728 x 90

علی صفوی : مسئولین جنایتها در ایران باید محاکمه شوند

علی صفوی عضو کمیته روابط خارجی شورای ملی مقاومت ایران
علی صفوی عضو کمیته روابط خارجی شورای ملی مقاومت ایران

تلویزیون اسکای نیوز در رابطه با گزارش عفو بین‌الملل که روز سه‌شنبه ۱۲آذر در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی در  ایران در  سال ۶۷ گفت این سازمان دلایل جدیدی را به پرونده جنایات رژیم ایران اضافه کرده است.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۲آذر با انتشار گزارشی درباره قتل‌عام سال ۶۷اعلام کرد مقامهای رژیم ایران با پنهان نگاه ‌داشتن سرنوشت و محل دفن هزاران زندانی سیاسی که ۳۰سال قبل به‌صورت قهری ناپدید شده و در زندانها اعدام شده‌اند، هم‌چنان در حال ارتکاب جنایت علیه بشریت هستند.

 

اسکای نیوز اضافه کرد: این جنایتها با شهادت نزدیک به ۱۰۰خانواده مستند شده است. رژیم ایران آنها را از دانستن سرنوشت بستگان زندانی‌شان محروم کرده است. هزاران مخالف سیاسی ناپدید شده و کشتار شدند و سه دهه است که جنایات این رژیم بی‌جواب گذاشته شده است.

اسکای نیوز با اشاره به فرازهای از گزارش عفو بین الملل افزود: کمیته‌های مرگ دست به این جنایها زده‌اند. این کمیته‌ها در ۳۲شهر ایران حضور داشتند و با فتوای مخفیانه خمینی قربانیان را اعدام کردند.

اکثر قربانیان این جنایها آن‌چنان که در گزارش عفو بین‌الملل آمده است از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بوده‌اند.

صدها تن از اعضای سازمانهای چپ و گروه‌های مخالف کرد نیز اعدام شده‌اند.

اسکای نیوز در گزارش خود تأکید کرد عفو بین‌الملل خواهان تحرکی بین‌المللی برای پیگرد و حسابرسی از مسؤلان این جنایات شده است. این جنایات هنوز هم ادامه دارد چرا که این رژیم واقعیتها را می‌پوشاند.

چیزی که این پرونده را سنگین‌تر می‌کند این است که اغلب دست‌اندر کاران این جنایات در مناصب کلیدی دولت هستند و تا کنون نیز در همین مناصب باقی مانده‌اند. از جمله آنها وزیر دادگستری این رژیم است.

اسکای نیوز در ادامه این گزارش گفتگویی با علی صفوی عضو کمیته خارجی شورای ملی مقاومت ایران انجام داد.  وی در پاسخ به سؤالی در مورد علت مسکوت ماندن این جنایت گفت:‌ این گزارش بسیار تکان‌دهنده است. تمامی اعضای این حکومت در جنایت دست داشته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل این گزارش را بر اساس ۵۰۰۰نفر که اعدام شده‌اند تنظیم کرده ولی رقم واقعی شش برابر این است، یعنی ۳۰هزار نفر اعدام شده‌اند. تعداد بیشتری از آنچه که در گزارش آمده اعدام شده‌اند و سازمان عفو بین‌الملل در جریان جزئیات آنها نیست.

او افزود، سکوتی که وجود داشته به‌دلیل سیاست مماشات با این رژیم بوده و تأسف بار این‌که جامعه جهانی از این سکوت جانبداری کرده و روابط تجاری خود را با قاتلان در رژیم ایران ادامه داده است.

علی صفوی افزود: همان‌گونه که عفو بین‌الملل می‌گوید مریم رجوی خواهان یک کارزار برای عدالت و دستگیری تمامی دست‌اندر کاران این جنایت شده و می‌بایست که آنها محاکمه شوند و به دادگاه‌های بین‌المللی سپرده شوند.

اسکای نیوز در سؤال دیگری پرسید: فایده این واقعیتهای قدیمی چیست؟ در حالی که رژیم ایران این جنایات را هنوز هم دارد تکرار می‌کند.

علی صفوی گفت: فکر می‌کنم بر پایه این گزارش دیگر کشورها  نمی‌توانند کارها و روابط تجاریشان را با رژیم ایران مانند گذشته ادامه دهند. باید رابطه‌های تجاری با این رژیم را قطع کرد و این شروع کار ا ست.

باید واقعیتها برملا شوند. باید گفته شود که چه تعدادی دفن شدند، چه تعدادی کشته شدند و مسؤلان این جنایات چه کسانی هستند.

شرط دوم هم این است که کشورهای اروپایی و جامعه جهانی مانع اعدامهایی در ایران شوند که روزانه دارد تکرار می‌شود.

علی صفوی در پایان گفت: بعضی از دست‌اندر کاران این جنایات مسؤلان نظام هستند، حسن روحانی، وزیر دادگستری‌اش و وزیران سابق او در این جنایات دست داشته‌اند. با صراحت می‌گویم که مردم ایران با اعتراضات و تظاهراتی که از دسامبر گذشته شروع کرده‌اند خواهان تغییر و سرنگونی این رژیم هستند. آنها شعار می‌دهند و خواهان دستگیری مسؤلان و به پای میز محاکمه کشاندن آنهاست. چیزی که اتفاق افتاده فراموش شدنی نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8dabeb9-fac4-4ae2-980c-5cf39773e8a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات