728 x 90

عبدالله المعلمی: با حزب‌الله لبنان مقابله خواهیم کرد

عبدالله المعلمی نماینده عربستان  در سازمان ملل متحد
عبدالله المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل متحد

عبدالله المعلمی سفیر دائمی عربستان سعودی در سازمان ملل، روز چهارشنبه ۲۰تیر۹۷ضمن متهم کردن حزب‌الله لبنان به تلاش برای بی‌ثباتی در کشورهای عربی، بر عزم کشورش برای مقابله با شبه‌ نظامیان این گروه در هر مکان و افشای اقدامات آنها در محافل بین‌المللی تأکید کرد. او گفت: « حزب‌الله در تمرد حوثی‌ها در یمن کاملاًً دست دارد. این گروه یکی از سرانگشتان رژیم ایران است که تلاش می‌کند جامعه عرب را چند پاره کند و کشورهای عرب را درگیر جنگهای فرقه‌ای نماید، ولی ما در هر کجا که باشد با این گروه مقابله خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد که اقدامات این گروه را در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد افشا کنیم.»

سفیر دائمی عربستان سعودی تأکید کرد که گروه حزب‌الله مشروعیت ملی خود را از دست داده است.

 

سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل‌متحد در گفتگو با خبرگزاری «العربیه» گفت، ائتلاف عربی که مأموریت دفاع از دولت قانونی یمن را برعهده دارد، در تلاش است تا استان حدیده یمن را از طریق مسالمت‌آمیز بازپس گیرد و به همین منظور در حال حاضر عملیات نظامی خود را جهت فرصت دادن به تلاش‌های دیپلماتیک و تحویل‌گیری شهر از سوی حوثی‎ها، متوقف کرده است.

 

المعلمی در ارتباط با تلاش‌های مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن گفت:« تا این لحظه به‌نظر نمی‌رسد او توانسته باشد نفوذی کافی در موضع طرف کودتاگر ایجاد کند. او اضافه کرد عقیده دارد شبه‌‌نظامیان حوثی وقت‌کشی می‌کنند و به این دلیل نمی‌توان ادامه رفتار آنها را تا بی‌نهایت قبول کرد.

 

هشدار یمن به دولت لبنان

روز گذشته خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن در پیام شدیداللحنی خطاب به جبران باسیل همتای لبنانی‌اش، خواستار مقابله دولت لبنان با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان و رفتارهای ستیزه‌جویانه‌ این گروه شد.

 

الیمانی همچنین بر حق کشورش در مطرح کردن این مسأله در محافل عربی و بین‌المللی تأکید کرد و افزود:«ما در جمهوری یمن حق خود را در طرح این مسأله در اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، محفوظ میداریم».

 

وزیر امور خارجه یمن سخنان حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را که تشویق به نبرد علیه نیروهای دولت قانونی یمن کرده را «دخالتی آشکار در امور داخلی یمن» دانست.

 

همکاری حزب‌الله لبنان و حوثیهای یمن

وب سایت تحلیلی " وُر آن دِ راکس" (War on the Rocks) در آمریکا با بررسی گزارشهای خبری کشور‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس و یمن به این نتیجه رسیده که در سال‌های ۲۰۱۵تا ۲۰۱۷، چهل و چهار عضو سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در یمن کشته یا اسیر شده‌اند. این در حالی است که رژیم ایران و گروه حزب‌الله، از هر گونه اظهارنظر رسمی درباره عملیات و تلفات‌شان در یمن خودداری کرده و می‌کنند.

این سایت ترکیب شمار کشته شدگان و اسیر شدگان را این‌گونه گزارش کرده است: سال ۲۰۱۵میلادی، ۱۰سپاهی و ۹عضو حزب‌الله؛ سال ۲۰۱۶، ۵سپاهی و ۵عضو حزب‌الله؛ و از ژانویه تا آوریل ۲۰۱۷، ۸سپاهی و ۷عضو حزب‌الله.

 

 

خطر رژیم ایران در یمن

گفتنی است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌یی ویژه با تلویزیون اسکای نیوز در بخشی از صحبتهایش به خطر رژیم ایران در یمن پرداخت. او به اسکای نیوز گفت:

در موضوع یمن جایی که ائتلاف عربی از دولت قانونی یمن حمایت می‌کند، «ایالات متحده برای تضمین ممانعت از دستیابی حوثی‌ها به سلاحی که به آنها اجازه تهدیدکردن منطقه را می‌دهد کمک می‌کند». وی گفت کشورش با امارات و عربستان سعودی برای کاهش خطر تهدید رژیم ایران در یمن کار کرده و همچنین در دیدبانی و کشف عملیات قاچاق سلاح رژیم ایران به منطقه کمک کرده است.

 

هشدارهای وزیر خارجه آمریکا

مایک پمپئو روز پنجشنبه ۲۱تیر۹۷در پیام های توئیتری خود نسبت به تهدیدهای تروریستی و امنیتی رژیم ایران هشدار داد. او گفت: ‌ گروه‌های تروریستی، استراتژی چند منظوره روسیه، تجاوزگری رژیم ایران و بسیاری تهدیدها، همگی مستقیماًًً امنیت مردم ما را به خطر می‌اندازند، به همین خاطر است که آمریکا از تمامی متحدانش در ناتو می‌خواهد همکاریشان را در آفریقا و خاورمیانه افزایش دهند. او در پیام دیگری بر اتحاد عمل با بریتانیا، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و اردن برای کنار زدن نفوذ رژیم ایران در سوریه تأکید کرد. او همچنین گفت: ما از متحدان و شرکایمان می‌خواهیم که به کارزار فشار اقتصادی علیه رژیم ایران به آمریکا بپیوندند و باید تمامی منابع مالی که رژیم ایران برای تأمین مالی تروریسم و جنگهای نیابتی استفاده می‌کند را قطع کرد. و در ارتباط با نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت ملل ‌متحد توسط رژیم ایران گفت: «این رژیم به ارسال تسلیحات در سراسر خاورمیانه ادامه می‌دهد، رژیم ایران می‌خواهد هر کجا که بتواند مشکل آفرینی را شروع کند. این مسئولیت ماست که این کار را متوقف کنیم.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16f9a662-c017-4c2e-8906-86a287a21256"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات