728 x 90

اخبار اروپا,

دیدار رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین

-

دیدار رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین
دیدار رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین
رجب طب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با همتای اوکراینی خود پترو پوروشنکو در ورشو پایتخت لهستان پشت درهای بسته دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز حضور داشتند.

اردوغان: ناتو باید بر فرایند بروز رسانی خود در برابر تهدیدات جدید تمرکز کند.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که ماهیت و مفهوم تهدیدات امنیتی در حال یک دگرگونی بسیار جدی است، گفت: ناتو در این روند باید فعال‌تر عمل کرده و به فرایند بروز رسانی خود در برابر این تهدیدات جدید تمرکز کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفرش به ورشو٬ پایتخت لهستان جهت شرکت در نشست سران ناتو در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول گفت: "همان‌طور که در حملات تروریستی اخیر در استانبول، عراق و عربستان سعودی مشاهده کردیم، امنیت بین‌المللی رفته‌رفته بیشتر آسیب پذیر شده است. این مسأله تنها محدود به چندین کشور خاورمیانه و آفریقای شمالی نیست بلکه مساله‌ای است که تمام کشورها و مناطق دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حملات تروریستی در فرانسه، بلژیک، تونس، مصر و آمریکا نشان می‌دهد که هیچ کدام از کشورها مستثنی از این روند نیستند."

رئیس جمهور ترکیه افزود: ”بحران پناهجویان و موج مهاجرت تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ماهیت و مفهوم تهدید امنیتی در حال یک دگرگونی بسیار جدی است. ناتو در این روند باید فعال‌تر عمل کرده و به فرایند روزرسانی خود در برابر این تهدیدات جدید بپردازد. ناتو برای تداوم ثبات جهانی و حفظ موازنه قدرت باید به همبستگی خود ادامه دهد و قدرت بازدارندگی خود را تقویت کند. انتظار داریم ناتو در برابر تحولاتی که تاثیر منفی بر امنیت ترکیه دارد نیز تلاش بیشتری از خود نشان دهد“.

اردوغان با تأکید بر ضرورت در دستور کار قرار گرفتن رویداد‌های عراق و سوریه در دیدارهای دوجانبه خود و همچنین در این نشست تصریح کرد: " جدی نگرفتن این موضوعات کار درستی نیست. فقط در سوریه طی شش سال گذشته حدود 600هزار نفر کشته شده‌اند. ما نمی‌توانیم بر نابودی این کشور تاریخی چشم‌پوشی کنیم".

نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در ورشو، پایتخت لهستان از روز جمعه آغاز شده است. ترکیه نیز در این نشست با هیاتی به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور شرکت خواهد کرد. در دستور کار نشست دو روزه این اجلاس تحرکات نظامی روسیه و مبارزه با گروه تروریستی داعش قرار دارد.

در این نشست علاوه بر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا٬ سران 28 کشور عضو ناتو و نیز روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای شریک پیمان نیز شرکت خواهند کرد.

در این نشست همچنین مقامات بلندپایه از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی حضور خواهند داشت.

اردوغان در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه نیز انجام خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه را در این سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و فیکری ایشیک وزیر دفاع ملی ترکیه همراهی خواهند کرد.

انتظار می‌رود در این نشست اعضای پیمان ناتو تعهدات خود مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی را مورد تمدید قرار دهند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d29fba31-1664-4779-9228-cd88a337e43a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات