728 x 90

عرب نیوزـ نمایندگان مجلس انگلستان: غرب باید از انقلاب دموکراتیک ایران حمایت کند

نمایندگان مجلس انگلستان
نمایندگان مجلس انگلستان

عرب نیوز ۴اسفند ۱۴۰۱ در گزارشی از کنفرانس پارلمان انگلستان در حمایت از انقلاب دموکراتیک مردم ایران نوشت:

استیو مک کیب نماینده مجلس انگلستان در جلسه پارلمانی فراحزبی گفت بریتانیا باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد: «مردم ایران تنها یک راه به سوی آزادی و حقوق‌بشر می‌بینند و آن یک ایران تحت حاکمیت واقعی مردم است».

عرب نیوز می‌افزاید یک هیأت فراحزبی متشکل از نمایندگان مجلس در این کنفرانس گفتند انقلاب دموکراتیک ایران باید توسط کشورهای غرب از جمله انگلستان حمایت شود.

جلسه روز چهارشنبه در پارلمان انگلستان این بحث را مطرح کرد که تعداد قابل توجهی از مردم ایران مخالف رژیم آخوندها هستند و از استقرار یک جمهوری آزاد، دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت حمایت می‌کنند و خواهان بازگشت نظام سلطنتی نیستند.

نمایندگان مجلس انگلستان گفتند، برای این‌که مردم ایران بر «استبداد وحشیانه» که اعتراضات چند ماهه سراسری را سرکوب کرده غلبه کنند، دولت انگلستان باید اقداماتی را برای کمک به تظاهر کنندگان از جمله لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی و حمایت از جنبش مقاومت انجام دهد. در این جلسه از شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان «یک جایگزین دموکراتیک قابل دوام در مقابل رژیم آخوندها» حمایت شد.

مریم رجوی، رئیس‌جمهور شورای ملی مقاومت یک برنامه ۱۰ ماده‌ای را برای آینده دموکراتیک ایران ارائه کرده که مورد حمایت هزاران ایرانی قرار گرفته است.

استرون استیونسون، هماهنگ‌کننده کمپین برای تغییر ایران در این کنفرانس، از دولت انگلستان خواست که روابط خود را با رژیم ایران قطع کند و از شورای ملی مقاومت حمایت کند. او گفت: «در جریان اعتراضات کنونی، آخوندها از یک تاکتیک متفاوت استفاده کرده‌اند و تلاش می‌کنند مخالفان را به سلطنت مرتبط کنند تا مردم را از پیوستن به تظاهرات منصرف کنند».

اما در سرپیچی از این ترفند جدید، مردم فریاد می‌زنند «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»، و «نه به شاه، نه به آخوندها» در شهرها و شهرهای سراسر ایران. رضا پهلوی نماینده ایرانیان خارج از کشور نیست.

در این نشست، استیونسون کتاب جدید خود با عنوان «دیکتاتوری و انقلاب: ایران - تاریخ معاصر» را به نمایش گذاشت که به تشریح گذشته سیاسی کشور می‌پردازد و مهم‌ترین مسائل آینده آن را آشکار می‌کند.

استیو مک کیب، نماینده مجلس انگلستان گفت: «همان‌طور که استرون استیونسون در کتاب خود توضیح می‌دهد، مردم ایران تنها یک راه رو به جلو برای آزادی و حقوق‌بشر می‌بینند، و آن ایرانی تحت حاکمیت واقعی مردم است. یک جمهوری دموکراتیک. «مردم شاه و آخوندها را نمی‌خواهند، زیرا آنها مخالف دموکراسی و حکومت مردمی هستند».

مک کیب به شباهتهایی بین استفاده رژیم ایران از سپاه پاسداران برای حفظ قدرت و استفاده پهلوی از آژانس پلیس مخفی ساواک برای ایجاد وحشت در مخالفان اشاره کرد.

نمایندهٔ دیگر مجلس انگلستان، باب بلکمن، رئیس کمیته بین‌المللی نمایندگان پارلمان برای یک ایران دموکراتیک گفت: برای اکثریت مردم ایران، شاه و آخوندها مترادف دیکتاتوری خودکامه هستند. به همین دلیل است که نسل‌های ایرانی بیشترین هزینه را برای تضمین یک ایران آزاد و دموکراتیک تا زمانی که طول کشیده است، پرداخته‌اند.

بارونس ورما، یکی از اعضای مجلس اعیان نیز گفت: زنان نیروی محرکه تغییر و هم‌چنین ضامن دموکراسی در ایران هستند. «آنان نقش برجسته‌یی در مبارزه برای دموکراسی در ایران ایفا کرده‌اند که از زمان انقلاب مشروطه تقریباً یک قرن پیش ادامه داشته است».

بارونس ورما ضمن تأکید بر اهمیت حمایت انگلستان از طرح ۱۰ ماده‌ای شورای ملی مقاومت، که هدف آن ترویج برابری کامل جنسیتی در جامعه ایران است، گفت: امروز زنان و دختران ایران دارای یک جنبش مردمی و یک پلتفرم دموکراتیک هستند که توسط شورای ملی مقاومت و برنامه ۱۰ماده‌ای مریم رجوی ارائه شده است. این پلتفرم زمینه را برای زنان در ایران آینده پس از سرنگونی آخوندها مهیا می‌کند تا به برابری کامل جنسیتی در حوزه‌های حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی دست یابند

به همین دلیل است که زنان در خط مقدم قیام برای یک انقلاب جدید و رهبری جنبش مقاومت قرار دارند. آنها نیروی محرکه تغییر و ضامن دموکراسی در ایران هستند. بنابراین من با سایر سخنرانان در مورد توصیه‌هایی که امروز مطرح شد، به‌ویژه در مورد لزوم لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط دولت ما موافق هستم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a08a1a8e-0325-45cb-bb6b-6563f1fe31c1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات