728 x 90

آمریکا آماده حفاظت از عبور نفتکشها از تنگه هرمز

آمریکا آماده حفاظت از عبور نفتکشها از تنگه هرمز
آمریکا آماده حفاظت از عبور نفتکشها از تنگه هرمز

نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه، در واکنش به تهدید مقامات رژیم ایران نسبت به بستن تنگه هرمز، از آمادگی خود برای حمایت از مسیر نفت‌کش‌ها در این منطقه خبر دادند.

مقامات رژیم ایران از جمله آخوند حسن روحانی و شماری از سرکردگان سپاه پاسداران این رژیم، تهدید کرده بودند که در صورت منع ایران از صدور نفت، تنگه هرمز را بر روی نفت‌کش‌ها خواهند بست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هر ساله در حدود ۳۰درصد از صدور نفت جهان، از تنگه هرمز عبور می‌کند.

 

آیا رژیم ایران می‌تواند تنگه هرمز را مسدود کند؟

سرهنگ بیل ایربان سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، در بیانیه که منتشر کرده و نسخه‌ای از آن را به پایگاه اطلاع‌رسانی میلیتاری فرستاده، آورده است: «ما - نیروهای آمریکایی- و همپیمانانش آماده حمایت از حمل‌‌ و نقل دریایی و عبور آزاد تجاری بر اساس قوانین بین‌المللی هستیم».

این بیانیه افزود: «هم‌اکنون هزاران آمریکایی از جمله نزدیک به ۲۲۰۰نیرو و تفنگداران دریایی در منطقه حضور دارند. مأموریت آنها محافظت از داد وستدهای تجاری آزاد است.»

 

تهدید به بستن تنگه هرمز در واکنش به تحریم نفت ایران

تهدید ایران در بستن تنگه هرمز، پس از آن بیان شد که وزارت‌خارجه آمریکا، پیشتر در اطلاعیه‌یی، هر گونه معامله نفتی با ایران از آغاز ماه نوامبر را ممنوع کرده و آن را نقض قوانین تحریم‌های آمریکا خوانده بود.

یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه پنجم تیرماه گفت کشورهای خریدار نفت ایران از آغاز ماه نوامبر (۱۳آبان) و از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه تهران باید تمام واردات خود از این کشور را متوقف کنند. او تأکید کرد آمریکا به کشورهای هم‌پیمانش فشار می‌آورد تا واردات نفت از ایران را تا ماه نوامبر به صفر برسانند و افزود، هدف آمریکا متوقف کردن راههای درآمد ایران و برجسته کردن اقدامات زیانبار این رژیم در کشورهای منطقه است.

او در اشاره به دخالتهای نظامی رژیم در کشورهای عرب اضافه کرد: هفته آینده هیاتی از مقامات آمریکایی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد رفت تا تضمین کنند، بعد از قطع انتقال نفت از ایران، بازار جهانی با کمبود روبه‌رو نخواهد شد.

این مقام آمریکایی به کشورهای دیگر هشدار داد که واشنگتن «هیچ‌گونه معافیتی» را برای واردکنندگان نفت ایرانی در نظر نخواهد گرفت و گفت «تشدید تحریم‌ها علیه رژیم ایران یکی از اولویت‌های اصلی امنیت ملی» ایالات متحده است.

 

تحریمهای آمریکا و تهدید به بستن تنگه هرمز توسط رژیم ایران

بسیاری از شرکتها جهان، در پی تهدید آمریکا، توقف همکاری با ایران را اعلام کردند.

کشور چین هم نسبت به تهدید رژیم ایران برای بستن تنگه هرمز واکنش هشداردهنده داشت. و رژیم ایران را از این کار برحذر داشت. خبرگزاری رویترز در تاریخ ۱۵تیر ۹۷ به‌نقل از یک مقام چینی نوشت: یک دیپلمات ارشد چینی در روز جمعه گفت که رژیم ایران باید تلاش بیشتری برای تضمین ثبات در خاورمیانه از طریق همراهی با همسایگان خود انجام دهد. اظهارات این مقام چینی در حالیست که سپاه پاسداران رژیم هشدار داد که آنها ممکن است جلوی جریان محموله‌های نفت را از تنگه هرمز بگیرند، و تهدید به بستن تنگه هرمز کردند.

وزارت دفاع آمریکا، برخی تصاویر فتوگرافی را منتشر کرده که نشان می‌دهد دو ناو جنگنده دریایی Iwo Jima و Laboon در حالیکه مجهز به موشک هستند، در حال عبور از تنگه هرمز هستند.

بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای خزانه‌داری آمریکا علیه رژیم ایران بسیاری از شرکتهای معتبر و کمپانیهای بزرگ از ترس مجازاتهای آمریکا اقدام به قطع همکاری و خروج از ایران کردند.

 

شروط آمریکا برای ادامه همکاری اقتصادی با رژیم ایران

مایک پمپئو ضمن طرح ۱۲شرط آمریکا برای دستیابی به توافق جدید با ایران از وضع «قویترین» تحریمهای تاریخ علیه تهران سخن گفت.

سخنرانی وزیر خارجه ایالات متحده برای اعلام «نقشه راه دیپلماتیک» واشنگتن در برابر ایران و کمتر از دو هفته پس از خروج آمریکا از برجام ایراد شد.

 

مطالب مرتبط:

منظور روحانی بستن تنگه هرمز نیست

تنگه هرمز، به‌رغم تهدیدهای رژیم ایران باز می‌ماند

هشدار پنتاگون به رژیم ایران در مورد تهدید خطوط کشتیرانی بین‌المللی

تحریم ایران، هدف به صفر رساندن درآمد نفت

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03ec1f1d-df97-4f85-8b67-8d6998fff18c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات