728 x 90

رژیم ایران و نقض حقوق‌بشر، وضعیت وخامت‌بار در زندان مرکزی کرج

گزارشی از زندان مرکزی کرج
گزارشی از زندان مرکزی کرج

سرکوب و نقض حقوق‌بشر تحت حاکمیت رژیم آخوندی حاکم بر ایران اگر چه در همه جای میهن اسیر هویدا است، اما این وضعیت در زندانهای قرون‌وسطایی رژیم ولایت فقیه، بسیار سهمگین‌تر زندانیان بی‌پناه را زیر فشار مضاعف قرار می‌دهد.

 

مراجعه به دکتر و پیگیری درمان، امری لوکس

بر اساس گزارش یک منبع موثق؛ در زندان مرکزی کرج مراجعه به دکتر و درمان لوکس محسوب می‌شود. درمان تقریباًً وجود ندارد. در مراجعه زندانیان بیمار به بهداری به آنها گفته می‌شود که دارو و الزامات درمان وجود ندارد. در نمونه‌یی یکی از زندانیان که از درد دندان بی‌تاب شده بود پس از مراجعه به بهداری به وی گفته شد: «نه مواد داریم که دندانت را پر کنیم و نه آمپول سر کننده داریم که دندانت را بکشیم». نوبت دیدار با پزشک عمومی برای هر زندانی ماهی یکبار است. بهداری برای درمان بعضی از زندانیان پول مطالبه می‌کند تا به بیمارستان بیرون از زندان اعزام شوند و اگر کسی پول نداشته باشد با خطر مرگ روبه‌رو است.

 

غذای غیرقابل استفاده و حذف لبنیات و میوه از جیره غذایی

این وضعیت درمان در زندان مرکزی کرج در شرایطی است که غذای زندان قابل خوردن نیست. کمیت و کیفیت غذا در حد صفر است. پیش از این، هر چند وقت یکبار کمی ماست به زندانیان داده می‌شد که هم‌اکنون آن را نیز قطع کرده‌اند. شیر؛ ماست و میوه و غذای قابل خوردن جهت جلوگیری از سوءتغذیه می‌بایست از فروشگاه زندان خریداری شود. حتی زندانیانی که از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند؛ نمی‌توانند همه مایحتاج خود را خریداری کنند. گرانی که در بیرون از زندان در جامعه بیداد می‌کند؛ خود را در زندان به شکل بی‌رحمانه‌تری بارز می‌کند و تاثیر شدیدتری روی زندانیان دارد. زندانیانی که پول ندارند در شرایط اسفناکی قرار گرفته‌اند.

 

تراکم بالا، کمبود آب و مواد شوینده و شرایط ناگوار بهداشتی

تراکم زندانیان در زندان مرکزی کرج بالاست. در سلول انفرادی تا ۶نفر زندانی نگهداری می‌شود. شرایط بهداشتی ناگوار است. پیش از این، میزان کمی تاید به زندانیان داده می‌شد که همین میزان نیز کمتر شده است. در بین زندانیان مبتلایان به بیماریهایی هم‌چون سل، بیماریهای خونی، هپاتیت و ایدز به‌صورت فراوان دیده می‌شود. زندانیان بیمار، از سایر زندانیان جدا و قرنطینه نمی‌شوند.

آب در داخل زندان مستمراًً قطع می‌شود. در تابستان مشکلات سرمایش و آب حل نمی‌شود و زندانیان از گرما رنج می‌برند.

 

پاسخ اعتراض، ضرب ‌و شتم و نقض عضو

در این بین هیچیک از مسئولان زندان پاسخگوی مشکلات زندانیان نیستند. کارهای داخلی زندان به برخی از زندانیان سپرده شده است. این افراد از بین زندانیان قلدر؛ کسانی‌که در مافیای زندان دارای قدرت هستند و در زدوبند و معامله با مسئولان زندان انتخاب می‌شوند. همین موضوع مشکلات موجود زندانیان را چند برابر می‌کند.

هر گونه اعتراض زندانیان به چنین وضعیت ناهنجاری، با خشونت پاسخ داده می‌شود. در نمونه‌هایی ضرب ‌و شتم زندانیان با نقض عضو یا ضایعه در یک عضو و شکستگی همراه بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c2c9e7c-bf04-40b2-baa6-9d47abc3b8c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات