728 x 90

مشاور محمود عباس: حماس باید زمام قدرت در غزه را به دولت خودگردان فلسطین بسپارد

غزه
غزه

بنا به گزارش العربیه روز یکشنبه ۲۰ اسفند، با نزدیک شدن مرحله تشکیل دولت جدید فلسطینی در روزهای آینده پس از استعفای دولت محمد اشتیه در هفته گذشته، محمود الهباش، مشاور محمود عباس، یکشنبه ۲۰ اسفند تأکید کرد که حماس اداره امور غزه را باید به دولت خودگردان فلسطینی بسپارد.

الهباش افزود: «تصمیم‌گیری درباره ترکیب دولت بعدی، به عهده محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین است».

او تصریح کرد، در دولت آینده ساختار حکومت «جناحی» نخواهد بود و هیأت دولت از افراد کارشناسان و مستقل تعیین خواهند شد.

الهباش با تأکید بر این‌که همه فلسطینی‌ها باید از دولت آینده راضی باشند، از حماس خواست که زمام قدرت در نوار غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین بسپارد.

مشاور محمود عباس خاطرنشان کرد: کسی که نخست‌وزیر و کابینه دولت را تعیین می‌کند، محمود عباس خواهد بود.

 

مرجعیت قانونی از سازمان آزادیبخش فلسطین

به گزارش خبرگزاری «العالم العربی»، الهباش تأکید کرد که مرجع قانونی دولت آینده فلسطینی چه در صحنه داخلی و چه در خارج «ساف» خواهد بود.

الهباش درباره حماس که قبل از شروع جنگ در ۷ اکتبر بر غزه حکومت می‌کرد، گفت: «حماس یک نهاد دولتی نیست، بلکه یک جناح سیاسی مانند هر جناح دیگری است».

مشاور محمود عباس درباره تاریخ اعلام دولت جدید، گفت، هنوز مشخص نشده است.

 

حماس و دولت اجماع ملی

از سوی دیگر حماس تأکید کرد که تمایلی به اداره نوار غزه به تنهایی ندارد، اما خواستار تشکیل دولت اجماع ملی شد.

حسام بدران، یکی از رهبران این جنبش گفت: «حماس از مشارکت همه احزاب فلسطینی در دولت اجماع ملی بعدی استقبال می‌کند».

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد که این جنبش خواستار تشکیل یک دولت موقت با وظایف مشخص از جمله اتحاد نهادها بین غزه و کرانه باختری، بازسازی و برگزاری انتخابات است.

بدران درباره اسامی پیشنهادی برای ریاست دولت آینده فلسطین گفت: «در حال حاضر سخنی از اسامی پیشنهادی برای دولت آینده و ریاست آن برای ما مهم نیست بلکه آنچه در درجه اول برای ما مهم است تشکیل دولت «اجماع ملی» با رضایت همه فلسطینی‌ها است تا بتواند وظایف محوله خود را انجام دهد».

به گفته یک منبع بلندپایه فلسطینی، انتظار می‌رود محمود عباس طی ماه جاری (مارس ۲۰۲۴) رئیس هیأت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، محمد مصطفی را به‌عنوان نخست‌وزیر دولت آینده منصوب کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c18eb22-2a37-4157-8cea-ab6e1c0b470c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات