728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

ایستادگی رمز موفقیت و پیروزی

-

تجمع اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان
تجمع اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان
همزمان با اوجگیری جنبش اعتراضی مردم ایران کارگران شجاع کارخانه‌های مختلف همراه و همگام با سایر اقشار مردم، علیه زورگوییها و چپاولگری رژیم وایادیش درکارخانه‌ها، عدم پرداخت حقوق آنان، اخراج کارگران و اعمال قوانین و مقررات ضدکارگری درکارخانه‌ها، نداشتن امنیت شغلی و بلاتکلیفی گروهی از کارگران، به‌طور مستمر اعتراض می‌کنند. رژیم چپاولگر ولایت‌فقیه از یک طرف اموال مردم ایران و دسترنج مستمری بگیران و بازنشستگان محروم را غارت می‌کند، از طرف دیگر حقوق بخور نمیر کارگران را به دلایل واهی نمی‌پردازد و یا کارگران زحمتکش را ازکار، بیکار می‌کند، در شرایطی که اکثریت مردم ایران در زیر فشار فقر و گرانی استخوان هایشان شکسته می‌شود. کارگران ایرانی مورد ستم مضاعف و فشارهای اقتصادی طاقت‌ فرساتر قرار می‌گیرند و تحت حاکمیت این نظام ننگین دمار از روزگار کارگران و خانواده‌های محروم آنان درمی‌آید.
آری، در چنین شرایطی است که کارگران شجاع کارخانه‌ها نیز تن به زورگوییها و چپاولگری ایادی رژیم در کارخانه‌ها نمی‌دهند و به اعتراض و اعتصاب دست می‌زنند، این اعتراضات در بسیاری مواقع به نتایج پیروزمند می‌انجآمد و کارگزاران رژیم ناگزیر به عقب‌نشینی و تن‌دادن به خواسته‌های کارگران می‌شوند. از جمله این اعتراضات پیروزمند، اعتراض و اعتصاب کارخانه پلی اکلیل اصفهان بود که در جریان اعتصاب آنان رژیم 4نفر از کارگران را بازداشت کرد. کارگران شجاع این کارخانه نه تنها از خواسته‌های برحق خود کوتاه نیامدند بلکه حرکت اعتراضی خود را استمرار دادند و خواست آزادی 4 همکار زحمتکش خود را بر خواسته‌هایشان افزودند. کارگران پس از بازگشت پیروزمندانه چهار همکار زندانی خود به اعتصاب پایان دادند و با برگزار مراسمی از کارگران برگشتی استقبال کردند.
در فروردین‌ ماه کارگران شرکت پتروشیمی پارس جنوبی فاز 18 در عسلویه پس از چهار روز اعتصاب موفق شدند عیدی و یک ماه حقوق عقب‌افتاده خود را دریافت کنند. کارگران گفتند این دستاوردی موفقیت‌آمیز برای آنها در شروع سال جدید بود.
در اردیبهشت ماه اعتصاب کارگران شرکت صدرا در بوشهر با موفقیت پایان یافت. کارگران پیمانی شرکت صدرا که در اعتراض به پرداخت نشدن 3ماه حقوق عقب‌افتاده از روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت ماه دست به اعتصاب زده بودند. سرانجام روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت پس از دریافت مطالبات خود به‌سر کار بازگشتند.
درخرداد ماه 400تن از کامیونداران اسکله موسوم به رجایی و باهنر در بندرعباس در اعتراض به پایین بودن کرایه‌هایشان، دست به اعتصاب زدند. بعد از 2روز اعتصاب آنها توانستند کرایه‌هایشان را بالا ببرند.
و...
اینها نمونه‌هایی بود از ایستادگی کارگران بر سر حقوقشان. ایستادگی آنها باعث شد ایادی رژیم درکارخانه‌ها کوتاه بیایند.
با گسترش و عمق پیدا کردن حرکت اعتراضی کارگران و ضعف و ناتوانی رژیم و ارگانهای سرکوبگرش حربه سرکوب و حمله به تجمعات اعتراضی کارگران از کار افتاده و زنگ‌زده شده است و از این جهت است که در مقابل حرکت شجاعانه کارگران پلی اکلیل اصفهان رژیم نتوانست هیچ غلطی بکند و ناچار شد کارگران بازداشت شده را آزاد کند. بنابراین در زمانی که رژیم فرتوت ولایت در محاصره بن‌بستهای متعدد است و در زمانی که از سر ناتوانی و در اثر همین جنبش‌های اجتماعی مردم تن به توافق تحمیلی ژنو داده است، اعتراضات و اعتصابات اقشار مختلف مردم و به‌ویژه کارگران می‌تواند به دست آوردهای بزرگی نایل آید و بستری برای وحدت عمل آنان و عاملی برای دستیابی به پیروزی بیشتر آنها شود.
نمونه اتحاد عمل و ایستادگی کارگران پلی اکلیل اصفهان و موارد دیگری از حرکات پیروزمند کارگران که به آنها اشاره شد، می‌تواند رهنمود عملی برای کارگران سایر کارخانه‌ها و کارگاههای تولیدی باشد که هر چه بیشتر بر خواستهای خود پا فشاری کنند و با اتحاد عمل خود مانع دزدیدن دسترنج خود توسط ایادی چپاولگر رژیم درکارخانه‌ها بشوند و تا آنجا که می‌توانند حقوق خود را از حلقوم آنان بیرون بکشند.
آری، در سایه اتحاد عمل و ایستادگی می‌توان به خواستهای بزرگتری هم رسید هم‌چنان که کارگران صنعت نفت با اعتصاب بزرگ خود در جریان قیام 22بهمن سال1357 رژیم شاه را به‌لحاظ اقتصادی فلج کردند و ایستادگی آنان باعث شد اعتراضات در سایر بخشهای اقتصادی کشور خصوصاً در میان کارگران کارخانه‌ها و کارگاههای تولیدی گسترش پیدا کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/31bb5e52-dda7-4602-915b-13fa68476cf4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات