728 x 90

صندوق بازنشستگان؛ حیات خلوت نظام

تجمع اعتراضی بازنشستگان
تجمع اعتراضی بازنشستگان

در روزهای ۱۶ و ۱۷اسفند شاهد تجمع بازنشستگان ادارات و شرکت‌های مختلف در بیش از ۱۶شهر بودیم. شعار آنها مشترک بود اغلب می‌گفتند «بازنشسته می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد». «بازنشسته بپا خیز برای رفع تبعیض» و «ننگ بر این زندگی، این همه شرمندگی»

علت این تجمعات چیست و چرا رژیم پاسخگوی آنها نیست و نمی‌تواند پاسخگوی آنها باشد.

حرف مشترک بازنشستگان این است که هیچ اراده‌یی برای پاسخگویی به مطالباتشان نمی‌بینند. در مقابل سکوت دولت، اعضای مجلس ارتجاع برای در بردن خودشان از خشم مردم اعتراف می‌کنند، منابع تأمین صندوق بازنشستگان توسط دولت به تاراج رفته است. در یک نمونه آخوند موسوی لارگانی روز ۱۷اسفند در مورد تاراج دادن منابع تأمین صندوق بازنشستگان هما در مجلس ارتجاع گفت: «این مشکلات بر چه اساسی پیش آمده ما آمدیم بازوهای توانمند این صندوق را مثل هتل‌های هما و نمی‌دانم بقیه موارد را فروختیم و توان این صندوق را از او گرفته‌ایم. الآن می‌خواهیم چکار بکنیم؟ یک صندوقی که مشکل دارد به یک صندوق مشکل دار دیگر وصل کنیم می‌گویند موش داخل سوراخ نمی‌رفت یک جارو هم به دمش وصل کردند. صندوق بازنشستگی کشور خودش سرتاسر مشکل است. همین الانی که مدیریت جدید آمده، سوء‌مدیریت آنجا بیداد می‌کند. حقوقهای نجومی مدیرانش دارند می‌گیرند، خوب ما با مشکلی که برای این صندوق پیش آمده مشکلشان را مضاعف می‌کنیم در پرداخت حقوق صندوق بازنشستگی کشور مشکل دارد».

 

نظام آخوندی در حالی می‌خواهد صندوق‌های غارت شده بازنشستگی در هما، فولاد، پتروشیمی‌ها و نفت را به صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی وصل کند که پیش از این، منابع صندوق تأمین اجتماعی را به تاراج داده است. واگذاری هولدینگ‌های مختلف سودآور مرتبط به صندوق تأمین اجتماعی کشور به باندهای پاسداران و گماشتگان بیت ولی‌فقیه، این صندوق را در دعواهای باندی به حیات‌خلوت دولتها شهره کرد. اما بحران نظام فعلاً در این است که برای این صندوق هم رمقی نمانده که پاسخگوی مطالبات بازنشستگان باشد.

 

در مورد به تاراج رفتن منابع صندوق‌های بازنشستگی، هر کس دیگری را مقصر معرفی می‌کند. پور محمدی نمایندهٔ آخوند رئیسی در مجلس ارتجاع روز ۱۷اسفند ۱۴۰۰ به جای پاسخگویی به مطالبات اقشار مختلف مردم با یک فقره اعتراف دیرهنگام فرار به جلو کرده و می‌گوید:

«صندوقی که بایستی پول بازنشستگان را بدهد تقریباً به ورشکستگی رسیده و منابعی را ندارد که بازنشستگانی که از اقشار شریف کشور بوده و هستند و دوران جوانی‌شان را سخت‌ترین مشاغل را عهده‌دار شدند، الآن که می‌خواهند هزینه های‌شان را انجام بدهند می‌روند سراغ صندوق بازنشستگی‌شان و آن پولی ندارد که به بازنشستگان بدهد و این باعث شده که از سال گذشته به اینطرف همواره حقوق بازنشستگان شرکت هواپیمایی با تأخیر روبه‌رو شده یا به اندازه کافی داده نشده»... .

البته تنها مشکل بازنشستگان غارت منابع صندوق‌های بازنشستگی نیست. افت ارز پول ملی و عدم ارتقاء حقوق هم تراز با نرخ تورم مشکل دیگری است که کارد را به استخوان بازنشستگان رسانده است. در حالی به اذعان کارشناسان حکومتی نرخ تورم بالای ۴۰درصد است خبرگزاری مجلس رژیم در روز ۱۶اسفند خبر داد مجلس ارتجاع فقط با افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده موافقت کرده است.

 

این وضعیت همان روندی است که کارگزاران حکومتی نسبت به آن ابراز وحشت کرده و به نظام هشدار داده‌اند. از جمله روزنامه حکومتی جهان صنعت در روز ۱۶اسفند در مطلبی با عنوان «با مردم شوخی نکنید» با اشاره به تشدید بحرانهای اقتصادی که منجر به فشار بیش‌از‌پیش بر معیشت مردم شده، به نظام هشدار داد: «در عمل تصمیمی می‌گیرند که عواقب خطرناکی در پی دارد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b6f26a0-4fd1-4f79-b3bc-cc9086293325"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات