728 x 90

سیزدهمین روز اعتصاب نفت‌گران - اعتصاب در ۷۲پالایشگاه و مرکز پتروشیمی و نیروگاه در ۱۹شهر تجمع اعتراضی کارکنان مدت‌ معین هلدینگ خلیج فارس دربندر ماهشهر

اعتصاب سراسری نفتگران
اعتصاب سراسری نفتگران

اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنایع نفت و پتروشیمی که در اعتراض به دستمزد پایین و شرایط سخت و طاقت‌فرسای کاری معیشتی، از روز ۲۹خرداد آغاز شده است، پنجشنبه ۱۰تیر نیز استمرار دارد.

اعتصاب کارگران پیمانی تاکنون به پالایشگاها، صنایع پتروشیمی، نیروگاهها و تأسیسات مربوط به صنعت نفت در شهرهای تهران، اراک، اصفهان، اهواز، آبادان، ماهشهر، جاسک، عسلویه، گچساران، دماوند، بهبهان، بوشهر، کنگان، قشم، خارک، ارومیه، کرمان، بندرعباس و ایلام گسترش یافته است.

 

آسوشیتدپرس: پیوستن هزاران کارگران صنعت نفت به اعتصاب

آسوشیتدپرس درباره اعتصاب کارگران نفت و پتروشیمی که امروز سیزدهمین روز خود را سپری می‌کند گزارش داد: کارگران صنعت نفت ایران همزمان با وضعیت اقتصادی رنج‌آور کشور برای حقوق بهتر اعتصاب کرده‌اند... هزاران نفر از کارگران صنعت عظیم انرژی در ایران طی هفته گذشته به اعتصاب پیوسته و برای حقوق بهتر و وضعیت کاری بهتر در تأسیسات نفتی دست به اعتصاب زده‌اند... تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی کارگران در ۶۰ تأسیسات نفتی و پتروشیمی را نشان می‌دهند که دست از کار کشیده‌اند... در حالی‌که تورم به ۴۰درصد می‌رسد فشار سنگینی بر کارگران عادی وارد می‌شود آسوشیتدپرس۱۰تیر

تجمع اعتراضی کارکنان قرار دادی معین هلدینگ خلیج فارس دربندر ماهشهر

روز پنجشنبه ۱۰ تیر کارکنان مدت معین شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در اعتراض به سیاست‌های مدیران هلدینگ و اجرا نشدن قوانین مصوب برای بهبهود معیشت و حقوق خود در ورودی سایت یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دست به تجمع زدند.

با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به هلدینگ خلیج‌فارس و وجود مصوبات نظیر همسان‌سازی و طرح طبقه‌بندی مشاغل، تاکنون هیچ کدام از این مصوبات شامل کارکنان مدت معین نشده و گویا قرار هم نیست به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

طبق مصوبه ۱۶۶۲، آیتم فوق‌العاده مخصوص مدت معین که هم اکنون در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت پرداخت می‌شود تاکنون به آن‌ها پرداخت نشده و از حق قانونی خود محروم مانده‌اند. اما از گرمای سخت و طاقت‌فرسای جنوب، فقط آفتاب‌سوختگی و شرجی نصیب آنها می‌شود و از ضریب تجمیعی جنوب در آیتم‌های حقوقی بهره‌ای نمی‌برند.

 

-هلدینگ

 

العربیه: بزرگترین اعتصاب کارگران بخش انرژی ایران ادامه دارد

العربیه انگلیسی درباره اعتصاب سراسری کارگران بخش انرژی نوشت: بزرگترین اعتصاب کارگران بخش انرژی ایران ادامه دارد. طی ۱۱روز گذشته کارگران بخش انرژی در بیش از ۶۰ شرکت در ایران، اعتصاب کرده‌اند و اعتقاد بر این است، که گسترده‌ترین اعتصاب در دهه‌های گذشته است. کارگران اعتصابی هشدار داده‌اند: اگر تا پایان ماه اوت (شهریورماه) مقامات خواسته‌های آنها را برآورده نکنند، دامنه اعتصاباتشان را گسترش می‌دهند. این اعتصابات می‌تواند برای ابراهیم رئیسی، مشکلاتی ایجاد کند...سایت العربیه (انگلیسی) ۹ تیر 

 

پیمانکاران راساً برای سرکوب کارگران نفت وارد عمل شدند

بنا به اخبار رسیده (۱۰ تیر) پیمانکارهای شرکت‌های طرف قرارداد با وزارت نفت که کارگرانشان نیروی اصلی اعتصاب سراسری محسوب می‌شوند راساً برای سرکوب اعتصاب کارگران وارد عمل شده‌اند.
آنها از طریق پرسنل اداری پیغامی را به کارگران اعتصابی فرستاده‌اند مبنی بر این‌که کسانی که می‌خواهند حقوق‌های عقب‌افتاده‌شان را دریافت کنند باید سر کار برگردند و اگر کسی سر کار برنگردد در لیست سیاه قرار می‌گیرد و حقوقش هم فعلا پرداخت نخواهد شد. پیمانکارها هم‌زمان با ارسال نامه‌هایی به وزارت کار درخواست نیروی جایگزین کرده‌اند.

-اعتصاب

 

کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی نیز به اعتصابات سراسری پیوستند

روز چهارشنبه ۹ تیر کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی در اعتراض به شرایط سخت محیط کار و عدم پرداخت حقوق دست به اعتصاب زدند. میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آزادگان و در فاصله ١٠٠ کیلومتری از غرب اهواز قرار دارد. این میدان مشترک با کشور عراق است.

 

-دشت آزادگان

 

تهدید کارگران اعتصابی پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان

کارفرمایان دو شرکت سازه و جهان‌پارس، در روزهای اخیر با کارگران اعتصابی تماس گرفته‌ و آنها را به کسر حقوق تهدید کرده‌اند. بر اساس این گزارش به کارگران اعتصابی گفته شده، چنان‌چه روز شنبه ۱۲تیرماه به محل کار بازنگردند، حقوق‌ ماه‌های اردیبهشت و خرداد که نزد شرکت طلب دارند از آنها کسر خواهد شد.

حدود ۳۰۰ نفر از کارگران پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان از روز ۱ تیرماه به اعتصاب سراسری کارگران پیوسته‌اند.
شایان ذکر است پالایشگاه بیدبلند ٢ جزو مهمترین پروژه‌های جنوب غرب کشور محسوب می‌شود.

 

-بید بلند

 

دست‌وپا زدن نظام برای دور زدن تبعات سنگین اعتصابات

دستگاه‌های اجرایی رژیم آخوندی با اعمال فشار بر صاحبان جایگاه‌های عرضه سوخت و رانندگان خودروهای حمل سوخت، در پی گریز از وضعیت بحرانی صنعت نفت ناشی از اعتصابات هستند.
متعاقب اعتصاب کارگران و رانندگان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، عوامل رژیم به مدیران و صاحبان جایگاه‌های سوخت دستور دادند تا همسان با تمام ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن جایگاه‌ها، سوخت خریداری کنند.

همچنین گزارشات دریافتی حاکی از اعمال فشار بر رانندگانی است که برای خرید و حمل سوخت به عسلویه می‌روند. مقامات رژیم به این رانندگان اعلام کرده‌اند، یا باید حداقل ١٠ سرویس رایگان سوخت تا اسکله حمل کنند و یا اینکه باید حداقل ١٠ روز در نوبت تحویل سوخت منتظر بمانند.

 

-جایگاه پمپ بنزین

 

 

پشتیبانی 12 تشکل صنفی از کمپین 1400 کارگران نفت ، گاز و پتروشیمی

اعتصاب سراسری، متحد و نیرومند کارگران پروژه ای‌ و پیمانکاری‌ صنایع نفت و پتروشیمی محصول مطالبات و ارادۀ مشترک آنها برای دستیابی به خواست‌هایشان، همچنین به میدان آمدن کارگران رسمی و اعلام پشتیبانی از خواست‌های مشترک همدیگر، همچون سیل خروشانی به راه افتاده و پرتوان ادامه دارد.

این اعتصاب بزرگ کارگری ناشی از شرایط بسیار بد محیط های کار  در صنایع نفت و گاز  و همچنین حقوق و دستمزد ناچیز می‌باشد که شرایط را برای کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری نفت و پتروشیمی در سراسر کشور بسیار غیرقابل تحمل کرده است، در عین حال بیانگر اتحاد و همبستگی این کارگران و نوید بخش اتحاد وسیع‌تر کارگران مزدی در کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، حمل و نقل، بندرها، کارکنان بخش‌های مختلف آموزش و بهداشت، کارگران شرکت‌های کشت و صنعت و غیره در دیگر مناطق است. این اتحاد و همبستگی الگوئی برای همۀ کارگران است و در این نبرد طبقاتی، همه کارگران باید از حرکت وسیع، مستقل و ارادۀ راسخ کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری درس بگیرند.

بخشی از خواست‌های کارگران شاغل درصنایع  نفت و پتروشیمی مربوط به شرایط شغلی ویژۀ آنها  و همچنین اعتراض به  شرکتهای پیمانکاری ای است که استثمار کارگران را در این صنایع مضاعف کرده اند اما دیگر  خواسته های کارگران اعتصابی خواست مشترک همۀ کارگران در سراسر کشور است مانند اینکه حداقل دستمزد نباید از ۱۲ میلیون تومان کمتر باشد، حق ایجاد تشکل های مستقل کارگری، منع اخراج، حق اعتراض و اعتصاب ، پرداخت بموقع مزدها، بهبود شرایط کار و محیط کار، برقراری استانداردهای لازم بهداشتی، ایمنی و غیره، و.
کارگران اعتصابی پروژه‌ای و پیمانکاری‌ صنایع نفت و پتروشیمی!
همانگونه که شما به درستی متوجه شده اید برای مبارزه با شرکتهای پیمانکاری، قراردادهای موقت و دستمزدهای ناچیز و  دیگر مطالباتمان بیش از هر چیز ما کارگران باید متحدانه و سراسری عمل کنیم و همچنین نیازمند به تشکل هستیم. تنها با اتحاد و همبستگی همانند شما می توانیم قدمی برای دستیابی به سمت مطالبات مان برداریم. ما ضمن ابراز گرم‌ترین درودها و فشردن صمیمانۀ دستانتان، از تجارب شما در این اعتصاب برای پیشبرد بهتر مبارزاتمان بهره خواهیم گرفت.
ایجاد سندیکاها و سایر تشکلات مستقل کارگری، اتحاد و ارتباط میان کارکنان واحدها و مناطق مختلف و وحدت و همبستگی با کارگران رسمی و هوشیاری در مبارزه و شناخت از ترفندهای کارفرما و نهادهای قدرت و همچنین تلاش برای ایجاد صندوق همیاری (کمک به کارگران اعتصابی و خانوادهای آسیب پذیر)، ضرورتی مبرم در استمرار این مبارزه می‌باشد. 

ما از همۀ کارگران، بازنشستگان، معلمان، دانشجویان، روشنفکران، هنرمندان، خبرنگاران و از همۀ زنان و مردان زحمتکش و شرافتمند جامعه می‌خواهیم از این حرکت کارگری حق طلبانه پشتیبانی کنند و کارگران اعتصابی را برای دستیابی به خواست‌هایشان که خواست همۀ کارگران است، بی دریغ یاری نمایند.

پرتوان باد سیل خروشان مبارزات کارگران برای دستیابی به حقوق و خواست های بحق‌شان!
زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران!
    ۶ /تیر /۱٤٠٠

امضاها:

۱-سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
 
۲ -سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه 

۳-گروه اتحاد بازنشستگان

۴-کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۵- کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر

۶-اتحاد بازنشستگان

۷- کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

 ۸- انجمن صنفی فرهنگیان کردستان ( سقز و زیویه)

۹- کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری

۱۰-کانون صنفی فرهنگیان گیلان 

۱۱-کانون صنفی معلمان تهران( دربیانیه ای مستقل)
12. انجمن صنفی فرهنگیان کردستان / مریوان (بیانیه ی مستقل )


یکشنبه /۶/تیر/۱۴۰۰

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9d2e2e2-e81e-424e-afd8-d06f1ee8f952"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات