728 x 90

سرنوشت ولی‌فقیه در یمن

بندر حدیده
بندر حدیده

در زیر ضربات کوبنده نظامی که شبه‌‌نظامیان حوثی طرفدار رژیم ایران در جبهه ساحل غربی یمن دریافت می‌کنند سرکردگان حوثی در مقابل دو گزینه قرار گرفته‌اند؛ یا این‌که بندر حدیده را تحت نظارت سازمان ملل به دولت قانونی یمن تحویل دهند و یا تبعات نظامی آن یعنی شکستی مفتضحانه را بپذیرند.

در ارتباط با این شکست که نقطه عطفی در تاریخ توسعه‌طلبیهای رژیم ایران در یمن بحساب می‌آید، دکتر حسن هاشمیان کارشناس امور ایران در مقاله‌ای با عنوان «نبرد الحدیده و سرنوشت ولی‌فقیه در یمن» می‌نویسد:

«همزمان با سانسور شدید خبری توسط رسانه‌های ایران و رسانه‌های فارسی همسو با آنها در خارج از کشور، نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی با کمک «ائتلاف عربی» به رهبری پادشاهی سعودی، می‌روند تا بندر الحدیده آخرین پایگاه حوثی‌ها در دریای سرخ را از دست آنها خارج کنند.

گزارشهای رسیده از میدان نبرد حکایت از آن دارند که نیروهای دولتی پیشرفت زیادی به دست آورده و با تسخیر شهرهای اطراف، مرکز الحدیده را به محاصره خود درآوردند و شکستهای سنگینی را بر شبه‌‌نظامیان حوثی تحمیل کردند، موضوعی که عبدالملک حوثی رهبر کودتاچیان در سخنان اخیر خود، به آن اعتراف کرد.

 

تغییر تعادل قوا

در این میان بیشتر کارشناسان منطقه و کسانی که امور یمن را دنبال می‌کنند، معتقد هستند با پیروزی عبد ربه منصور هادی در الحدیده، معادله جنگ یمن به‌طور کامل به نفع نیروهای دولتی خواهد چرخید و حوثی‌ها یکی از مهمترین مناطق استراتژیک خود را از دست خواهند داد و از مهمترین منبع درآمد و هم‌چنین مرکز نقل اسلحه و مهمات محروم خواهند شد.این تحول می‌تواند پیش‌درآمد پیشروی به سوی صنعاء و خروج حوثی‌ها از آن را نیز مهیا کند.

هم‌چنین این تحول می‌تواند به رؤیای ولی‌فقیه برای رسیدن به باب‌المندب و استفاده ابزاری از برگه یمن در معادلات منطقه‌ای پایان دهد، و از آن سو، می‌تواند مژده‌ای برای ملت ایران باشد که یکی از جنگهای پر هزینه ولی‌فقیه در منطقه به پایان می‌رسد و مردم ایران دیگر مجبور نخواهند بود، پولها و کمکهای خود را برای حوثی‌ها بفرستند.

 

پیشنهاد به مذاکره در شرایط شکست

«در این میان انتظار می‌رود، با افزایش تحرک دیپلوماتیک کادر جدید وزارت‌خارجه، حوثی‌ها بیشتر تحت فشار قرار گیرند و راهی جز تحویل اسلحه خود بر اساس قطعنامه شورای امنیت در پیش پای آنها گذاشته نشود. اما آنچه که به رژیم ایران مربوط می‌شود، در روزهای گذشته تنی چند از دیپلوماتهای ایرانی همانند عباس عراقچی، سخن از قبول گفتگو بر سر موضوع یمن به میان آورده‌اند.

این موضوع در میان یمنیها و کشورهای منطقه چندان مورد استقبال قرار نگرفت و به آن به‌عنوان چتر نجات ولی‌فقیه برای حوثی‌ها نگاه کردند که اکنون در حال غرق شدن هستند. این اقدام جمهوری اسلامی نه فقط کمکی به حوثی‌ها نمی‌کند، بلکه فشار بر آنان را بیشتر خواهد کرد.»

برخی از مطبوعات منطقه هم نوشتند «رژیم ایران که هر گونه ارتباط بین خود و جنگ یمن را منکر می‌شد، اکنون می‌خواهد با کارت حوثی‌ها با کشورهای غربی بازی کند، اما بسیاری معتقدند که کارت حوثی‌ها سوخته و دیگر کاربردی برای ولی‌فقیه ندارد. علی خامنه‌ای در زمان اشتباه این کارت را رو کرد».

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa384542-6987-4b46-bb86-8b985be50894"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات