728 x 90

افزایش فشار در آمریکا علیه طرح «بدبینانه» مبادله زندانیان میان آخوندها و بلژیک

تظاهرات ایرانیان آزاده در واشنگتن
تظاهرات ایرانیان آزاده در واشنگتن

سایت ایندیپندنت آنلاین (۱۷تیرماه) در مطلبی نوشت: آمریکا تحت فشار است تا علیه طرح «بدبینانه» مبادله زندانیان ایران و بلژیک صحبت کند...

این پیشنهاد به دولت بلژیک اجازه می‌دهد تا افراد دارای تابعیت ایرانی را که به ارتکاب یا تلاش برای انجام حملات تروریستی در اروپا محکوم شده‌اند، استرداد کند. به‌نظر می‌رسد که این نتیجه تلاش‌ها برای اجازه دادن به دولت بلژیک برای مبادله یک دیپلمات محکوم ایرانی با یک شهروند بلژیکی است که تنها در این هفته مشخص شد که در ایران در اسارت است.

در ازای بازگشت امدادگر اولیویه واندکاستیل، دولت (بلژیک) ظاهراً اسدالله اسدی را تحویل خواهد داد، دیپلماتی متهم به کمک به تلاش مأمورانی برای انجام حمله‌یی تروریستی برای هدف قرار دادن مخالفان ایرانی تبعیدی، در گردهمایی در فرانسه با حضور مقامات ارشد اروپایی و آمریکایی، از جمله رودی جولیانی می‌باشد که آن توطئه شکست خورد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه به‌طور مختصر به معاهده پیشنهادی اشاره کرد و در نشست روزانه خود به خبرنگاران گفت: «ما از گزارشهایی که دولت بلژیک در حال بررسی مبادله زندانیان است آگاه هستیم، اما قرار نیست درباره لوایح یا معاهدات متعلق به قوه مقننه بلژیک اظهارنظر کنیم.

اما فشار بر کنگره آمریکا برای اتخاذ موضع رسمی آمریکا علیه این پیمان در حال افزایش است که بطور کلی ضربه‌ایست به آنچه سخنگوی وزارت‌خارجه آنرا روز سه‌شنبه به‌عنوان تلاشهایی توصیف می‌کرد که اطمینان پیدا کنند جامعه بین‌المللی با یک صدا صحبت کرده و با هم عمل کند تا ببینند کشورها به‌خاطر آنچه انجام می‌دهند مورد حسابرسی قرار گیرند که مسافران و مددکاران را به اتهام ساختگی بازداشت می‌کنند تا مذاکرات را اعمال کنند.

ائتلافی از جمهوری‌خواهان و دمکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌یی به نخست‌وزیر بلژیک از او خواسته‌اند تا مجلس خود را در رد این توافق و آنچه که آنها به‌عنوان «ترفند بدبینانه» تهران برای بازگرداندن دیپلمات زندانی‌اش یاد می‌کنند، رهبری کند. دیگران در سنا بیانیه‌های مشابهی مانند سناتور تد کروز و مارکو روبیو منتشر کرده‌اند.

سناتور تگزاس (تد کروز) در توئیتی نوشت: «گیج‌کننده و نگران‌کننده است». ایالات متحده از نزدیک با شرکای خود برای ردیابی تروریستهای ایرانی در سراسر اروپا در توطئه رژیم در سال۲۰۱۸ برای بمب‌گذاری در یک تجمع سیاسی در فرانسه همکاری کرد. جای تردیدی نیست که تروریستهای محکوم باید مجازات شوند نه این‌که آزاد شوند.

آقای روبیو افزود: «پیمان پیشنهادی بلژیک با ایران نمی‌تواند اجازه بازگشت اسدالله اسدی، یک تروریست محکوم به کشورش را بدهد. رژیم تهران و عوامل آن باید پاسخگوی فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و گروگان گرفتن بی‌گناهان باشند».

باب منندز، دمکرات از نیوجرسی، به‌دلیل سمت خود به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، آنچه را که احتمالاً رسمی‌ترین بیانیه در مورد این موضوع از مجلسین کنگره بود، صادر کرد. وی در توئیتی تأکید کرد که هر معاهده‌ای که پارلمان بلژیک امضا می‌کند باید در تبعیت از «تعهدات بین‌المللی» این کشور باشد و «نمی‌تواند به اسدالله اسدی یا هر عامل دیگری را که مسئول نقض حقوق‌بشر و اقدامات شنیع تروریستی است، مصونیت بدهد».

و در مرکز شهر واشنگتن دی سی، تجمع کوچکی از اتباع ایرانی در خارج از سفارت بلژیک بسیج شدند تا توافق پیشنهادی را به‌عنوان «مماشات» رژیم دیکتاتوری تهران محکوم کنند. این اعتراض چند روزه با حمایت سازمان جوامع ایرانی-آمریکایی (OIAC) برگزار شد.

مریم رجوی، رهبر برجسته اپوزیسیون، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران هشدار داد: «اگر این قانون تصویب شود، هیچ‌کس در اروپا از قاتلان حاکم بر ایران امنیت و مصونیت نخواهد داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1382675e-fe80-46d4-b766-769ced99561b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات