728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه ۲۸دی ۹۶

-

رسانه‌های حکومتی
رسانه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشبنه 28دی بیشترین عنوانهای خود را به برجام و چشم‌انداز آن، دعواهای باندی حول فیلترینگ و حمله آخوندهای قم به روحانی اختصاص داده‌اند. با مطالب مربوط به برجام شروع می‌کنیم:
آرمان:
اولتیماتوم ایران، دفاع موشکی غیرقابل مذاکره

ابرار: وزارت‌خارجه آمریکا: گفت و گوهای کنگره و دولت برای اصلاح برجام پیشرفت داشته است
ابرار: تخت روانچی: آمریکایی‌ها نباید برای برجام شرط بگذارند

ابتکار: در حاشیه جلسه هیأت دولت مطرح شد: تکذیب مذاکرات موشکی

حمایت: ولایتی: مذاکرات برجام تکرار نخواهد شد
 
رسالت: رایزنی اروپا و آمریکا برای تغییر برجام؛ دستگاه دیپلوماسی هوشیار باشد

روزنامه‌های باند روحانی سرنوشت برجام را در دست اروپایی‌ها دانسته‌اند به شرطی که نظام به خواسته‌های آنها در خوردن سایر جامهای زهد تن بدهد!
اعتماد: رابطه ایران و اروپا نمی‌تواند رابطه‌ای یک‌طرفه و یک‌جانبه باشد.
هر رابطه دیپلوماتیکی مبتنی بر بده- بستان است،
مثلاً بریتانیا در رابطه دوجانبه خود ممکن است انتظارهایی از ایران داشته‌ باشد یا فرانسه، در برابر حمایتهایی که از ایران می‌کند، یا در برابر تسهیل سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، ممکن است انتظار داشته‌باشد در یک پرونده منطقه‌یی مانند لبنان، ایران هم با آنها همکاری کند. در یک رابطه مبتنی بر منافع متقابل است که اروپایی‌ها از برجام حمایت می‌کنند. . مسئولان ما باید حواس‌شان را جمع کنند، نباید تصور کنیم که اروپایی‌ها بر اساس وظیفه و تعهد ذاتی، محض رضای خدا از برجام حمایت خواهند کرد. باید با یک برنامه منسجم اروپایی‌ها را در کنار روسیه و چین حفظ کنند تا اجازه ندهند آمریکایی‌ها وارد رویارویی با ایران شوند،
تحریم‌های بین‌المللی یا حتی شورای امنیت دوباره علیه ایران اجرا شود.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای ضمن دعوای باندی به شکلی دیگر به بن‌بست نظام در برجام اذعان کرده‌اند:
وطن امروز:
این یک سؤال اساسی است که آیا به قدرت رسیدن هیلاری کلینتون در آمریکا می‌توانست وضعیت کنونی ما را در نسبت با منافع حاصل از برجام به شکل اساسی دگرگون کند؟! پاسخ به‌روشنی منفی است، چرا که برجام در واقع فقط به چالش برنامه هسته‌یی ایران پرداخته و مابقی تنشها را به‌حال خود رها کرده است.
در اصل یعنی برای فشار به ایران بهانه‌های زیادی در دستان آمریکایی‌ها وجود دارد. برجام در این روایت باید شروع یک روند می‌بود؛ روندی که در آن تغییر رفتار بسیار بزرگی در ایران باید به‌وجود بیاید؛ تغییر رفتاری بر سر مسأله فلسطین، لبنان، سوریه و توان بازدارندگی موشکی ایران در کنار مسائل فرعی مربوط به حقوق‌بشر. یعنی همان‌گونه که در فضای داغ پس از انعقاد برجام در لفافه در کشور بیان می‌شد، نیاز به برجام‌های دیگری وجود داشت.
برجام‌هایی که این نقاط اختلافی باقیمانده را باید پوشش می‌داد. البته پیوستن بدون قید و شرط به «اف‌ای‌تی‌اف» را باید به‌عنوان برجام شماره 2در نظر گرفت.
برجام در نگاه دولتمردان ایران برای نتایج بهتر به یک رئیس‌جمهور دموکرات نیاز داشت که این خطای بسیار بزرگ دولت جناب روحانی است. یعنی زیر بار سهل‌گیریهای حقوقی در انعقاد برجام رفته‌اند.
توجه به این نکته بسیار حیاتی است که ساختمان تحریم‌های وضع شده ضدایران، اسکلتی آمریکایی داشت و اثربخشی آن هم به‌واسطه امکاناتی بود که ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و هم‌چنین کنترل‌کننده چرخه دلار در دست داشت، لذا براحتی می‌توان با کنار گذاشتن بازیگران بی‌اهمیت، برجام را یک توافق اساساً میان ایران و آمریکا به حساب آورد.
امیدوار بودن به ادامه کار با اروپایی‌ها- هر چند شرکای مالی و تجاری ما باشند- امیدی واهی است. برای فهم این مسأله کافی است به مورد توتال و رفتار آن در قراردادی که با ایران بست توجه کنیم.
توتال و هر کنشگر اقتصادی بزرگ دیگری بین کار کردن با ایران و تنبیهات آمریکا قطعاً طرف آمریکا را خواهد گرفت. اینها البته فارغ از ارز مبادلاتی است که وابستگی اقتصاد بین‌الملل ما به دلار آمریکایی خود مهم‌ترین ابزار کنترلی آمریکا برای فعالیت اقتصادی ما است.
توهم بهتر بودن دموکراتها نسبت به‌ جمهوری‌خواهان باعث شد ایران یکی از بزرگ‌ترین برگ‌های برنده خود را از دست بدهد. برگ برنده‌ای که البته به‌واسطه عملکرد ضعیف دستگاه دیپلوماسی دولت تدبیر و امید و به‌ویژه رفتار غلط شخص؛
رئیس‌جمهور در همان جریان مذاکرات هم توانمندی خود را تا حد زیادی از دست داد. از آنجا که ایران ابزارهای سابق خود برای دور زدن تحریم‌ها و به‌ویژه تحریم‌های مالی را پس از برجام و به‌ویژه با عضویت در «اف‌ای‌تی‌اف» از دست داده است، بسیار محتمل است که اگر کار طبق اراده دولت جناب روحانی پیش برده شود، شروط جدید و بسیار سنگین آمریکا نیز پذیرفته شود.

رسالت: برجام با اقتصاد ما چه کرد؟
یک عده در داخل کشورمان آمریکا و برجام را بزک می‌کردند و می‌گفتند روزی 170میلیون دلار خسارت عدم توافق را می‌دهیم، اگر توافق امضاء شود، ماهی 10میلیارد دلار و سالی 60میلیارد دلار عاید کشور می‌شود.
آنها می‌گفتند پول ملی تقویت می‌شود. امروز با بدعهدی 1+5به‌ویژه آمریکا، دلار از 3500تومان قبل از امضای برجام به 4400تومان رسیده است. ارزش پول ملی 30درصد کاهش یافته است. هیچ کس هم نیست بگوید آن وعده‌ها چه شد؟!
آقای عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت‌خارجه دیروز گفت: 'برجام همه تحریم‌هایی را که باید بر‌می‌داشت برداشت و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است مانعی را بردارد و برنداشته است! '
سوال مهم و کلیدی از عراقچی این است؛ آیا لغو تحریم‌های بانکی جزء تعهدات آمریکا و اروپا نبود!؟
اگر بود چرا تاکنون کشور دچار تحریم بانکی است به‌طوری که دولت نمی‌تواند حقوق کارمندان سفارت خود را در اروپا از طریق سیستم بانکی پرداخت کند.
همین چند روز پیش بود که وزارت‌خارجه در برابر اظهارات ترامپ بیانیه صادر کرد و گفت: مواضع کاخ سفید با بندهای 26، 28و 29برجام در تعارض است. آیا مفهوم این تعارضات این است که «برجام همه تحریم‌هایی که بایدبر می‌داشت برداشت؟!».
چرا طوری حرف می‌زنید که گویی یک عذرخواهی هم به دشمن بدهکار هستیم پس این همه
تحریمهای جدید پس از برجام همه درونی است!؟
 
روزنامه‌های هر دو باند حاکم نسبت به چشم‌انداز برجام ابراز نگرانی کرده‌اند:
اعتماد: نفس‌ها تا ١٢٠ روز دیگر در سینه حبس می‌ماند و ظاهراً این همان نقشه‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای ایران و توافق هسته‌یی با کشورمان کشیده است.

جوان: بر اساس مستنداتی می‌توان اثبات کرد که تعیین ضرب‌الاجل 120روزه توسط دونالد ترامپ و گماردن چهار شرط برای ایران و اروپا، ناشی از توهم یا عملیات روانی نیست بلکه بر اساس محاسبه دقیق آمریکایی‌ها از رفتار اروپا و تیم مذاکره‌کننده کشورمان طی حداقل پنج سال اخیر بوده است، بدین معنا که ایالات متحده آمریکا اطمینان دارد با اعمال فشار و تهدید بیانی- بیانیه‌یی حداقل نیمی از اهداف خود در زمینه شروط چهارگانه را محقق خواهد کرد.

هشدار و ابراز نگرانی از انفجار اجتماعی و براندازی نظام به بیانهای مختلف در روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چشم می‌خورد:
جهان صنعت:‌بر اساس آمارهای بانک مرکزی نقدینگی نسبت به سال گذشته رشدی 23درصدی داشته که بیشتر بر اساس شبه‌پول است. در حال حاضر نیز با توجه به کاهش نرخ سود بانکی باید در انتظار تورم بود.
مشهود‌ترین تاثیر این خطر بر زندگی اقشار آسیب‌پذیر جامعه است. این قشر در مقابل تورم، آسیبی بسیار جدی خواهند دید و بی‌توجهی به آن نه‌تنها امنیت اقتصادی بلکه امنیت و سلامت اجتماعی را نیز دچار چالش جدی می‌کند.

کیهان: رسانه‌ها از ابتدا تا انتهای آشوب‌ها، یک ضرب‌آهنگ هماهنگ و تندی علیه اصل نظام و رهبری در پیش گرفتند و اصل را نه بر مطالبات اقتصادی مردم بلکه بر تغییر نظام گذاشتند. ملت و مسئولان با توجه به برجام بی‌فرجام و گسترش و تشدید تحریم‌ها و نقشه‌هایی که دشمنان علیه قدرت دفاعی کشور در سر می‌پرورانند، باید هوشیار باشند که «فتنه بزرگ‌تری» در پیش است، آن‌گونه که رئیس‌جمهور آمریکا بعد از شکست پاتک اغتشاشات اخیر ادعا کرده «در وقت لازم معترضان در ایران حمایت ما را شاهد خواهند بود» و بی‌بی‌سی نیز، از هم‌اکنون انتظار می‌کشد که «این آشوب‌ها دوباره سر برآورد و گسترده‌تر و مهارش سخت‌تر شود»!
لذا مسئولان مربوطه باید با حل مشکلات معیشتی مردم عملاً از این مردم «صبور و وفادار و زمان شناس» که در کلام رهبری «هزار بار شایسته تشکر» هستند، تشکر کنند تا بتوانند جلوی «فتنه‌ای بزرگ‌تر» را بگیرند.

حمله آخوندهای قم به روحانی و باندش موضوع مشترک روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع است:
افکار:
‌ انتقاد نوری همدانی از اوضاع بد معیشتی:‌ مردم به ستوه آمده‌اند

رسالت: نوری همدانی: اصل، حل مشکل معیشتی مردم است حاشیه سازی نشود

وطن امروز: با وجود گذشت 10روز از اظهارات حسن روحانی
هم‌چنان علما و مراجع نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند.
نوری همدانی و مکارم شیرازی و هم‌چنین آیت‌الله مدرسی‌یزدی به حسن روحانی هشدار دادند.

مکارم‌شیرازی گفت: در این هفته گفت‌و‌گو‌های زیادی درباره سخن یکی از مسئولان مطرح شد که بعداً بخشی از سخنان وی تکذیب شد. در این‌باره نامه‌های بسیاری به دفتر رسید که «شما چرا سکوت کرده‌اید و سخنی نمی‌گویید؟!»... مکارم‌شیرازی ادامه داد: چکار به وضع معصومین و زمان آنها دارید که دردسر برای خود درست می‌کنید؟!
شما کار اصلی خود را در 3چیز خلاصه کنید؛ جلوگیری از گرانی، تولید کار برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان تحصیلکرده و در دسترس قرار دادن یک فضای مجازی سالم برای مردم.

نوری‌همدانی نیز روز گذشته در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این‌که حوزه علمیه و علما وظیفه اطلاع از همه مسائل را دارند، اظهار داشت: هر چه به دهان‌تان می‌گذارند تکرار نکنید.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی و مناقشات باندی موضوع سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی است:
آرمان:
فقر زلزله اصلی است
ابرار:‌نماینده قصر شیرین: کانکس های واگذار شده در سرمای زیر صفر درجه مناطق زلزله‌زده جوابگو نیست

افکار: دو تابعیتیها تا مغز استخوان مدیریت کشور نفوذ کرده‌اند، تروای نفوذ

جوان: نامه سردار نقدی به روحانی: مدیریت فضای مجازی را به ظرفیتهای داخلی بسپارید

رسالت: اژه ای: نمی‌شود یک بخش تمدن اسلامی را از خدا و بخش دیگر از کدخدا بگیریم

شرق:‌ اسماعیل بخشی یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه است که ویدئوی سخنان او در تجمع کارگران معترض هفت‌تپه در روزهای گذشته در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. «بخشی» در یکی از این ویدئوها می‌گفت مدیران شرکت تنها به‌دنبال دریافت سند ملکی برای زمینهای هفت‌تپه هستند و در بخش دیگری از سخنانش تأکید می‌کرد اداره این شرکت باید به خود کارگران هفت‌تپه سپرده شود. او که پس از این تجمع و در مسیر بازگشت به خانه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت، در گفتگو با «شرق» می‌گوید: «من یکی از کارگران شرکت هفت‌تپه هستم که در جمع کارگرانی که به وضعشان اعتراض دارند، صحبتهایی کردم که حرف دل کارگران بود. حدود ساعت پنج بعدازظهر با اتوبوس سرویس به سمت خانه‌هایمان حرکت کردیم. من در میان راه باید پیاده می‌شدم. وقتی از ماشین پیاده شدم، ناگهان دو خودرو در نزدیکی‌ام توقف کردند و یکی از سرنشینان که صورتش را پوشانده بود، با قمه به من حمله کرد. ضربه قمه بازوی دستم را شکافت. من گیج شده بودم و فقط صدای جیغ‌زدن زنان عابر را می‌شنیدم که دیدم سرنشینان دیگر هم پیاده شده‌اند و با تفنگ و قمه به سمتم می‌آیند. به سمت خیابان دویدم تا به مغازه‌داران و همسایه‌ها پناه ببرم. مهاجمان از پشت به سمتم سنگ پرت می‌کردند اما وقتی همسایه‌ها صدای فریادم را شنیدند و از مغازه‌ها و خانه‌ها بیرون آمدند، مهاجمان بعد از شلیک تیر هوایی از محل فرار کردند. پلاک ماشین‌هایشان را با گِل پوشانده بودند و نفهمیدیم چه کسانی هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba039e57-6654-41df-9aab-eb38b18631ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات