728 x 90

خلیج‌فارس در تسخیر چینی‌ها، حتی تخم ماهی‌ها و صدف‌ها را می‌برند

صید ماهی در خلیج فارس
صید ماهی در خلیج فارس

خبرگزاری حکومتی ایلنا، ۳۰مرداد ۹۷در گزارشی با عنوان چینی‌ها حتی تخم ماهی‌ها و صدف‌ها را می‌برند نوشت:‌ تعداد شناورهای صیادی بیگانه تنها در استان خوزستان تا ۵۰۰۰عدد برآورد می‌شود. به نوشته این منبع اهالی این منطقه می‌گویند چینی‌ها کف دریا را با تجهیزات خود می‌سابند؛ حتی تخم ماهی‌ها و صدف‌ها را هم می‌برند: چیزی برای ما باقی نگذاشته‌اند. چینی‌ها ما را بیچاره کرده‌اند.

 

آبهای دریای عمان و خلیج‌فارس در تسخیر چینی‌ها

در این گزارش به نکات عجیبی از تاراج منابع ایران اسیر توسط رژیم ولایت فقیه اشاره شده است، از جمله این‌که، تعداد شناورهای صیادی بیگانه تنها در استان خوزستان را بیش از ۵هزار شناور برآورد کرده و نوشته است جیب ۲۴هزار صیاد سیستان و بلوچستانی همانند دریایی که روی آن کار می‌کنند، خالی‌ست چرا که چینی‌ها حتی تخم ماهی‌ها و صدف‌ها را نیز صید کرده می‌برند

در حالیکه از نوروز ۹۷اخبار صید کشتیهای ترال چینی در آب‌های ایران ابعاد تازه‌یی به خود گرفته ولی سردمداران حکومتی آن را تکذیب می‌کنند. اگرچه صید ترالینگ یا (کف روبی) از همان ابتدا توسط سازمان شیلات رژیم آخوندی تکذیب شد با این حال محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی رژیم اعلام کرد کشتی‌های چینی قرارداد رسمی و اجازه بلندمدت برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰متری آب‌های ایران در دریای عمان را دارند.

 

به تاراج دادن عمق ۲۰۰متری دریای عمان

مطابق تعهدات بین‌المللی حقوق دریاها و آب‌های سرزمینی، از خط ساحلی تا ۱۲مایلی محدوه آب‌های سرزمینی تا ۲۴مایل منطقه مجاور و ۲۰۰مایل که معادل ۳۷۰کیلومتر از خط ساحلی است «منطقه انحصاری-اقتصادی» محسوب می‌شود. عمق ۲۰۰متری دریای عمان هم منطقه انحصاری و اقتصادی محسوب می‌شود.

طبق عهدنامه ۱۹۶۲حقوق دریاها، دولتهای ساحلی در این منطقه از دریا حقوقی دارند. از جمله: حق انحصاری حفاظت و اداره منابع طبیعی جاندار یا بی‌جان دریایی در بستر، زیر بستر و آب‌های روی آن در اختیار کشور ساحلی می‌باشد.

وقتی خارجی‌ها با کشتی‌های ترال خود یا هر تجهیزات پیشرفته دیگری همه منابع بستر دریا و زیر بستر را برداشت کنند، آن وقت چه می‌توان گفت؟

چگونه می‌توان از مجوزی که برای صید به آنها داده شده است، دفاع کرد؟

این در حالیست که صیادان استان سیستان و بلوچستان از منقرض شدن بسیاری از ماهی‌ها به واسطه صید بی‌رویه چینی‌ها و متعاقب آن فقیر شدن صحبت می‌کنند.

 

یکی از صیادان چابهاری گفت، «چینی‌ها کف دریا را با تجهیزات خود می‌سابند؛ حتی تخم ماهی‌ها و صدف‌ها را هم می‌برند: چیزی برای ما باقی نگذاشته‌اند. چینی‌ها ما را بیچاره کرده‌اند. اگر این وضع ادامه پیدا کند باید برویم دنبال کار بنایی چون چابهار توسعه پیدا نکرده و کار دیگه‌ای پیدا نمیشه».

 

فروش دریا به بهانه صید ماهی گوشت حرام! به قیمت بیکاری صیادان ایرانی

این صیاد محلی ادامه می‌دهد، «کشتی‌ها نزدیک ساحل هم میان. محلی‌ها ازشون نزدیکی‌های ساحل عکس گرفتن. البته من از قول مسئول‌های شیلات استان شنیدم که چینی‌ها تنها دارن ماهی‌های حرام گوشت صید می‌کنن و می‌برن ولی چرا همین امکانات صید رو در اختیار خود ما نمی‌گذارند تا مفت دست چینی‌ها نیفته. من شنیدم کشورهای دیگه پول خوبی بابت خرید این ماهی‌ها پرداخت می‌کنند. البته اگر تا الآن چینی‌ها چیزی از این ماهی‌ها باقی گذاشته باشند».

ماهی اسپک نمونه‌‌یی از این ماهیان حرام گوشت است. اسپک از گونه یال اسبی‌ها است. برآورد می‌شود که هم‌اکنون ۶۰۰گونه ماهی یال اسبی در دریای عمان و خلیج‌فارس زندگی می کنند. هر کیلو اسپک ماهی هم‌اکنون ۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و لذا فروش آن می‌تواند ارز آوری فراوانی داشته باشد. و این‌گونه صیادان محلی در دامن فقر رها نمی‌شوند و به این فکر نمی‌کنند که به سراغ بنایی یا کارهای ساختمانی بروند.سفره‌های صیادان در حالی خالی از ماهی و آبزیان دیگر است که چینی‌ها حتی به کوسه‌ها نیز رحم نمی‌‌کنند.

این صیاد محلی در مورد برخورد چینی‌ها با صیدان محلی می‌گوید: دوستان من چند باری با لنج‌هاشون با چینی‌ها برخورد کردن. میگن برخوردهای خوبی باهشون نداشتن. محلی‌ها تعریف می‌کردن که از روی کشتی‌هاشون با شلنگ‌های آتش‌نشانی با فشار زیاد به سمت‌شون آب می‌پاشیدند.

بارها از برخوردهای خشن، غیرحرفه‌یی، غیرمسئولانه با صیادن ایرانی که با شناورهای کوچک در حال صید گزارش شده است. از جمله سال ۹۱کلیپ تأیید نشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد چینی‌ها چند صیاد ایرانی که لنج‌هایشان در دریا گم شده بود را می‌کشند.

 

وی ادامه می‌دهد: به هر صورت درآمدهای همه صیادهای بلوچ کاهش پیدا کرده و اگر در این شرایط دولت قیمت سوخت عرضه شده به لنج‌ها را افزایش بدهد ناچار می‌شویم که قید کار در دریا رو به کل بزنیم.

کاهش درآمد صیادان سیستان و بلوچستان هر روزی که می‌گذرد مصیبت‌بارتر می‌شود. برخی می‌گویند درآمد صیادان در هر ماه به کمتر از ۱میلیون تومان رسیده است. صحبت از درآمدهایی در حد ۵۰۰تا ۷۰۰هزار تومان مطرح است آنهم در شرایطی که هزینه‌های یک زندگی کارگری قطعاً بالای ۵میلیون تومان است.

 

کشتی چینی با خدمه خارجی! تا چرخ اقتصاد مملکت بچرخد!

روابط عمومی شیلات آخوندی دجالگرانه گفت شناورهایی که از آنها صحبت می‌کنند چینی نیستند. چون قیمت بالایی دارند برای همین خرید آن در توان بومیان نیست که آنها را خریداری کنند، و مدعی شد این شناورها در واقع اجاره به شرط تملیک هستند و مالکیت ایرانی دارند و با پرچ ایران فعالیت می‌کنند، ممکن است که خدمه خارجی داشته باشند. این کشتی‌ها اجاره شده‌اند و بهره‌بردار ایرانی دارند و فانوس ماهی صید می‌کنند که در پودر ماهی استفاده می‌شود و به‌خاطر صادرات ارز آوری دارد. این در شرایطی است که ما قبلاً پودر ماهی را وارد می‌کردیم اما حالا صادرکننده شده‌ایم تا چرخ اقتصاد مملکت بچرخد. حالا ممکن است موارد دیگری هم در حین صید فانوس ماهی به تور بیفتد اما مقدار آن بسیار بسیار ناچیز است و لذا هیچ صدمه‌ای به ذخایر دریایی و صیادان ایرانی نمی‌زند.

روابط عمومی شیلات رژیم ایران در حالی بر عدم تخریب محیط‌زیست به واسطه صید فانوس ماهی‌ها و به‌صورت کلی ماهیان حرام گوشت تأکید می‌کند، که پیشتر کیانوش جهانبخش،عضو به‌اصطلاح شورای شهر بندرعباس اعلام کرده بود: « ماهیان حرام هم بخشی از چرخه حیات هستند و اگر بی‌رویه صید شوند، به چرخه آبزیان آسیب می‌رسانند و این‌گونه نیست که چون آبزیان حرام گوشت هستند باید آنها را بی‌رویه صید کرد».

این کارگزار حکومت همچنین از قول فرماندار جاسک گفت: چندی قبل با برخی از خبرنگاران به دریا رفته بودند و شاهد فرار کارگران چینی از روی عرشه کشتی بودند و زمانی که وارد انبار آن کشتی می‌شوند، بیشتر از آن که فانوس ماهی صید شده باشد، برخی از ماهی‌های که فصل صید آنها نبوده، در انبار آنها موجود بوده است.

 

صدور مجوز برای صید دو و نیم تن بال کوسه

این به‌اصطلاح عضو شورای شهر بندرعباس به موضوع صید کوسه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: چند کارشناس زیست محیطی اخیراً به من اطلاع دادند که مجوز نزدیک به ۲تن و نیم بال کوسه برای صادرات گرفته شده است که امیدواریم مسئولان به این موضوع حتماً پاسخ شفافی بدهند. شما ببینید که چه میزان کوسه باید صید شود که ۲تن باله کوسه از آن جدا شود، کوسه‌ای که نقش مهمی در چرخه آبزیان دریا دارد.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65ffe3ec-3f36-4aa0-af60-ea251f44b1b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات