728 x 90

آمریکا خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رژیم ایران شد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

جکی ولکات، نماینده آمریکا در سازمانهای بین‌المللی امروز جمعه ۱۴تیر۹۸ خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی رژیم ایران شد.

خبرگزاری رویترز نوشت: هیات آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت، آمریکا درخواست جلسه ویژه ۳۵کشور شورای حکام دیده‌بان اتمی ملل ‌متحد را برای بحث در رابطه با رژیم ایران کرده است.

بعد از این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این هفته گفت، ایران از حد ماکزیمم مجاز ذخیره اورانیوم غنی شده طبق توافق ۲۰۱۵ با قدرتهای اصلی جهان عبور کرد. دیپلماتهای مرتبط با این آژانس گفتند آنها انتظار دارند این جلسه روز چهارشنبه آینده برگزار شود.

 

 

روز دوشنبه ۱۰تیرماه، رژیم ایران از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، برخلاف توافق برجام خبر داد.

بر اساس توافق برجام نباید میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران از سقف ۳۰۰کیلو گرم عبور کند. اما ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم را از میزان معین شده در برجام را تأیید کرد.

آخوند حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۲تیر۹۸ اعلام کرد: «اگر اقدام عملی از سوی طرفهای مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد. در ۱۶تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

از ۱۶تیر اگر طرفهای مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، باز خواهد گشت؛ مگر این‌که در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.»

 

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۱۴تیر در مصاحبه با سایت برایت بارت گفت: دونالد ترامپ سرگرم بررسی لغو دیگر معافیت‌های مربوط به برنامه هسته‌یی رژیم ایران است.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: این تصمیم پس از عبور ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران از مرز تعیین شده در توافق هسته‌یی و تهدید روحانی به انجام غنی‌سازی با هر درصدی که ایران مایل باشد، گرفته شد.

جان بولتون گفت: «رژیم ایران با افزایش میزان اورانیوم و همچنین درصد غنی‌سازی خود نشان داد که هرگز تصمیمی قاطع و راهبردی برای کنار گذاشتن تولید سلاحهای هسته‌ای» نگرفته است.

 

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۲تیر ۹۸ در توئیتر خود و در واکنش به تهدید آخوند روحانی که اورانیوم را تا هر میزانی که بخواهد غنی‌سازی می‌کند نوشت:‌ رژیم ایران تهدید جدیدی کرده است. ایران! مراقب این تهدیدها باش. این تهدیدها می‌توانند به خودت لطمه بزنند، طوری که تاکنون هیچکس این‌گونه لطمه نخورده است.

واشنگتن پست نیز ضمن مخابره این خبر نوشت:‌ روحانی هشدار داد غنی‌سازی اورانیوم را آخر هفته به هر سطحی که نیاز داشته باشد، افزایش خواهد داد...عمل کردن به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم فراتر ۳.۶۷درصد تخطی بسا جدی‌تری نسبت به توافق خواهد بود و می‌تواند نهایتاً با واداشتن اروپا به ابقای تحریم‌هایش، توافق را از بین ببرد.

سناتورهای برجسته آمریکا تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز امروز چهارشنبه ۱۲تیرماه در نامه‌یی به دونالد ترامپ از وی درخواست کردند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های ذخیره غنی‌سازی اورانیوم از سوی رژیم ایران، آمریکا واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌یی این رژیم در قالب برجام را لغو کند.

در نامه‌ این سه سناتور آمده است:‌ «با توجه به نقض فنی برجام از سوی رژیم ایران، فشارها علیه این رژیم افزایش یابد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3809ba41-e7a0-46ac-a7da-63ae2c114711"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات