728 x 90

محیط زیست,

نابودی ۳۰ درصد از جنگلهای کشور؛ چرا؟

-

نابودی جنگلها مراتع - آرشیو
نابودی جنگلها مراتع - آرشیو
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت آخوند حسن روحانی اعتراف کرده است، سالانه دو هزار و ۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب می‌شود.
البته این کارگزار رژیم آخوندی هیچ اشاره‌یی به جنگل خواری ایادی رژیم در زمینه تخریب جنگلها، تغییر کاربری و تبدیل آن به ویلاهای مجلل محل خوشگذرانی مقامات و مهره‌های ذی‌نفوذ رژیم نکرده، و فقط به مواردی از آتش‌سوزی در جنگلها اشاره کرده و گفته است: ”در یک دهه گذشته بیش از ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبیعی کشور خسارت وارد کرده است و اگر این رویه ادامه پیدا کند تا ۵۰ سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی نخواهیم داشت“.
طبعا این حجم گسترده از آتش‌سوزی و علت 14هزار فقره آتش‌سوزی در جنگلهای ایران، بیانگر ناکارآمد‌ی رژیم آخوندی در مواجهه با بحرانهای طبیعی از جمله در مورد آتش‌سوزی در جنگلها است. هم‌چنانکه در جریان سیلاب و توفانی که اخیراً بخشی از کشور را دربرگرفت شاهد این ناتوانی بودیم.
عبدالرضا مصری نماینده مجلس رژیم ضمن اشاره به بحران آتش‌سوزی در مراتع و جنگلهای کشور، نبود تجهیزات، نبود برنامه‌ریزی منسجم، نبود مدیریت قوی و... را مهمترین عوامل وقوع آتش‌سوزی و گسترش آن در جنگلهای کشور می‌داند.
این عضو مجلس ارتجاع در زمینه مهار آتش در جنگلهای غرب کشور می‌گوید: ”متأسفانه به علت کمبود تجهیزات مناسب، در اکثر آتش سوزیها مردم مجبور شدند با بیل و کلنگ آتش را خاموش کنند و اگر همت و یاری جوانان نبود، مهار آتش غیرممکن بود. اگر ده میلیون نیرو هم برای حفاظت از جنگلها داشته باشیم وقتی امکانات و تجهیزات مناسب برای اطفای حریق در دسترس نداشته باشیم کاری از دست آنها برنمی‌آید لذا لازم است که ارائه امکانات مناسب در دستور کار متولیان قرار گیرد “.
بخشی از آتش سوزیها نیز به‌دلیل مانورهای نظامی سپاه ضدخلقی است. مورد اخیر آن به آتش کشیده شدن جنگلها و مراتع سیرانبند در 24تیر 94 است که بر اثر آتش توپخانه سپاه سرکوبگر به‌وقوع پیوست.
طی حاکمیت منحوس آخوندها 30درصد جنگلهای کشور نابود شده است، 50هزار هکتار از جنگلها بیابان زایی شده و بدین ترتیب جنگلهای ایران روز به روز کوچک تر می‌شوند.
به گفته رئیس سازمان جنگل‌های رژیم «جنگل‌های شمال همین حالا هم نابود شده است. فقط درخت مانده اما جنگل فقط درخت نیست. از جنگل فقط پوشش سبزش مانده و از حیات وحش خبری نیست و گونه‌های کلیدی و ارزشمندمان نابود شده‌اند. از گونه شمشاد که 70هزار هکتار بود، فقط در چند سال اخیر 40هزار هکتار نابود شد که در این صورت در آینده با پدیده «درون فروپاشی» مواجه خواهیم شد».
در مورد احیای جنگلها همین مقام حکومتی می‌گوید: ”به ازای هر هکتار جنگلی که از بین می‌رود، باید 200 برابر جنگل کاری کرد چطور می‌شود از بین‌ بردن یک زیستگاه را که شامل عناصر بسیاری می‌شود را با کاشت چند درخت جبران کرد؟ تأکید می‌کنم که درختکاری فقط کاشت درخت نیست».
به گفته او، تنها در طول پنج سال اخیر یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است و صحبت از احیا فقط یک شوخی است. (روزنامه جهان صنعت 7مرداد94)
طبعا وقتی سران و مهره‌های رژیم در جنگلها سکونتگاه غیررسمی ایجاد می‌کنند و بنا بر گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 54هزار سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد که عمده آنها ویلاهای لوکس درجنگلهای شمال است، تبدیل جنگلها به بیابان امری طبیعی است.
یک کارگزار رژیم که از او به‌عنوان کارشناس مسکن نام برده می‌شو‌د به رسانه حکومتی اقتصاد نیوز گفته است: ”در مناطق بکر و جنگلی ساخت و سازهای غیرقانونی رواج داد که سودجویی حرف اول را می‌زند“. (روزنامه رسالت 30تیر94)
واقعیت این است که رژیم ضدبشری ولایت‌فقیه، اگر در جهت حفظ قدرت جهنمی خود، با زندان و شکنجه و تیرکهای اعدام انسانهای آزادیخواه را سرکوب می‌کند، در جهت سودجویی و چپاول و غارت اموال مردم (تغییرکاربری، ویلاسازی و قاچاق چوب و..) نیز به قلع و قمع فضای سبز شهرها و مشخصاً نابودی جنگلها می‌پردازد.، و این رژیم نابود کننده حرث و نسل است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/357b5b0d-a19e-4ccc-9604-26b7b4f485d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات