728 x 90

افزایش کم سابقه نرخ دلار در بازار ارز تهران

سیر صعودی دلار
سیر صعودی دلار
دلار در بازار ارز ایران باز هم رکورد شکست. قیمت هر دلار از مرز 4150تومان گذشت.
قیمت دلار در سال‌های پایانی دوران ریاست‌جمهوری پاسدار احمدی‌نژاد به مرز ۴ هزار تومان رسیده بود. دولت روحانی وعده کاهش نرخ دلار و ثابت نگه‌داشتن آن در حدود ۳۵۰۰ تومان را داد.

اما یک سال و چند ماه پس از برجام و برخلاف همه وعده‌ها و پیش‌بینیهای دولت روحانی، نرخ دلار به حدی افزایش یافت که از نرخهای دوران احمدی‌نژاد نیز گذشت و در اوایل این هفته هر دلار 4130تومان به فروش رسید. نرخ پوند انگلیس و یورو نیز به طرز کم سابقه‌یی افزایش یافت.

صرافی‌ها علت افزایش قیمت دلار را قیمت گزاری روزانه صرافی بانکها اعلام کرده‌اند و گفته‌اند صرافی‌هایی که نماینده بانک مرکزی هستند و ارز به‌طور عمده در اختیار آنها گذاشته می‌شود، قیمت را بالا تعیین می‌کنند و همین امر باعث افزایش قیمت ارز در صرافی‌های آزاد می‌شود.

صرافی‌ها همچنین بالا رفتن تقاضا به‌دلیل سفرهای آغاز سال نو میلادی و محدودیت در عرضه ارز از سوی بانک مرکزی را دلیل این افزایش می‌دانند. البته برخی نیز معتقد هستند که دولت روحانی برای جبران کسری بودجه فاحش خود افسار دلار را رها کرده تا گران شود. مقامهای بانکی رژیم این امر را تکذیب می‌کنند. برخی کارشناسان و ناظران نیز بی‌ثباتی سیاسی و تغییرات بعد از انتخابات آمریکا را علت افزایش دلار در بازار ارز تهران می‌دانند. آنها معتقدند تردیدها در مورد برجام و مواضع اعلام شده دونالد ترامپ و اعضای کابینه وی در مورد رژیم ایران از جمله عوامل افزایش قیمت دلار در برابر ریال است.
 
روند شتابان افزایش نرخ دلار و اظهار شگفتی سخنگوی دولت حسن روحانی
رسانه‌های حکومتی روز دوشنبه ششم دی95 خبر دادند قیمت دلار در بازار آزاد ارز تهران افزایش یافته و هر دلار به ۴۱۵۰ تومان رسیده است.
همزمان، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت آخوند روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزایش بیش از ۱۰۰ تومانی بهای دلار در یک روز را غیرطبیعی توصیف کرده است.
دلار آمریکا که در هفته‌های اخیر در محدوده ۳۹۰۰ تومان در نوسان بود، روز اول دی از مرز چهار هزار تومان گذشت. این نوسان در روزهای اخیر ادامه داشت و نهایتاً روز یکشنبه پنجم دی، ارزش واحد پول ایران در برابر دلار با ۶۰ تومان افزایش، به بیش از ۴۱۰۰ تومان رسید. روز دوشنبه این روند ادامه یافت و هر دلار 4150تومان خرید و فروش شد.
خبرگزاری حکومتی تسنیم روز دوشنبه نوشت «هر چند دقیقه رکورد تازه‌یی از این ارز در بازار ثبت می‌شود».
گرچه مقامهای دولت حسن روحانی پیش از این اعلام کرده‌اند دولت به‌دنبال افزایش قیمت دلار نیست، اما خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه نوشت به نظر می‌رسد، بانک مرکزی رژیم ایران مداخله خود در بازار ارز را کاهش داده باشد.
خبرگزاری به‌نقل از یک کارگزار بازار ارز در تهران که نخواست نامش منتشر شود، اعلام کرد که بانک مرکزی در هفته‌های اخیر تزریق دلار به بازار ارز برای حفظ قیمتها را کاهش داده است.
برخی کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ایران دلایل ساختاری دارد.
برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره و رساندن این نرخ به ۷۵ صدم درصد به‌مثابه مهم‌ترین دلیل افزایش ارزش شاخص دلار در جهان و تقویت این ارز در برابر دیگر ارزهای رقیب عنوان می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37adc272-d02b-4ba8-89b0-3873bcb32a4f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات