728 x 90

کنترل تورم؛ هیاهو و دیگر هیچ

تورم افسارگسیخته اقتصادی
تورم افسارگسیخته اقتصادی

آخوند ابراهیم رئیسی جلاد روز ۶مهر در جلسه به‌اصطلاح ستاد هماهنگی دولت طی یک باید درمانی دیگر به بانک مرکزی دستور داد سیاست‌های پولی را متناسب با نقدینگی و کنترل تورم پیگری کند.

هم‌چنین او در جلسه هیات دولت به اعضای دولت یادآوری کرد تیم اقتصادی هر چه سریع‌تر در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد.

این دستور پوشالی رئیسی در حالی است که به‌نوشته خبرگزاری ایسنا و با استناد به آخرین گزارش مرکز آمار رژیم در مورد تورم شهریور ۱۴۰۰، تمامی شاخص تورم با افزایش همراه بوده و روند رو به رشد تورم سالانه، باز هم به بالاترین حد خود طی سال‌های گذشته رسیده است (ایسنا ۱مهر ۱۴۰۰).

بر اساس نظریه بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان حکومتی وضعیت اقتصادی در ایران تحت حاکمیت آخوندی در وضعیت هشدار قرار دارد و ادعای دولت آخوند رئیسی و راه‌کارهای آن برای مهار تورم پوشالی و ناکارآمد است.

یکی از دلایل مهم افزایش سرسام‌آور قیمتها و نرخ تورم کسری عظیم بودجه و دست بردن دولت ضدمردمی در جیب مردم از طریق استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه است.

آخوند ابراهیم رئیسی با شعار پر طمطراق بهبود وضعیت معیشت مردم و سرو سامان دادن به اقتصاد کشور دولت ضدمردمی‌اش را تشکیل داد، اما در شرایط کنونی نه تنها نشانی از موفقیت در این زمینه‌ها در ناصیه دولت جلادان دیده نمی‌شود، بلکه نشانه‌های شکست سیاست اقتصادی آن در حال آشکار شدن است.

یکی از شروط تحقق شعار آخوند رئیسی این است که حجم نقدینگی به سمت تولید ناخالص داخلی سوق داده شود، امری که در شرایط کنونی بسیار دشوار و غیرعملی است.

زیرا تولید آن‌چنان ورشکسته است که بسیاری از سرمایه‌گذاران پیشین در این زمینه به‌دلیل ورشکستی و عدم بازدهی سرمایه‌هایشان، آنرا از تولید خارج کرده و وارد بازارهای مالی کرده‌اند.

به همین دلیل روزبه‌روز حجم نقدینگی سرگردان در کشور که خود یکی از عوامل افزایش تورم، نرخ ارز و نرخ کالا ها است بیشتر می‌شود.

بنابراین دولت رئیسی با چه اهرمی می‌تواند تورم را کنترل کند، در حالی که بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم نرخ تورم مواد غذایی در مردادماه تا ۲۵۵درصد اعلام شد (خبرگزاری ایسنا ۱۱شهریور ۱۴۰۰)

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم از کاهش ۳۵درصدی خرید مواد غذایی به‌دلیل گرانی خبر داد (خبرگزاری ایسنا ۱۳شهریور ۱۴۰۰).

این در شرایطی است که آخوند ابراهیم رئیسی مدعی است در زمانی که دولت را از روحانی تحویل گرفته وضعیت کالاهای اساسی نگران‌کننده بود و او در چند هفته گذشته مشکل را برطرف کرده! و در شرایط کنونی هم روزنه‌های امیدوارکننده برای رسیدن به ثبات اقتصادی مشاهده می‌شود (خبرگزاری تسنیم ۱۰شهریور ۱۴۰۰).

اما کارشناسان حکومتی اقتصاد برخلاف حرفهای رئیسی جلاد هیچ روزنه امیدوار کننده‌ای را نمی‌بینند.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی رژیم گفت: «اگر اقتصاد ایران همین مسیر را پیش بگیرد، وضعیت اقتصاد کشور ونزوئلایی می‌شود. اقتصاد ونزوئلا یک اقتصاد کاملاً ورشکسته است. اگر ما نتوانیم مشکلات خود در این زمینه‌ها را حل کنیم همان مسیر ونزوئلا را طی می‌کنیم و کاهش ارزش پول ملی، تورم، بیکاری و... بیشتر از الآن می‌شود. تورم به همین شکل زیاد خواهد شد، اگر الآن ۴۰درصد است احتمالاً تا پایان سال به ۵۵درصد برسد. رقم ۵۵ یا ۶۰درصد برای تورم بسیار زیاد است. تورم در کشورهای دیگر عموماً تک رقمی است. تورم ۵۵درصدی به این معنا است که برای مقدار مشخصی از کالا باید ۵۵درصد بیشتر پول پرداخت کرد، برای پرداخت این پول هم باید دستمزد افزایش یابد، ظرفیت اقتصادی نیز به مقداری نیست که دستمزدها به این مقدار افزایش پیدا کنند. این موضوع یعنی مردم فقیرتر می‌شوند و سفره‌هایشان کوچکتر و شاید بتوان گفت دیگر سفره‌ای وجود نخواهد داشت» (خبرگزاری ایلنا ۱۲مرداد ۱۴۰۰).

البته در شرایط کنونی هم اقتصاد ورشکسته حاکمیت آخوندی فاصله زیادی با ونزوئلایی شدن ندارد و به‌دلیل تورم بالا از سفره‌های مردم تقریباً چیزی باقی نمانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۸مهر ۱۴۰۰ با عنوان «ایرانی‌ها در چنبره تورم، با قیمت‌های بالای غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند» نوشت: «تورم به بالاترین سطح از سال۱۹۹۴، افزایش یافته، در حالی که قیمت مواد غذایی نزدیک به ۶۰درصد افزایش داشته است... در حال حاضر خانواده‌ها پول خود را به‌طور روزافزونی بی‌ارزش می‌بینند و باید غذاهایی را که زمانی برای آنها اصلی محسوب می‌شد، کنار بگذارند... بسیاری از ایرانیان به فقر کشیده شده‌اند. آمارهای خود دولت نشان می‌دهد در سال گذشته آمار شهروندانی که زیر خط فقر رسمی با حقوق کمتر از ۴۶دلار زندگی می‌کردند، به حدود ۴۰درصد افزایش یافته است».

روزنامه آرمان ادعای مهار تورم دولت رئیسی را به سخره گرفت و با عنوان «مهار تورم از حرف تا عمل نوشت: «بر اساس گزارش‌هــای مرکــز آمــار و بانک مرکزی نرخ تورم در ماه‌های گذشته همواره بالاتر از ۴۰درصد بوده و روند افزایش آن هنوز متوقف نشده است. برخی تحلیل‌ها از این می‌گویند که در صورت تداوم روند فعلی، امکان رسیدن تورم حتی به نرخ ۶۰‌درصد نیز وجود خواهد داشت. در کنار فشار گسترده افزایش نرخ تورم بر زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه، در صورت تداوم روند افزایشی، بسیاری از واحدهای اقتصادی و بنگاههای فعال در ایران نیز با معضلات جدی مواجه خواهند شد که ابعاد آن نامعلوم است» (آرمان ۸مهر ۱۴۰۰).

مجری تلویزیون شبکه دو رژیم هم ضمن بحث با چند کارشناس حکومتی در زمینه بالا رفتن نرخ تخم‌مرغ گفت: «فقط ما بحث تخم‌مرغ را نداریم این الآن آمار گزارش مرکز آمار شهریور است تمام اقلامی که تورم‌های سنگین خورده در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است من برایتان می‌خوانم که اینها همه حمایت شده با ارز ترجیحی روغن و چربیها ۹۷ و شش دهم درصد نقطه به نقطه، ماهی ۷۰درصد، سبزیجات ۹۳ و هشت دهم درصد، بابا اینها را چه کار می‌کنید شما؟ چه جوری تولیدش یعنی من اصلاً ماندم تورم کشور ۵۰درصد است شما اقلام مورد نیاز مردم را در این تورم‌های بالا چه جوری در می‌آورید من واقعاً نمی‌فهمم» (تلویزیون شبکه دو ۸مهر ۱‍۴۰۰).

آری در شرایطی که روزبه‌روز سفره‌های مردم خالی‌تر می‌شود و اقتصاد به سمت ورشکستگی کامل و به‌قول کارشناسان حکومتی به سمت ونزوئلایی شدن می‌رود، با این حال آخوند گزافه گو مدعی رو به راه کردن اقتصاد و رونق بخشیدن به سفره‌های مردم است.

در شرایطی که فساد نهادینه شده در اقتصاد حاکمیت دارد، رانت‌خواری هم بیداد می‌کند، تولید ورشکسته شده، بالا رفتن نرخ ارز روزافزون است و... ادعاهای رئیسی مطلقاً میان تهی و غیرقابل تحقق است.

هم‌چنانکه طی ۴۰سال گذشته طرح‌های دولتهای قبل از آخوند رئیسی هم در مورد تثبیت قیمتها و کنترل تورم اقداماتی شکست‌خورده از کار درآمد.

آخوند رئیسی هم در بستر اقتصادی غارت شده تحت حاکمیت نظامی فاسد می‌خواهد باز هم تجربه شکست‌خورده پیشینیان خود را تکرار کند.

می‌گویند تکرار مکررات نزد صاحبان بصیرت جایز نیست، اما در نظام ضدمردمی و بی‌بصیرت آخوندی تکرار مکررات شکست‌های قبلی امری رایج است.

آخوند رئیسی هم سردمدار بی‌بصیرتهایی است که این روزها در زمینه بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم و کنترل تورم با وعده‌درمانی هیاهو راه انداخته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/272355a2-ad1b-44c0-9dac-cfc8fa2eaa6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات