728 x 90

قطع برق، رژیم ایران، ناتوان در تأمین برق، موج اعتراض

استمرار قطعی برق در ایران
استمرار قطعی برق در ایران

قطعی گسترده و بدون‌ اعلام قبلی برق در شهرهای مختلف ایران باعث اختلال در زندگی مردم و ابراز نارضایتی و اعتراض شده است.

دوشنبه ۱۱تیرماه در آغاز فصل گرما میزان مصرف برق در ایران رکورد ۵۶هزار مگاوات را شکست. این در حالی است که مقامات رژیم ایران اعلام کردند میزان ذخیره برق نیروگاهی کشور به صفر رسیده است.

 

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیروی رژیم ایران، در توجیه ناکارآمدی و قطعیهای مکرر برق گفت: «ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی ۱۲۰۰۰مگاوات است که امسال تنها می‌توان از ۶۰۰۰مگاوات آن استفاده کرد.»

ظرفیت اسمی نیروگاههای حرارتی ایران حدود ۶۳۰۰۰مگاوات است اما در شرایط آمادگی کامل، بازده واقعی این نیروگاهها تنها حدود ۴۴۰۰۰مگاوات برق است.

 

با قطع برق زندگی مردم مختل شده است

تا کنون به‌دنبال این وضعیت، استانهای تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، خراسان، خوزستان، فارس، مازندران و شماری دیگر از استانهای ایران با قطعی مکرر و بدون اعلام قبلی برق مواجه شده‌اند. این وضعیت زندگی مردم را مختل و باعث اعتراض مردم شده است.

خبرگزاری حکومتی تسنیم در مورد اعتراض مردم نوشت: در پی قطعی‌های بدون اعلام قبلی برق، رکورد ۱۰۰هزار تماس شکایت با سامانه فوریتهای قطع برق (شماره ۱۲۱) در طی یک روز و در یک استان به ثبت رسیده است.

این خبرگزاری به‌نقل از کارمند یکی از شرکتهای خصوصی در گفتگو نوشت: برای پیگیری دلیل قطعی برق با شرکت برق تماس گرفتیم که بعد از چندین دقیقه انتظار، اعلام کرد که «از زمانی که برق رفته است دو ساعت خاموشی خواهید داشت».

 

در استانهای سمنان و اصفهان، رسماًً جدول خاموشی مقررات قطع برق وضع و اعلام کرده‌اند. مدیرعامل شرکت توزیع برق رژیم ایران در استان کرمانشاه نیز با اعلام برنامه هفتگی خاموشی‌ها گفته است این وضعیت تا ۱۵شهریورماه ادامه خواهد یافت.

 

تهدید به قطع برق ادارات

شرکت توزیع برق رژیم ایران در تهران در بخشنامه‌ای اعلام کرد، اگر ادارات دولتی دستگاههای سرمایشی خود را بعد از ساعت ١٣:٣٠هر روز خاموش نکنند، برق این ادارات قطع خواهد شد. با این حال استاندار تهران این ابلاغیه را صرفاً «پیشنهاد» خواند.

قطعی‌های روزانه برق زندگی شخصی شهروندان و خدمات عمومی را مختل کرده است. از کار افتادن پمپ‌های آبرسانی آپارتمانها و آسانسور ساختمانها اعتراض های عمومی مردم را در پی‌ داشته است. قطعی برق همچنین باعث ضایعات مالی شده است چرا که خاموشی یخچال‌ها و وسائل سرد‌کننده در فروشگاهها موجب از بین رفتن مواد غذایی شده است.

روز دوشنبه خدمات الکترونیک بانک تجارت در نتیجه قطعی برق با اختلال مواجه شد. قطع برق همچنین باعث بروز مشکل در ارتباط مشترکاًن تلفن همراه در نقاط مختلف تهران شده است.

 

بیشتر بخوانید:

به‌علت عدم اجرای پروژه‌های تولید برق، متناسب با میزان رشد سالانه مصرف در ایران این رژیم به‌طور خاص در فصل گرما قادر به تأمین برق مورد نیاز کشور نیست.

بحران تولید برق‌ توسط نیروگاههای آبی

مدیرعامل شرکت توزیع برق رژیم در تهران گفت: که تابستان امسال شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم چرا که از ظرفیت ۱۰۰۰۰مگاواتی نیروگاههای برق‌آبی تنها ۵۰٪ آن قادر به تولید برق است.

فربد استیری، مدیر مرکز مدیریت نیروگاههای برق‌آبی رژیم ایران نیز گفته است: افت حجم بارندگی‌ در کشور، از ابتدای مهر ۹۶تا کنون تنها به ۱۶۷میلی‌متر رسیده‌ که نسبت به سال قبل۲۶٪ کاهش داشته‌ است. مقامات این رژیم بارها نسبت به کاهش ذخایر آب سدها و در نتیجه افت تولید برق هشدار داده‌اند و علت را در بحران بی‌آبی ربط داده‌اند که خود حاصل سیاستهای غلط رژیم ولایت فقیه است.

 

عدم راه‌اندازی پروژه‌های تولید برق حرارتی و تجدید پذیر

اما آنچه که کارگزاران رژیم بحران‌زده ایران به آن اشاره نمی‌کنند، رشد ناکافی تولید برق حرارتی و منابع تجدیدپذیر است. ایران بایستی سالانه حدود ۴۰۰۰مگاوات به تولید برق خود می‌افزود. اما بنا بر گزارش سالانه وزارت نیرو، توان عملی نیروگاهها تنها ۲.۳٪، یعنی کمتر از نصف رشد مورد نیاز افزایش یافته‌ است.

خاطر نشان می‌شود قدرت عملی نیروگاههای ایران در حال حاضر حدود ۶۰۰۰۰مگاوات است، اما ۱۰٪ تولید در شبکه برق رسانی تلف می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. به عبارتی بیش از ۶هزار مگاوات برق تولیدی در شبکه برق رسانی هدر می‌رود.

رژیم ایران مدعی شده بود طی دوره بعد از توافق برجام و لغو تحریمها در ۲۰۱۵برای راه‌اندازی نیروگاههای تجدیدپذیر مانند نیروگاههای خورشیدی و بادی و... برای تولید ۵۰۰۰مگاوات برق، جذب سرمایه خواهد کرد، اما میلیاردها دلار پول آزاد شده از برجام را خرج دخالت در کشورهای منطقه، صدور تروریسم و برنامه موشکی و پیش برد پروژه اتمی کرد و ‌اکنون کل توان تولید برق از منابع تجدید پذیر، مطابق آخرین گزارش هفتگی وزارت نیروی رژیم، حدود ۳۶۴مگاوات رسیده است.

اتکا به منابع تولید برق حرارتی

کل تولید برق هسته‌یی و تجدیدپذیر ایران کمتر از ۲٫۷درصد کل برق تولیدی کشور است. ایران عمدتاً متکی به تولید برق حرارتی است. رژیم ایران همچنین اعلام کرده بود که در نظر دارد نیروگاههای حرارتی خود را با جذب سرمایه‌های خارجی به نیروگاههای سیکل ترکیبی تبدیل کند تا بازده آنها را به بالای ۴۵درصد برساند، اما آمارها نشان می‌دهد که بازده نیروگاههای حرارتی به‌طور متوسط تنها نیم درصد بهبود یافته‌ است.

اکنون بعد از شکست برجام و اعمال مجدد تحریمها هیچ چشم‌اندازی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و تشدید ناتوانی رژیم آخوندی برای تأمین برق کشور و برانگیختن اعتراضات بیشتر اجتماعی در چشم‌انداز است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a51c2321-f644-4133-a07a-e5c025fc9c37"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات