728 x 90

سناتور کروز: دولت بایدن تعهد ایدئولوژیک دارد که توافق را با ایران امضا کند

سناتور تد کروز
سناتور تد کروز

سناتور تد کروز جمهوریخواه از ایالت تگزاس روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: دولت بایدن تعهد ایدئولوژیک دارد که توافق را با ایران امضا کند ولی ارزیابی هایشان را علنی نمی‌کنند.

تد کروز افزود: بنا به گزارشات، دولت بایدن ارزیابی مخفیانه‌ای دارد که حاکی از آن است که مزایای توافقنامه جدید آنها با ایران الآن به صفر رسیده است. به‌دلیل این‌که آنها به ایران اجازه دادند که این‌قدر زیاد پیشرفت کند. ولی آنها تعهدی ایدئولوژیک دارند که با ایران توافقشان را امضا کنند ولی این ارزیابی را علنی نمی‌کنند.

 

سناتور تد کروز: مایلم از شما درباره تلاش‌های ادامه‌دار وزارت‌خارجه برای نهایی کردن توافق هسته‌یی با ایران سؤال کنم.

کروز افزود: هفته گذشته در این کمیته، من با وزیر بلینکن در مورد تحریم‌های تروریستی سپاه پاسداران بحث کردم. و او گفت که رفع برخی تحریم‌ها ارزش آن را دارد، زیرا این توافق دارای مزایایی است که به‌طور معناداری برنامه هسته‌یی ایران را عقب می‌اندازد. من می‌خواهم در مورد آن مزایا از شما بپرسم زیرا فکر نمی‌کنم این درست باشد. من فکر نمی کنم شما هم‌چنین فکری بکنید. از زمان انتخاب رئیس‌جمهور بایدن، ایران پیشرفتهای بی‌سابقه و قابل توجهی در برنامه هسته‌یی خود داشته است، از جمله غنی‌سازی اورانیوم تا شصت درصد، بکارگیری سانتریفوژهای پیشرفته و کسب دانش قابل توجه. اکنون، دولت بایدن یک ارزیابی محرمانه دارد که می‌گوید نقطه‌ای وجود دارد که پس از آن پیشرفت هسته‌یی ایران توافق را بی‌معنا می‌کند. وزیر بلینکن از سال گذشته بارها به‌صورت علنی به این نکته اشاره کرده است. اما شما هرگز به‌صورت علنی به این کمیته توضیح نداده‌اید که این نقطه در چه زمانی است. مقامات دولتی در جلسات توجیهی پشت درهای بسته به این کمیته گفته‌اند که ارزیابی شما چیست. اما تکرار می‌کنم این موضوع از افکار عمومی پنهان شده است. این آخر هفته، رئیس [کمیته روابط خارجی] منندز گفت، و من نقل‌قول می‌کنم، «از طرف دولت به ما گفته می‌شود که اگر مذاکرات تا پایان فوریه به نتیجه نرسد، در واقع زمان از دست رفته و آنچه به دست می‌آوریم برای ما اهمیت یا ارزش بسیار کمی خواهد داشت. حالا آخر ماه آوریل است. بنابراین اگر پایان فوریه آنچه را که نیاز داشتیم برای ما محقق نکرد، مطمئناً پایان آوریل نخواهد کرد. که کاملاً با همه چیزهایی که شنیده و دیده‌ام مطابقت دارد».

 

برایان مک‌کین معاون وزیر خارجه در امور مدیریت و منابع در پاسخ به سؤال سناتور تد کروز که پرسید آیا وزارت امور خارجه قصد دارد ارزیابی داخلی شما را علنی کند؟ گفت: جناب سناتور کروز، من فکر می‌کنم این احتمالاً ارزیابی کمیته اطلاعاتی است که محرمانه است، بنابراین پاسخ من به شما در حال حاضر، بدون اطلاعات بیشتر از این کمیته اطلاعاتی، در آینده نزدیک ارزیابی ارائه نخواهد شد. اما این موضوعی نیست که من روی آن کار مبکنم، بنابراین باید این سؤال را از مقامات مربوطه در وزارت‌خارجه بپرسم.

 

سناتور کروز: پس اگر وزارت‌خارجه ارزیابی داشته باشد که می‌گوید مزایای توافقنامه ماهها پیش بی‌ارزش شده است، چرا وزارت امور خارجه هنوز در حال مذاکره است؟

مک کین: جناب سناتور، همان‌طور که گفتم، من به‌معنای واقعی کلمه روی این موضوع کار نمی‌کنم. من در هیچ جلسه توجیهی نیستم من در مورد آنچه اتفاق می‌افتد به روز نیستم. من پاسخی متفاوت از آنچه که وزیر بلینکن هفته گذشته به شما داد، ندارم.

تد کروز: خب، من فکر می‌کنم که وزارت‌خارجه باید با مردم آمریکا در مورد ارزیابی‌یی که بر ایمنی و امنیت هر آمریکایی و ایمنی و امنیت متحدان ما تأثیر می‌گذارد، به‌صورت روشنی توضیح دهد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ab38525-1933-4450-8880-d6d280a75c6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات