728 x 90

رژیم ایران قادر به تأمین برق مورد نیاز کشور نیست

رژیم ایران قادر به تامین برق مورد نیاز کشور نیست
رژیم ایران قادر به تامین برق مورد نیاز کشور نیست

بنا بر گزارشات گردآوری شده از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، وزارت نیروی رژیم، و گزارشات خبرگزاریهای حکومتی «فارس و مهر» به‌دلیل عدم اجرای پروژه‌های تولید برق، متناسب با میزان رشد سالانه مصرف برق در ایران و اتلاف ۱۰٪ از تولید برق در شبکه برق رسانی به‌دلیل مستهلک بودن شبکه برق رسانی ایران، رژیم ایران قادر به تأمین برق مورد نیاز نیست و کشور با جیره‌بندی و قطعی برق مواجه خواهد بود.

 

با اوج‌گیری مصرف برق به‌دلیل فصل گرما، تهران و برخی از استانهای کشور با قطعی برق مواجه شده و ذخیره برق نیروگاهی صفر شده است.

بنا بر گزارش شرکت مدیریت شبکه برق که در سایت رسمی آن منتشر شده ‌است، میزان مصرف برق در «ساعت ۱۶:۲۲ پنجم تیرماه به، ۵۴۲۷۵مگاوات رسید» و باعث شد ذخایر برق به صفر برسد. این میزان مصرف ۲۸٪ بیشتر از بازه زمانی مشابه در سال ۹۶ است.

 

گزارشهای رسیده نیز از قطع برق در برخی استانهای کشور از جمله تهران خبر می‌داد. خبرگزاری حکومتی فارس روز ۶تیر ۹۷ گزارش داد: «روز گذشته در حالی که برخی مناطق مختلف تهران با خاموشی‌های چند ساعته برق مواجه شده بودند، مسئولان ارشد برق این اتفاق را ناشی از گرمای بیش از حد می‌دانند».

خبرگزاری «فارس» به‌نقل از وزیر نیرو از کسری ۵ تا ۶هزار مگاواتی برق خبر داده و مدعی شد که این کسری را باید از طریق مدیریت مصرف و تقاضا جبران کرد.

 

بحران تولید برق‌ توسط نیروگاههای آبی

خبرگزاری حکومتی مهر نیز گزارش کرد: حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق رژیم در تهران، به این خبرگزاری گفته‌ است که تابستان امسال شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم چرا که از ظرفیت ۱۰هزار مگاواتی نیروگاههای برق‌آبی تنها ۵۰درصد آن قادر به تولید برق است.

فربد استیری، مدیر مرکز مدیریت نیروگاههای برق‌آبی رژیم ایران نیز، به خبرگزاری حکومتی مهر گفته است: افت حجم بارندگی‌ در کشور، از ابتدای مهر ۹۶ تا کنون تنها به ۱۶۷میلی‌متر رسیده‌ که در مقایسه با سال گذشته ۲۶٪ کاهش داشته‌ است.

مقامات رژیم ایران بدون این‌که سیاستهای چپاولگرانه و ضدمیهنی خود را تغییر دهند بارها نسبت به کاهش ذخایر آب سدها و در نتیجه افت تولید برق هشدار داده‌اند و علت را در بحران بی‌آبی ربط داده‌اند که خود حاصل سیاستهای غلط رژیم ولایت فقیه است.

 

عدم راه‌اندازی پروژه‌های تولید برق حرارتی و تجدید پذیر

اما آنچه که کارگزاران رژیم بحران‌زده ایران به آن اشاره نکرده‌اند، رشد ناکافی تولید برق حرارتی و منابع تجدیدپذیر است. کشور ایران بر حسب افزایش جمعیت و رشد مصرف برق بایستی سالانه حدود چهار هزار مگاوات به تولید برق خود بیفزاید. اما بنا بر گزارش سالانه وزارت نیروی رژیم ایران، توان عملی نیروگاهها تنها ۲.۳٪، یعنی کمتر از نصف رشد مورد نیاز افزایش یافته‌ است.

خاطر نشان می‌شود قدرت عملی نیروگاههای ایران در حال حاضر حدود ۶۰هزار مگاوات است، اما به‌دلیل استهلاک شبکه برق رسانی ۱۰٪ تولید در شبکه تلف می‌شود و به دست مصرفکنندگان نمی‌رسد. به عبارتی بیش از ۶۰۰۰مگاوات برق تولیدی کشور در شبکه برق رسانی هدر می‌رود. به‌علاوه بخشی از برق تولید شده، در تأسیسات نیروگاهها مصرف می‌شود.

رژیم ایران در نظر داشت بعد از توافق برجام و لغو تحریمها در ۲۰۱۵ برای راه‌اندازی نیروگاههای تجدیدپذیر مانند نیروگاههای خورشیدی و بادی و... برای تولید ۵۰۰۰مگاوات برق، جذب سرمایه کند، اما در عمل میلیاردها دلار پول آزاد شده از توافق برجام را خرج دخالت در کشورهای منطقه، صدور تروریسم و برنامه موشکی و پیش برد پروژه اتمی کرد و هم‌اکنون (تا ۲۵خرداد ۹۷) کل توان تولید برق ایران از منابع تجدید پذیر، مطابق آخرین گزارش هفتگی وزارت نیروی رژیم، حدود ۳۶۴مگاوات رسیده است (یعنی کمتر از نیم درصد در کل تولید برق کشور).

 

ایران متکی به برق حرارتی است

خاطر نشان می‌شود، مجموع کل تولید برق هسته‌یی و تجدیدپذیر ایران نیز کمتر از ۲٫۷درصد کل برق تولیدی کشور است. ایران عمدتاً متکی به تولید برق حرارتی است. لازم به ذکر است که بازده نیروگاههای حرارتی در ایران به‌طور میانگین کمتر از ۳۸درصد است.

رژیم ایران همچنین اعلام کرده بود که در نظر دارد نیروگاههای حرارتی خود را با جذب سرمایه‌های خارجی به نیروگاههای سیکل ترکیبی تبدیل کند تا بازده آنها را به بالای ۴۵درصد برساند، اما آمارها نشان می‌دهد که بازده نیروگاههای حرارتی به‌طور متوسط تنها نیم درصد بهبود یافته‌ است. اما اکنون بعد از شکست برجام و اعمال تحریمهای تشدیدشونده ثانویه هیچ چشم‌اندازی برای سرمایه‌گذاری خارجی نیز وجود ندارد و تشدید ناتوانی رژیم آخوندی برای تأمین برق کشور و برانگیختن اعتراضات بیشتر اجتماعی در چشم‌انداز است.

 

بیشتر بخوانید

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f1c568de-427b-45a6-9008-c76188e33408"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات