728 x 90

رژیم ایران ماشینهای تولید قطعات سانتریفوژ را به «مکان امن‌تر» منتقل کرده است

سایت اتمی نطنز
سایت اتمی نطنز

کمالوندی سخنگوی انرژی اتمی رژیم شنبه ۲۷فروردین، اظهار داشت بخش مهمی از ماشینهای تولید قطعات سانتریفوژ را به «مکان امن‌تر» منتقل کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه با استناد به یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز به کار یک کارگاه جدید ساخت قطعات سانتریفوژهای ویژه غنی‌سازی اورانیوم در نطنز با استفاده از دستگاههایی که از تأسیسات تعطیل شده کرج به آنجا منتقل شده است، خبر داده بود.
در این گزارش آژانس سؤالاتی پیرامون برنامه‌های ایران برای ساخت سانتریفوژهای پیشرفته دستگاههایی که اورانیوم غنی‌شده را بسیار سریع‌تر از دستگاههای نسل اول مورد توافق برجام تولید می‌کنند به‌وجود آورده است.
در این گزارش آمده است رژیم ایران اکنون با استفاده از صدها سانتریفوژ پیشرفته در حال غنی‌سازی اورانیوم است و میزان غنی‌سازی برخی از این دستگاهها به ۶۰درصد، یعنی نزدیک به ۹۰درصد که درجه غنای تسلیحاتی است، می‌رسد. این مقدار از حداکثر غنای ۳.۶۷ درصد تعیین شده تحت توافق هسته‌یی برجام و حتی ۲۰درصدی که ایران قبل از توافق به آن دست یافته بود، بسیار بیشتر است.
در همین رابطه کمالوندی گفت: علاوه بر تشدید تدابیر امنیتی و جابه‌جایی ماشین‌ها، بخشی را به نطنز و اصفهان منتقل کردیم.
وی افزود «ماشینهای تولید قطعات سانتریفوژ به‌دلیل اهمیت بالایی که دارد به مکانی امن‌تر جابه‌جا شدند و اکنون نیز در حال کار می‌باشد».

این در حالیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافقی که با رژیم ایران داشته است به اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارتی از برخی مکانها، از جمله کارگاههای ساخت قطعات سانتریفیوژ، دسترسی ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e88030b-5676-4524-b9f2-c91e2a3ba078"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات