728 x 90

پایان صبر؛ آستان اخبار تلخ! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه اول آبان، با استفاده از فرصت تعطیلی روز یکشنبه، شنبه را هم تعطیل کرده‌اند. روزنامه‌های منتشر شده هم مهم‌ترین موضوعات‌شان را در عرصهٔ داخلی به بازگشایی مدارس به‌رغم زنگ خطر پیک ششم اختصاص داده‌اند. فقط یکی دو روزنامه، از جمله مردم‌سالاری، هشدار علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه ملی را انعکاس داده‌اند.

از مسائل داخلی نظام بحرانهای اقتصادی اجتماعی در صفحات اول هم به‌صورت منفرد و هم در قالب دعوای باندی مطرح هستند. از بحرانهای خارجی نظام علاوه بر بن‌بست مذاکرات برجام، یکی هم نشست مسکو در مورد افغانستان هست که اسباب سرشکستگی نظام شده است.

پایان صبر؛ آستان اخبار تلخ!

مضمون اصلی که بین تمام این مقالات مشترک هم هست هشدار نسبت به بپاخاستن مردم و قیام هست که به بیانهای مختلف آورده‌اند.

«کسی روی این معیشت «بنزین» نمی‌ریزد» عنوان مطلب روزنامه آرمان است که بعد از اشاره به عواقب گرانی بنزین نوشته است: «کسی نمی‌پرسد که با افزایش احتمالی قیمت بنزین سرنوشت هزینه‌های تحمیلی به بخش بزرگی از جامعه که الآن هم زیربار فشار تورم و اقتصاد بیمار هستند چه می‌شود». در ادامه هم به‌نقل از یک اقتصاددان‌ حکومتی افزوده مردمی که «می‌بینند بعد از سه دهه هزینه‌های بی‌تدبیریها (را) باید بپردازند الآن به آستانه صبر رسیده‌اند».

آفتاب یزد هم در مطلبی با عنوان «نظرسنجی گالوپ، استخدام دختر نماینده و یک نکته» بعد از رد ادعای منتسب به مؤسسه گالوپ در روزنامه‌های حکومتی، نسبت به فضای انفجاری جامعه هشدار داده و نوشته است: «وضعیت فساد، فقر و گرانی به شرایطی رسیده است که تاب و تحمل را از مردم گرفته به‌هرحال محرز است اگر این دولت هم بخواهد به سبک و سیاق دولتهای پیشین عمل کند و بساط رانت‌خواری و ویژه خواری پهن شود، باید در انتظار اخبار تلخ و ناخوشایندی بود».

روزنامه مردم‌سالاری هم با تیتر «مجازات سنگین در انتظار فروشندگان اسلحه» از خشم نهفته در زیر پوست جامعه خبر داده و به‌نقل از پاسدار حسین رحیمی سرکردهٔ انتظامی تهران بزرگ نوشته است: «یکی از موضوعاتی که به‌طور جد دنبال می‌کنیم و واقعاً خط قرمز ما است، بحث استفاده و حمل سلاح است».

قفل ناگشودنی بر بحرانهای نظام!

بحرانها هم به‌صورت دعوای دو باند غالب و مغلوب نظام هستند و هم جنگ و شقه و دو دستگی در باند ولی‌فقیه «راهکارهای فعلی و مشکلات اقتصادی» عنوان مطلب آفتاب یزد است که چشم‌انداز وضعیت اقتصادی اجتماعی نظام را شرح داده و از جمله نوشته «نرخ تورم در این مدت به بالاترین حد خود رسیده است، و این امر مهم باعث شده است، اقتصاددانان امیدی به آینده اقتصاد کشور نداشته باشند، و با روند کنونی سیاست‌گزاریهای حاکم بر اقتصاد و سیاست خارجی به‌طور حتم تا سال آینده با تورم سه رقمی روبه‌رو می‌شویم. در شرایط فعلی، برای جلوگیری از بحران گسترده اقتصادی عملاً کاری نمی‌شود کرد».

«سایه روشن سفرهای استانی» عنوان مطلب آرمان است که با اشاره به وعده‌درمانیهای رئیسی در سفر مختلف نوشته است: «وقتی که هنوز سمت و سوی کلان اقتصاد ما مشخص نیست که آیا با وضعیت تحریم‌ها یا بدون تحریم‌ها پیش برود، وقتی اینها معلوم نیست، این‌که در یک روستایی اقداماتی صورت بگیرد، به‌نظر دمیدن سرنا از سر گشاد آن است».

مطالب مربوط به شقه درون باند خامنه‌ای یکی مربوط به انتصابات در دولت رئیسی است که آرمان به موضوع دعوای باندی بر سر تقسیم مناصب بین باندها، پرداخته و یک مطلب هم در مردم سالاری هست که از شکاف بین حوزهٔ قم و مجلس آخوندی خبر داده و نوشته است رئیس جامعه مدرسین حوزهٔ قم در دیدار با قالیباف به او گفته نظر جامعه مدرسین و مراجع حوزه قم «بر مسدود کردن فضای مجازی نیست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/831127da-14d9-4578-9780-3d70bc28c7c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات