728 x 90

پیامدهای جنگ غزه در هفدهمین روز - بایدن در مورد آتش‌بس جنگ اسراییل و حماس می‌گوید گروگانها باید آزاد شوند

بمباران غزه
بمباران غزه

اخبار و وقایع هفدهمین روز از جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

رویترز شامگاه اول آبان ۱۴۰۲
بایدن در مورد آتش‌بس جنگ اسراییل و حماس می‌گوید گروگانها باید آزاد شوند
 جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره آتش‌بس در جنگ جاری در خاورمیانه گفت گروگانهای حماس باید آزاد شوند.
بایدن گفت: ما باید آن گروگانها را آزاد کنیم و سپس می‌توانیم صحبت کنیم.

 

رویترز شامگاه اول آبان ۱۴۰۲
تلویزیون اکسترا نیوز مصر فیلمی از دو اسیر آزاد شده توسط حماس در حال انتقال به آمبولانس در گذرگاه رفح را نشان داد.
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اعلام کرد که آزادی دو گروگان دیگر را تسهیل کرده و آنها را «امروز عصر به خارج از غزه منتقل کردند».

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ افزود: «نقش ما به‌عنوان یک واسط بی‌طرف، این کار را ممکن می‌سازد (و) ما آماده‌ایم تا هر گونه آزادی در آینده را تسهیل کنیم».

آزادی دو گروگان توسط حماس

 

سنگین‌ترین بمبارانها در غزه در شامگاه یکشنبه:

وزارت بهداشت فلسطین: ۴۳۶تن در بمبارانهای یکشنبه در غزه جان خود را از دست دادند

رویترز:

شمار کشته‌شدگان در غزه تا ظهر دوشنبه به ۵۱۸۲تن شامل ۲۰۵۵کودک و ۱۰۲۳زن بالغ می‌شود

شمار مجروحان در غزه و ساحل غربی نزدیک به ۱۵۹۰۰تن است

 

تلویزیون الحدث:

اسرائیل از ۲۵بیمارستان در غزه خواسته است محل خود را تخلیه کنند. مناطق اطراف بیمارستان قدس وابسته به هلال احمر در غزه بمباران شد

اسرائیل می‌گوید اینها مناطق مورد استفاده نظامی حماس هستند.

 

رویترز:

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند روزانه ۱۰۰کامیون لازم است تا بتوان غذای مردم غزه را تأمین کرد

 

شدت یافتن درگیری حزب‌الله و اسراییل

حزب‌الله می‌گوید در حملات هوایی اسراییل ۲۸نفر کشته شدند. در طرف اسراییل شهرک‌ها و روستاهای مرزی تخلیه می‌شوند

شامگاه یکشنبه ۳۰مهر، غزه شاهد سنگین‌ترین بمبارانها بود. تلویزیون الحدث با اعلام این خبر گفت بمبارانهای اسراییل بر مناطق جبالیا، بیت لاهیا در شمال و حی رمال و اردوگاه شاطی در غرب و خان یونس و رفح در جنوب متمرکز بود. الحدث افزود این بمبارانها در حالی رخ داد که نوار غزه از یک فاجعه انسانی رنج می‌برد. مواد غذایی و تجهیزات پزشکی کمیاب است و بیمارستانهای باقیمانده مملو از اجساد کشته‌شدگان و مجروحان هستند. پزشکان و کادرهای بیمارستانها می‌گویند توان اداره چنین میزانی از مصدومان را ندارند. درعین‌حال اسراییل به ۲۵بیمارستان در غزه اعلام کرده هر چه زودتر اماکن خود را تخلیه کنند.

 

الحدث در گزارش دیگری گفت مردم غزه اسامی کودکان خود را روی پایشان می‌نویسند تا در صورت بمباران قابل شناسایی باشند. روز دوشنبه یک دختر خردسال پس از ۳روز ماندن در زیر آوار، در حالی‌که گمان می‌رفت کشته شده باشند، به‌طور معجزه آسایی از مرگ نجات یافت.

رویترز به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: تعداد کشته‌شدگان در غزه تا ظهر دوشنبه به ۵۱۸۲تن بالغ شده که ۲۰۵۵تن کودک و ۱۰۲۳تن از آنان زن هستند

شمار مجروحان در غزه و ساحل غربی نزدیک به ۱۵۹۰۰تن است

رویترز هم‌چنین به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین نوشت تنها طی بمبارانهای روز یکشنبه غزه، ۴۳۶تن جان خود از دست داده‌اند

 

تلویزیون العربیه روز دوشنبه گفت سومین کاروان کمکهای انسان‌دوستانه شامل ۲۰کامیون، با صدور مجوز از جانب مصر آماده عبور از گذرگاه رفح بسوی غزه شدند. همزمان یک منبع امنیتی مصر تأیید کرد منطقه روبه‌روی گذرگاه را به‌دلیل اصابت ترکشهای ناشی از بمبارانهای شهر رفح توسط اسرا‌ییل و ناامن بودن، تخلیه کرده است.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا روز دوشنبه ۱ آبان با انتشار خبری نوشت: در حمله سحرگاه روز دوشنبه نیروهای اسراییل به مناطق طولکرم، جنین، خلیل، اَریحا، نابلس، رام َالله و بیت لحم در کرانه باختری، حداقل ۱۲۳شهروند دستگیر شدند. این منبع افزود نیروهای اسراییل از ۷اکتبر جاری به‌طور بی‌سابقه‌یی دستگیریها را افزایش داده و تاکنون بیش از ۱۲۱۵شهروند کرانه باختری در بازداشت اسراییل به‌سر می‌برند.

 

روز دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲، وال استریت ژورنال به‌نقل از سخنگوی ارتش اسراییل نوشت حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی هنوز ۲۲۲ گروگان را در نوار غزه نگه‌داشته‌اند و ارتش اسراییل خانواده‌های این تعداد را مطلع کرده است.

وال استریت هم‌چنین نوشت ارتش اسراییل روز دوشنبه اعلام کرد برخی از تونلهای حماس در زیر نوار غزه را هدف قرار داده است

 

تظاهرات گستردهٔ جهانی در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت حملات و محاصره غزه در شهرهای مختلف ادامه دارد. این تظاهرات از جمله در بروکسل مقابل مقر اتحادیهٔ اروپا، پاریس، استکهلم، بخارست بوستون، دالاس، میلواکی و مونترال برگزار شد.

 

خبرگزاری وفا گزارش داد: «ریاست (دولت فلسطین) روز دوشنبه حملات مستمر اسراییل به نوار غزه را که منجر به کشته‌شدن بیش از ۴۷۰۰نفر و مجروح‌شدن حدود ۱۵هزار نفر شده محکوم کرد

نبیل ابورودینه، سخنگوی رسمی ریاست (دولت فلسطین) گفت که پرزیدنت محمود عباس در نشست اخیر قاهره بر ضرورت توقف فوری حملات تأکید کرد و هر گونه طرحی را برای جابه‌جایی مردم فلسطین از خانه‌های خود در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس کاملاً رد کرد».

به‌نوشتهٔ خبرگزاری وفا، «ابورودینه در بیانیه‌یی گفت: «دلیل اصلی آنچه در حال رخ دادن است، فقدان افق سیاسی و عدم اجرای قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و مشروعیت اعراب فلسطین است که عامل انفجار بزرگی است که امروز شاهد آن هستیم».

 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه در جلسهٔ هفتگی کابینهٴ دولت فلسطین در رام‌الله، محمد اشتیه نخست‌وزیر فلسطین گفت: «ما مواضعی را که مجوز کشتار و پوشش سیاسی برای ارتکاب قتل‌عام و ایجاد هرج و مرج در غزه و علیه مردم آن هستند محکوم می‌کنیم».

 

خبرهای کوتاه از خبرگزاری رویترز:

  • به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۵۰۰۰فلسطینی در حملات اسراییل کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود ۱.۴میلیون نفر از جمعیت ۲.۳میلیونی غزه در داخل کشور آواره شده‌اند.
  •  الیزه روز یکشنبه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه از اسراییل بازدید خواهد کرد.
  • سوناک نخست وزیر انگلستان می‌گوید موشک شلیک شده از غزه باعث انفجار بیمارستان شد.
  • سوناک در پارلمان گفت: «دولت بریتانیا قضاوت می‌کند که انفجار احتمالاً ناشی از موشکی یا بخشی از موشکی بوده که از داخل غزه به سمت اسراییل شلیک شده است».
  • گزارش نادرست این حادثه تأثیر منفی در منطقه داشت، از جمله بر تلاش‌های دیپلماتیک حیاتی ایالات متحده و تنشها در داخل.
  • نیروهای آمریکایی در سوریه توسط هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار گرفتند.
  • دو مقام آمریکایی روز دوشنبه گفتند که سربازان آمریکایی در سوریه هدف پهپادها قرار گرفتند، اما هیچ آسیبی ندیدند.
  • این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این حمله در پایگاه التنف در نزدیکی مرزهای سوریه با عراق و اردن رخ داده است.
  • اتحادیه اروپا خواستار توقف در جنگ اسراییل و حماس است، اما تردیدها هم‌چنان ادامه دارد.
  • آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این سؤال که چرا آلمان از درخواستها برای آتش‌بس بشردوستانه حمایت نکرده است، گفت روزهای اخیر اهمیت ارسال کمک‌ها به غزه را نشان داده است، اما هم‌چنین تصریح کرده است که حماس به حمله به اسراییل ادامه می‌دهد.

 

سومین کاروان کامیون‌های کمک‌ بشردوستانه حیاتی روز دوشنبه ۱آبان  از گذرگاه رفح که مصر را به غزه وصل می‌کند، وارد غزه شد.

غزه

 بنا به گزارش منابع انگلیسی جهاد اسلامی اعلام کرد که یکی از عناصرش در جنوب لبنان کشته شده است . از طرفی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از رصد مواضع شلیک موشک حزب‌الله هواپیماهایش زیرساخت‌های حزب‌الله را در نزدیکی منطقه المالکی هدف قرار داده است.

العربیه، به‌نقل از منابع پزشکی در غزه خبر داد: ۴۰درصد قربانیان جنگ را کودکان تشکیل می‌دهند. این منابع گفتند نزدیک به ۲هزار کودک در دو هفته گذشته کشته شده‌اند.

غزه

رویترز، به‌نقل از رسانه‌های فلسطینی گزارش داد: هواپیماهای جنگی اسراییل بامداد روز دوشنبه مناطقی در نزدیکی سه بیمارستان در نوار غزه را بمباران کردند.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا، خبر داد: در حمله سحرگاه روز دوشنبه نیروهای اسراییل به مناطق طولکرم، جنین، خلیل، اَریحا، نابلس، رام‌الله و بیت‌لحم در کرانه باختری، حداقل ۱۲۳شهروند دستگیر شدند

این خبرگزاری هم‌چنین اضافه کرد: نیروهای اسراییل از ۱۵مهر به‌طور بی‌سابقه‌یی دستگیریها را افزایش داده‌اند و تاکنون بیش از هزار و ۲۱۵ شهروند کرانه باختری در بازداشت اسراییل به‌سر می‌برند

رویترز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه به درخواستها برای توقف درگیری بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس برای اجازه دادن کمکهای بیشتر به غزه پیوست.
بورل گفت وزرا در مورد درخواست آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل برای ارسال کمکهای بشردوستانه بیشتر برای غیرنظامیان فلسطینی به غزه گفتگو خواهند کرد.
بورل گفت: «نمی‌توانم نتیجه این نشست را پیش‌بینی کنم، اما مطمئناً این موضوعی است که وزیران باید درباره آن بحث کنند... دبیرکل سازمان ملل متحد بسیار خواستار این بوده است».

 

اسرائیل بامداد روز دوشنبه غزه را با حملات هوایی بمباران کرد و هواپیماهای آن در شبانه جنوب لبنان را مورد حمله قرار دادند، در اینحال نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جلسه‌یی را با ژنرال‌های ارشد خود و کابینه جنگی خود برای ارزیابی تشدید درگیری تشکیل داد.

 

پنتاگون در حال حاضر مقدار قابل توجهی از نیروی دریایی شامل دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های پشتیبانی و حدود ۲۰۰۰تفنگدار دریایی را برای کمک به جلوگیری از حملات نیروهای وابسته به رژیم ایران به خاورمیانه اعزام کرده است.

 

به‌گفته ارتش اسرائیل، در حالی که درگیریها در سراسر مرز مشترک دو کشور شعله‌ور شده بود، هواپیماهای اسراییلی بامداد روز دوشنبه دو هسته حزب‌الله لبنان را که قصد داشتند موشکها و راکتهای ضدتانک به سمت اسراییل پرتاب کنند، هدف قرار دادند.

 

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هواپیماهای جنگی اسراییل بامداد روز دوشنبه مناطقی در نزدیکی ۳بیمارستان در نوار غزه را بمباران کردند، اما هنوز مشخص نیست که آیا خود بیمارستانها آسیب دیده‌اند یا خیر.

غزه

نیویورک تایمز: وزیر خارجه آمریکا گفت ما انتظار داریم که احتمال تشدید تنش وجود داشته باشد، تشدید تنش توسط نیروهای نیابتی رژیم ایران علیه نیروهای ما، ما اقداماتی را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم به‌طور مؤثر از مردم خود دفاع کنیم.

نیویورک تایمز: وزیر دفاع اسراییل گفت تلاشهای نظامی اسراییل برای ریشه‌کن کردن حماس ممکن است یک ماه، دو یا سه ماه طول بکشد، اما در نهایت، حماس دیگر وجود نخواهد داشت.

 

آسوشیتدپرس: فلسطینیهایی که در مدارس و اردوگاههای چادری تحت نظارت سازمان ملل متحد پناه گرفته‌اند، غذایشان کم شده و آب کثیف می‌نوشند و کمبود سوخت سیستمهای آب و فاضلاب را فلج کرده است.

آسوشیتدپرس: به‌گفته وزارت بهداشت فلسطین، از ابتدای جنگ در کرانه باختری ۹۳ فلسطینی - از جمله ۸نفر روز یکشنبه در درگیری با سربازان اسرائیلی، کشته شده‌اند.

آسوشیتدپرس: اسراییل می‌گوید از ۱۵مهر تاکنون بیش از ۷۰۰ فلسطینی از جمله ۴۸۰ مظنون به‌عضویت در حماس را دستگیر کرده است.

 

تلویزیون اسکای نیوز: سناتور لیندزی گراهام گفت: ما امروز این‌جا هستیم تا به رژیم ایران بگوییم ما شما را زیر نظر داریم. اگر دامنه این جنگ گسترش پیدا کند به حیاط خلوتهای شما تسری خواهد یافت و اگر حزب‌الله به‌اسرائیل حمله بکند نتیجه خواهیم گرفت که مسئولیت مستقیم آن با تهران است.

 

رویترز گزارش کرد: اسراییل بامداد امروز دوشنبه ۱آبان غزه را با حملات هوایی بمباران کرد و هواپیماهای آن در شبانه روز گذشته جنوب لبنان را مورد حمله قرار دادند.

 

رهبران کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، کانادا، آلمان و ایتالیا در بیانیه مشترکی بر حمایت از اسراییل تأکید کردند و خواستار پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در مورد غیرنظامیان شدند.

 

به گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی به اسراییل توصیه می‌کنند تهاجم زمینی به غزه را به تعویق بیندازد. دولت بایدن پیشنهاد کرده است برای مذاکرات مربوط به گروگان‌گیری، ارسال کمک به فلسطینیها و ترسیم راههایی برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان به زمان بیشتری نیاز است.

تلویزیون اسکای نیوز عربی گزارش کرد: کشورهای عربی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت را به‌دلیل این‌که فاقد دعوت به آتش‌بس بود رد کردند. اسکای نیوز افزود: به‌گفته مقام‌های اسراییلی زمان اجرای حمله زمینی به غزه نزدیک شده است.

 

سایت کمیسیون اروپا نوشت: فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: رژیم ایران از حماس پشتیبانی می‌کند. این رژیم مطلقاً هیچ علاقه‌یی به برقراری صلح در منطقه ندارد. برعکس، رژیم ایران می‌خواهد به‌خشونت و هرج و مرج دامن بزند، زیرا نفوذ خود را تضمین می‌کند

نیویورک تایمز نوشت: مقامات سازمان ملل و اسراییل تأیید کردند ۱۴ کامیون حامل آب، دارو و تجهیزات پزشکی در ساعت ۲۲۲۰ یکشنبه شب وارد غزه شدند.

 

بمبارانهای شدید، شب گذشته نوار غزه را درهم کوبید و شمار زیادی از مردم کشته و زخمی شدند.

 

 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2d50e24-39c8-4460-af21-2744c467e7df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات