728 x 90

مردم و شهرهای غرق در سیلاب

سیل در ماهشهر
سیل در ماهشهر

تجربه سیلاب‌های چند سال گذشته نشان داده تمامی خرابیهای ناشی از سیل و سایر حوادث طبیعی نتیجه دستکاری و قتل‌عام طبیعت توسط نهادهای حکومتی است.

آبگرفتگی در شهرک جراحی در ماهشهر به همه جای آن نفوذ کرده و سراسر خیابان‌ها و کوچه‌ها را فراگرفته است، این شهر با ۲۵هزار جمعیت در شمال شهر ماهشهر قرار دارد، تصاویر هوایی نشان می‌دهد سیلاب چگونه شهر را به تسخیر درآورده است.

حاکمیت آخوندی برای بیمارستانهایی که پر از بیمار کرونایی است فکری نکرده، بیماران در میان آب و سیلاب به‌حال خود رها شده‌اند و حادثه‌یی که پیش‌بینی شده و قابل کنترل بود به فاجعه تبدیل شد. در نتیجه تا این‌جا علاوه بر خوزستان، سیل در استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر، تهران، اصفهان، یزد، کرمان، لرستان چهارمحال بختیاری، گیلان و سیستان و بلوچستان خسارات شدیدی به مردم وارد کرده است.

در این شرایط اعتراض و فریادهای مردم از غارتگرانی که در لباس شهردار و استاندار و امام جمعه و ... به‌جان مردم افتادند هر لحظه بلندتر می‌شود.

آنها به‌خوبی دریافته‌اند تا مشکل اصلی از میان برداشته نشود آبگرفتگی پاییز و زمستان و بی‌آبی تابستان هم‌چنان به قوت خود باقی است.

آن‌چنان‌که یک هموطن خوزستانی با فریاد می‌گوید: «مدیریت کجا است همه دزدند مدیریت همه خوابند من هیچ ترسی از اطلاعات ندارم از کسی نمی‌ترسم...»

مردم ماهشهر بارها به مقامات دولتی هشدار داده بودند برای سیلی که اتفاق افتاد کاری نکردید، حداقل جلوی سیلی که در راه است را بگیرید.

یکی از اهالی منطقه سربندر با اشاره به منطقه می‌گوید: «اینجا شریانی‌ترین منطقه ایران است. پلیس راه سربندر را ببنید یک هفته بعد از بارندگی سیل همه جا را فراگرفته و پایین نیامده است».

درچند سال گذشته هر سال بهار و پاییز سیل شهره‌های کشور را غرق می‌کند، یکی از این شهرها کلان‌شهر اهواز است که همواره سیل با فاضلاب ترکیب می‌شود و وضعیت اسفناک غیربهداشتی برای مردم به‌وجود می‌آورد.

یک ریال دولت کمک نکرد

حاکمیت آخوندی مدعی است که از صندوق ذخیره ارزی برای اصلاح فاضلاب اهواز مبلغی را تعیین کرده است،

اما شاعری شهردار رژیم در اهواز روز ۱۸آذر در شبکه خبر تلویزیون حکومتی ضمن برملا کردن ادعای غارتگران گفت: «اگر می‌خواهیم مشکل مردم اهواز را حل کنیم دولت باید یک اعتبار ویژه برای این موضوع اختصاص بدهد ... یک ریال پولی بابت آب سطحی به شهرداری اهواز دولت پرداخت نکرده است».

در زمینه چاره‌اندیشی نکردن حاکمیت و مقامات محلی در استانهای سیل‌زده روزنامه آرمان ۱۸آذر ۹۹ نوشت: «ما چگونه می‌توانیم تصاویر آبگرفتگی خانه‌های مردم در این سوز سرما را ببینیم و آسوده سر بر بالین گذاشته، خواب راحتی داشته باشیم؟ از دو سال پیش که مشکل سیلاب‌ها خود را نشان داد چرا تاکنون چاره‌اندیشی‌های لازم صورت نگرفته است و تا ابری بیاید مردم از ریزش‌های آسمانی بترسند؟ اگر اعتبارات لازم در این زمینه اختصاص نیافته است خود سؤال بزرگی است که چرا در این همه مدت دستگاههای مربوطه وظایف محوله را انجام نداده‌اند و اگر بودجه کشور کفاف این مسائل حیاتی را نمی‌کند برنامه حکومت و دولت برای آن چیست و کی باید منتظر توجه و تمرکز روی این مشکلات بزرگ باشیم. در چارسوی کشور و پس از وقوع انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی این فریاد به گوش می‌رسد که باید به داد مردم رسید. ولی ظاهراً حداقل برای بعضی از مسئولان رنج و محنت مردم عادی شده است و همواره با اقدامات مقطعی و بعضاً تبلیغی به مصاف مشکلات بزرگ می‌روند و تا کمی از حادثه‌ها دور می‌شویم همه‌چیز از یاد‌ها می‌رود و می‌ماند مردمی که خسارت دیده‌اند و باید خود چاره کار کنند و بعضاً با اشک و آه رنج‌ها را به جان بخرند».

تنها خوزستان نیست که همواره در معرض سیلاب است و رژیم هرگز قدمی در مسیر کنترل آب و حل مشکلات مردم برنداشته است. در بسیاری از استانها به‌علت سنت چپاول و غارتگری حاکم بر میهن، اموال و اثاثیهٔ مردم با اولین بارندگی در آب غرق می‌شود.

در استان فارس، حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر اعلام کرد که ۱۴شهرستان این استان شامل آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شیراز، ارسنجان، ممسنی، نی‌ریز، خرم‌بید، قیر و کازرون، فراشبند، خرامه و لامرد دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر از آبگرفتی خانه‌ها و معابر روستایی و شهری در شهرستانهای دیلم، گناوه و دشتستان خبر داد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد سیل در استان بوشهر خسارت زیادی را به بار آورده است (روزنامه همدلی ۱۸ آذر۹۹)

۹نفر قربانی سیل در ۳استان

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مرگ ۹تن در سیل سه استان خبر داد، البته مشخص است آمار جان‌باختگان سیل مانند سایر حوادث و خبرهایی که موجب طغیان خشم و نفرت عمومی از کارگزاران نظام می‌شود کوچک‌نمایی شده و واقعیت بسا تلخ‌تر و بیشتر است.

قطعاً سیاست ضدمردمی حاکمیت در برابر مردم از جمله بی‌عملی آنان در مورد حوادث طبیعی و تاثیر ناگوار این حوادث در زندگی مردم، باعث گسترش فضای اعتراضی می‌شود و دور نیست روزی که مردم خشمگین و جوانان شورشگر هم‌چون سیل به سمت ستمکاران سرازیر شده و بنای ظلم و فساد و بی‌عدالتی را در سراسر شهرهای میهن برکنند.

روزی که مقاله‌نویس روزنامه آرمان ۱۸آذر ۹۹ نسبت به آن بیمناک است: «نکند در میان انبوه اشتغالات بی‌مورد و سردادن شعارها سیل‌ها از راه برسند و همه ما را با خود به ناکجاآباد ببرند؟».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6049af2-bba6-48b9-995b-1cb152c8ef9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات