728 x 90

فشار مالیاتی بر مردم و معافیت «سرمایه سالاران»

فشار مالیاتی
فشار مالیاتی

دولت رئیسی برای جبران کسری بودجه به روش‌های مختلف مردم را سرکیسه می‌کند، یکی از این روش‌ها مالیات بر ارزش افزوده است.

سایت حکومتی انتخاب در مورد بالا رفتن قیمت ماکارونی در اثر «مالیات بر ارزش افزوده‌» آن نوشت: «حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴هزار تومان تعیین شد. قیمت قبلی ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲هزار و ۵۰۰تومان بود» (سایت انتخاب ۱۲اردیبهشت ۱۴۰۱).

این فقط یک نمونه بود، روشن است که تنها ماکارونی نیست که نرخ آن به‌صورت سرسام آوری بالا رفته است بلکه قیمت سایر اقلام خوراکی و مایحتاج زندگی مردم نیز در پی افزایش «مالیات بر ارزش افزوده» به‌طور سرسام آوری بالا رفته است، و به‌قول یک کارشناس حکومتی «افزایش مالیات بر مصرف» یکی از عوامل عمده تورم‌زا است.

البته تنها از طریق مالیات بر ارزش افزوده نیست که نرخ کالاها به‌طور تصاعدی بالا می‌رود و مردم محروم و فقیر تحت فشار معیشت قرار می‌گیرند، بلکه از طریق افزایش مالیاتها در بودجه سال۱۴۰۱ نیز بسیاری از مردم مورد اخاذی سیستماتیک قرار گرفته‌اند.

به‌نوشته سایت خبرآنلاین «کارمندان ۱۰درصد مالیات کشور را می‌دهند و شرکت‌های سود‌آور دولتی هیچ!» (سایت خبرآنلاین ۷اردیبهشت ۱۴۰۰)

این فشار بر مردم از طریق مالیات مستقیم و غیرمستقیم در شرایطی است که شرکت‌های دولتی و شرکت‌های غارتگر وابسته به بیت خامنه‌ای یا از دادن مالیات معاف هستند یا تحت عنوان فرار مالیاتی، عملاً از پرداختن مالیات معاف هستند.

فشار بار مالیاتی بر مردم در حدی است که نگرانی از انفجار ناشی از آن، حتی رسانه‌های حامی دولت رئیسی را نیز به‌وحشت انداخته است.

روزنامه ایران وابسته به دولت رئیسی در این رابطه نوشته است: «افزایش ۷۳درصدی مالیاتها علاوه بر فشار بر مردم فقیر رکود را افزایش خواهد داد و فشارهای معیشتی بر مردم در این سال بیشتر خواهد شد.

بار سنگین مالیات بر روی دوش مردم محروم در شرایطی است که نهادهای غارتگر و ثروتمندی نظیر ستاد اجرایی فرمان خمینی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، کمیته امداد و... به شکل رسمی و قانونی یا تحت پوششهای مختلف هیچ مالیاتی نمی‌پردازند. پوششهایی مانند فرار مالیاتی و مالیات معوقه که برای هر کدام از این نهادها با ارقام نجومی مشخص می‌شود. کیهان خامنه‌ای در مورد پدیدهٔ «معوقهٔ مالیاتی» نوشت: «۲۲۴ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی قریب بودجه یک سال کشور است» (کیهان ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۱).

طرفه اینجا است که رئیس سازمان بازرسی کل رژیم در دولت رئیسی جلاد «نسبت به وصول منابع مالیاتی که شناسایی هم شده‌اند، اقدام نمی‌شود» (همان منبع).

این وضعیت خطرناک حتی نزدیکترین مهره‌ها به‌ولایت را هم به‌وحشت انداخته است. تا جایی که از جمله یکی از سربسیجیان دو آتشهٔ نظام که مأمور به‌خدمت در دانشگاه است، در دیدار اخیر با حمله به‌دولت رئیسی جلاد گفت این دولت آینده را به «پولداران» و «سرمایه سالاران» که مالیات نمی‌پردازند فروخته‌اند و «اصلاح نظام مالیاتی را معطل سرمایه سالاران» نموده‌اند (خبرگزاری فارس ۷اردیبهشت ۱۴۰۱).

البته او حتی این پولدارها و سرمایه سالاران را معرفی نکرد و البته اگر می‌خواست معرفی کند، باید قبل از هرکس اسم خامنه‌ای و نهادهای وابسته به‌بیت ولایت را معرفی می‌کرد.

سرمایه سالار بزرگ دیگر سپاه پاسداران ضدمردمی است که بخش بزرگی از اقتصاد کشور در چنگ آن است.

قرارگاه به‌اصطلاح سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به پاسداران که بزرگترین پروژه‌های کشور را در چنگ خود دارد، یکی از بزرگترین سرمایه سالارها در نظام آخوندی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b1decf8-405a-4bfe-8d69-eef2cdc6fd2a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات