٢٣٢میلیارد تومان از بودجه فرهنگی کشور را به خودشان اختصاص دادند.

مأموریت بسیاری از این نهادهای به‌اصطلاح فرهنگی و مذهبی در داخل کشور و در راستای بسط فرهنگ آخوندی و حوزه فعالیت‌های بسیاری از آنها در خارج کشور نیز صدور ارتجاع و تروریسم است.

در زمینه فعالیت‌های این نهادهای غیرپاسخگو روزنامه شرق ۲۲آذر ۹۶ به‌نقل از محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوشت: «برخی از این نهادها و مؤسسات هستند که اصلاً ما نمی‌دانیم چه می‌کنند و نمی‌شود به آنها نزدیک شد. نه‌تنها نمی‌توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می‌پرسیدند که چطور به خودتان جرأت داده‌اید از ما بپرسید با بودجه چه می‌کنیم»؟

در شرایطی که نزدیک به ۱۵۰هزار کلاس درس در ایران نیاز به نوسازی دارند ویک‌سوم مدارس کشور ناامن هستند و در صورت بروز زلزله بر سر دانش‌آموزان خراب می‌شوند؛ همه‌ساله از بودجه آموزش و پرورش کاسته می‌شود، اما همزمان بودجه عظیمی به حلقوم حوزه‌های آخوندی موسوم به حوزه‌های علمیه، سپاه پاسداران و قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا ریخته می‌شود.

نمایندگی‌های علی خامنه‌ای در تمامی نهادها از جمله در نیروهای نظامی، دانشگاهها و... نیز جزو همین بودجه‌خوارانی هستند که در خدمت سرکوب و پیاده کردن امیال پلید ولی‌فقیه ارتجاع در این نهادها هستند.

و...

بودجه‌بلعی و بودجه‌خواری این نهادها در شرایطی است که همه‌ساله دولت ضدمردمی برای این‌که چندرغار به حقوق کارگران اضافه کند آنها را جان برلب می‌کند، اما دربودجه سال ۹۸بودجه سپاه پاسداران که اصلی‌ترین نیروی سرکوب مردم است بیشتر شده است.

در زمینه افزایش بودجه سپاه پاسداران و قرارگاه ضد خاتم‌الانبیای وابسته به آن سایت اقتصاد نیوز ۴دی ۹۷ می‌نویسد: «بر اساس آنچه به‌عنوان لایحه بودجه سال آینده منشر شده است اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بودجه سپاه و قرارگاه مرکزی خاتم در لایحه پیشنهادی دولت افزایش یافته است... برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسدران و ستاد مشترک سپاه پاسداران به شرح زیر در جداول آمده است: ​

بودجه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء که در سال ۹۷،‌ ۲۵۹۰۰۰۰میلیون ریال بوده است در سال ۹۸ با افزایش ۷۶۸۰۰۰میلیون ریالی به ۳۳۵۸۰۰۰میلیون ریال رسیده و بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران که در سال ۹۷، به میزان ۲۰۲۳۶۱۹۷۱مصوب شده بود برای بودجه سال ۹۸ مبلغ ۲۵۴۷۱۸۶۸۴ را به خود اختصاص داده که افزایشی معادل ۵۲۳۵۶۷۱۳میلیون ریالی را نشان می‌دهد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/19040f2c-b45b-4641-bd7a-507cff8e67e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات