728 x 90

هشدار دبیرکل اتحادیه عرب در مورد دخالتهای رژیم ایران در منطقه

دبیرکل اتحادیه عرب
دبیرکل اتحادیه عرب

احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیه عرب در گفتگو با “الشرق‌الأوسط”۲۸مرداد ۹۷نسبت به تداوم دخالتهای رژیم ایران در بحران یمن و ناامن کردن مسیر کشتیرانی در دریای سرخ و باب‌المندب هشدار داد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: « (رژیم) ایران مانع اصلی در به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق سیاسی در یمن است».

 

شتاب گرفتن روند دخالتهای رژیم ایران در منطقه

احمد ابو الغیط خواستار اقدام گروهی برای حفظ امنیت ملی عربی شد و گفت: «روند دخالتهای (رژیم) ایران در کشورهای عربی شتاب بیشتری به خود گرفته است. این دخالت ها یا به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم یعنی از طریق حمایت از گروه‌هایی مثل حوثی‌ها در یمن انجام می‌شود. کمیته‌یی برای پیگیری دخالتهای ایران در امور داخلی کشورهای عربی تشکیل شده که وزیران امور خارجه سعودی و امارات و بحرین و مصر و دبیرکل اتحادیه عرب در آن عضویت دارند. جلسه‌های دوره‌ای این کمیته به‌منظور بررسی این دخالت ها تشکیل می‌شوند».

دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد: « مشکل اصلی، تهدیدآفرینی و پیامدهای رویکرد (رژیم) ایران در منطقه عربی است. مثلاًً، پرتاب موشک بالستیک از سوی (رژیم) ایران در واقع اقدامی تنش‌زا بوده و از مقاصد این کشور برای افزایش دامنه جنگ مسلحانه در یمن و ناکام کردن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق و پایان دادن به تنش در یمن خبر می‌دهد. ضمنا، امنیت سعودی توسط این موشک‌های بالستیک در معرض تهدید قرار دارد. ایران با پرتاب این موشک ها قطعنامه‌های شورای امنیت درباره بحران یمن و نیز در خصوص برنامه موشکی خود را زیر پا گذاشته است».

 

ایجاد ناامنی در تنگه هرمز و رفتارهای مداخله‌جویانه

ابو الغیط همچنین افزود « ایجاد ناامنی در مسیر کشتیرانی در باب‌المندب و تنگه هرمز و تاثیر آن بر دریای سرخ است. من بارها درباره موضوع ایران صحبت کردم و گفتم که برجام باید مفادی درباره رفتار (رژیم) ایران در منطقه را نیز دربر گیرد و این‌که رفتارهای مداخله‌جویانه نباید امنیت ملی عربی و امنیت و ثبات برخی کشورهای عربی را در معرض خطر قرار دهد».

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: « امنیت ملی عربی در رأس اولویت هایم به‌عنوان دبیرکل اتحادیه عرب قرار دارد. من معتقدم که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد و راه‌کارهای مؤثر و واقعی در این راستا در پیش گرفته شود و در حد حرف باقی نماند. بنده طرحی را به وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد کردم که باید در این باره رایزنی صورت بگیرد.... این موضوع مهم و سرنوشت سازی است. آینده ما در جهان عرب به آن گره خورده و نباید نادیده گرفته شود. باید مذاکرات بی‌پرده برای ایجاد راه‌کارهای سازنده انجام شود. کشورهای عربی در مرحله کنونی با تهدیدهای فراوانی روبه‌رو هستند و نمی‌توان یکی را در اولویت قرار داد و بقیه را فراموش کرد. همگی باید تلاش و اولویتهای یکدیگر را درک کنیم».

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c90f612a-8c67-4628-9bd6-4b07ee6f6219"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات