728 x 90

گرانی افسارگسیخته و نمک‌پاشی روحانی بر زخم مردم

گرانی و تورم بلای جان مردم
گرانی و تورم بلای جان مردم

گرانی افسارگسیخته آن‌چنان مردم فقیر را در تنگنا قرار داده که در روزهای اخیر یکی از محورهای ثابت گزارشات رسانه‌ها و اظهارات سران و مهره‌های حکومتی است.

گرانی بی‌سابقه و افسارگسیخته‌ای که در نتیجه آن گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات، میوه‌جات و حتی تخم‌مرغ از سبد معیشت خانوارهای محروم که اکثریت بالا را در جامعه دارند، حذف شود.

در همین رابطه پاسدار قالیباف رئیس مجلس رژیم گفت: «صف گوشت قرمز نداریم چون مردم دیگر نمی‌توانند گوشت بخرند» (خبرگزاری مهر ۲۵ اسفند۹۹).

معاون وزارت صنعت و تجارت رژیم هم ضمن اعتراف به گرانی مرغ با وقاحت گفت: «اگر مرغ گران است نخرید و نخورید» (روزنامه مستقل ۲۶اسفند ۹۹).

 

به‌رغم این وضعیت اسفناک آخوند حسن روحانی مدعی شد «امروز اقتصاد ما بهتر می‌چرخد» و در مورد گرانی افسار گسیخته کالاها و کمبود آنها نیز گفت: «با وجود همه تلاش‌ها در برخی زمانهای مشخص از جمله روزهای پایانی سال برخی سوءاستفاده‌ها و جوسازی‌ها موجب القای کمبود کالا و در نهایت شوک افزایش قیمت می‌شود» (سایت روحانی ۲۴اسفند ۹۹).

شیخ شیاد در حالی از گرانی در بعضی زمانها دم می‌زند که ماههاست که کالاهای سبد معیشت مردم روزمره گران می‌شوند و آخوند روحانی با این حرفها نمک بر زخم مردم محروم می‌پاشد.

در زمینه گرانی کیهان خامنه‌ای روز ۲۵اسفند ۹۹ نوشت: «مدتهاست سهم گوشت در سفره خانوارها کاسته شده و مرغ از کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰تومان (با قرار گرفتن در صف) تا ۴۰هزار تومان در رفت و برگشت است. هر شانه تخم‌مرغ بیش از ۴۰هزار تومان، هر کیلو موز تا ۵۰هزار تومان و خیار تا ۲۰هزار تومان رسید. قیمت میوه و سایر کالاهای مصرفی هم به همین ترتیب در ماه‌های گذشته در نوسان بوده است».

 

در مورد خالی شدن سفره‌های مردم نیز روزنامه حکومتی مستقل ۲۶اسفند ۹۹ نوشت: «با اطلاعی که از گرانی‌های سرسام‌آور داریم، دیگر چیزی برای خوردن و زنده ماندن در سفره‌های مردم باقی نخواهد ماند».

بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم در بهمن‌ماه۹۹ نرخ تورم نقطه‌ای نسبت به بهمن سال گذشته به ۴۸.۲ درصد رسیده است. اگر حتی همین آمار مورد استناد قرار بگیرد در بهمن ۹۹ هزینه‌ها نسبت به بهمن ۹۸ تقریباً ۱.۵ برابر شده است. بر همین اساس نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها به ۶۶.۸درصد رسیده و هزینه‌های مردم ۱.۷ برابر بیشتر شده است که البته نرخ واقعی بسیار بیشتر از این است.

بنابراین در شرایط کرونایی مردم مجبورند برای خرید یک یا دو لیتر روغن صف‌های طولانی و فشرده تشکیل می‌دهند.

رژیم نرخ رسمی مرغ را ۲۰هزار و ۴۰۰تومان اعلام کرده است اما در هیچ نقطه‌ای از کشور مرغ با این قیمت یافت نمی‌شود، و اگر هم به ندرت در جاهایی مرغ با این قیمت وجود داشته باشد، قیمت تهیه آن کرونا گرفتن مردم در صف‌های طولانی خرید و به خطر افتادن جان آنهاست.

قدرت خرید مردم دست کم یک ششم سال۹۲ شده است و در ۷سال اخیر قیمت دلار نزدیک به ۹برابر شده، خودرو ۸برابر، مسکن۷ برابر و مواد غذایی دست کم ۶برابر گران شده است.

 

مرکز پژوهشهای مجلس ارتجاع در گزارشی در مورد وضع اقتصادی نوشت «در حالی که نرخ رشد اقتصادی هدف برنامه‌های پنجم و ششم توسعه ۸درصد تعیین شده بود، متوسط رشد اقتصادی کشور از سال۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ نزدیک به صفر درصد بوده است».

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده رشد اقتصادی ایران در سال۲۰۱۹ منفی ۹.۵درصد بوده است.

واقعیت این است که این وضعیت اسفناک مردم، محصول غارتگری و فساد نهادینه و به اعتراف احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فساد سیستمی و به‌گفته جهانگیری معاون آخوند روحانی فساد موریانه‌ای است.

فسادی که برمبنای آن حتی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور می‌شود، از سفره مردم دریغ شده و توسط باندهای حاکمیت به خارج کشور قاچاق می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/38f4c38e-fb66-438b-9045-3f5db300a500"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات