728 x 90

سی.بی.اس نیوز: آژانس می‌گوید رژیم ایران با گامهای جدی در حال دور شدن از توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ است

سایت  نطنز
سایت نطنز

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید رژیم ایران با گام‌های جدی در حال دور شدن از توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ است و آن را به نمایش می‌گذارد.

سی.بی.اس نیوز روز ۲۵دی در گزارشی درباره نقض توافقات برجام توسط رژیم ایران نوشت: «روز سه‌شنبه ۲۳دی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد: تهران به کاهش تعهدات خودش و به محدودیتهای اعمال شده توسط این توافق‌نامه ادامه داده است.

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی، که نسخه‌ای از آن به دست سی.بی.اس نیوز رسیده است، اعلام کرد: تهران ساخت تجهیزات مورد استفاده برای تولید فلز اورانیوم را در تأسیساتی در اصفهان آغاز کرده است.

از فلز اورانیوم می‌توان برای ساخت هسته کلاهک هسته‌یی استفاده کرد، اما هنوز مشخص نیست که (رژیم) ایران از چه زمانی تولید این مواد را آغاز خواهد کرد، یا ممکن است آ‌غاز کند.

بر اساس توافقنامه سال۲۰۱۵ ایران، به مدت ۱۵سال از تولید فلز اورانیوم و توسعه کار روی فلز اورانیوم، در برخی از تأسیسات مشخص شده منع شده است. این توافق هم‌چنین محدودیتهای بیشتری را نیز در زمینه تحقیقات تهران برقرار کرده است.

گزارش آژانس انرژی هسته‌یی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی می‌گوید (رژیم) ایران در حال خارج شدن از این تعهدات است.

در این گزارش آمده است که (رژیم) ایران به اطلاع آژانس انرژی هسته‌یی رسانده است، که بر اساس اقدامات انجام شده به وسیله (رژیم)ایران برای کاهش تعهدات این کشور بر اساس توافق هسته‌یی، هیچ محدودیتی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه وجود ندارد.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز روز ۲۴دی در رابطه با آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم توسط رژیم ایران نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش محرمانه تأیید کرد که رژیم ایران فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم را آغاز کرده است. در این گزارش تصریح شده است رژیم ایران درصدد است اورانیوم تولید کند و سپس آن را به سوخت ۲۰درصدی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند».

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی آخوندها روز ۱۵دی در یک باجگیری آشکار تهدید کرد که رژیم به غنی‌سازی ۹۰درصدی هم خواهد پرداخت و آشکارا نشان داد که هدف اصلی برنامه اتمی رژیم تولید بمب اتمی است. وی گفت: «ما به‌راحتی می‌توانیم هر درصدی غنی‌سازی انجام بدهیم حتی بالای ۴۰درصد، ۶۰درصد و ۹۰درصد را به‌راحتی تولید کنیم... کما این‌که در مصوبه مجلس نیز هست که اگر مواردی نیاز به غنای بالای ۲۰درصد باشد سازمان آن را محقق کند و سازمان انرژی اتمی در این خصوص بررسی‌های خود را انجام می‌دهد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵دی ۱۳۹۹ نیز با صدور بیانیه‌یی به کشورهای عضو اطلاع داد: «(رژیم) ایران از امروز تزریق اورانیوم-۲۳۵، که تا سقف ۴.۱درصد غنی شده است، به شش آبشار سانتریفوژ در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو را آغاز کرد تا غنی‌سازی را تا سقف ۲۰درصد افزایش دهد».

روز ۱۵دی دژخیم علی ربیعی سخنگوی آخوند روحانی از آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد در سایت فردو به‌دستور روحانی خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده uf۶ به دست خواهد آمد» (خبرگزاری مهر، ۱۵دی ۱۳۹۹).

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم به تلویزیون آخوندها گفت: «روحانی دستور داده است که نیازهای مالی پروژه غنی‌سازی ۲۰درصدی را تأمین کنند». (ایرنا، ۱۷دی ۱۳۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb2588f6-615e-48d1-bc47-f72f8d413f35"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات