728 x 90

جوشش خون شهیدان قیام و محکومیت‌های بین‌المللی

سخن روز
سخن روز

در پی تلاشهای خستگی‌ناپذیر مجاهدین و مقاومت ایران و در پی برگزاری دهها تظاهرات و آکسیون توسط ایرانیان آزاده و اشرف‌نشانها در کشورهای مختلف جهان، در افشای ابعاد هولناک کشتار جنایتکارانهٔ مردم در جریان قیام آبان۹۸و دادخواهی خون هزاران شهید قیام، اکنون شاهد امواج فزاینده محکومیت‌های بین‌المللی علیه رژیم ضدبشری آخوندی و به‌بار نشستن گوشه‌یی از این تلاشها هستیم.

 

امواج به‌هم‌پیوستهٔ محکومیتها

روز چهارشنبه ۲۷آذر مجمع عمومی ملل ‌متحد در نیویورک، شصت و ششمین قطعنامهٔ محکومیت دیکتاتوری آخوندی از سوی ارگانهای ملل ‌متحد را، با ۸۱رأی موافق به‌تصویب رساند. در این قطعنامه ضمن برشمردن نقض مستمر و سیستماتیک حقوق‌بشر توسط دیکتاتوری حاکم بر ایران بر لزوم بازدید گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل ‌متحد از ایران تحت حاکمیت آخوندها، تأکید شده و در آن آمده است: «(مجمع عمومی) تصمیم دارد تا بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران را ادامه دهد».

خانم مریم رجوی ضمن استقبال از این قطعنامه، تأکید کرد مسئولان کشتار بزرگ ماه گذشته، خامنه‌ای و روحانی و دیگر سردمداران رژیم هستند که در همه جنایات این رژیم از جمله قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷دست داشته‌اند. به‌مصونیت آنها باید پایان داده شود، شورای امنیت باید جنایات این رژیم از جمله قتل‌عام ۱۳۶۷و قتل‌عام ۱۳۹۸را به‌عنوان جنایت علیه بشریت به‌رسمیت بشناسد تا در برابر عدالت قرار گیرند.

خانم رجوی بار دیگر بر ضرورت تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب توسط ملل ‌متحد برای تحقیق حول کشتار آبانماه و سفر به‌ایران برای بازدید از زندانها و دستگیر شدگان، تأکید کرد.

پیش از این و در تاریخ ۲۵آذر ماه جاری، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت طی پیامی به‌ مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر، گفت: «می‌خواهم فریاد به‌آسمان‌رفتهٔ خون‌ بیش از هزار شهید قیام ایران را تکرار کنم که جهان نمی‌تواند نسبت به‌ جنایت‌های وحشیانه آخوندهای حاکم بر ایران نظاره‌گر و بی‌عمل باشد».

خانم رجوی در این پیام، خواهان آن شد که شورای امنیت سردمداران رژیم را به‌خاطر این‌همه سرکوب و خون‌ریزی، جنایتکاران علیه بشریت اعلام کند تا در برابر عدالت قرار بگیرند».

عفو بین‌الملل نیز در روز ۲۵آذر گزارشی دربارهٔ کشتار جنایتکارانهٔ مردم معترض در جریان قیام آبان۹۸منتشر کرد و طی آن خاطرنشان نمود: «رژیم ایران در حال ارتکاب نقض گسترده‌ حقوق‌بشر است و جامعه‌ جهانی نباید در قبال آن، ساکت و بی‌اعتنا بماند». عفو بین‌الملل در این گزارش تصریح می‌کند:‌ «شورای حقوق‌بشر سازمان ملل باید درباره کشتار غیرقانونی معترضان و موج هولناک دستگیریها ناپدید سازیهای قهری و شکنجه‌ تحقیق کند».

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل نیز از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواست که «یک نشست ویژه در مورد وضعیت در ایران برگزار کند و رأی به‌تأسیس یک مکانیسم تحقیقاتی بین‌المللی بدهد».

کمیته خارجی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه (۲۷آذر) با تصویب قطعنامه‌یی به‌اتفاق آرا، حکومت آخوندی را به‌خاطر سرکوب وحشیانه قیام مردم ایران محکوم کرد و حمایتش از اعتراضات و خواسته‌های مردم ایران را اعلام نمود.

الیوت انگل، رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دربارهٔ این قطعنامه گفت: «ما بر موضع دیرین دو حزبی کنگره در حمایت از حق مردم ایران برای آزادی بیان تأکید می‌کنیم و مخالفت شدیدمان را با اقدامات بیرحمانه این رژیم اعلام می‌کنیم».

در همین حال، هواداران مجاهدین و اشرف‌نشانان خستگی‌ ناپذیر در ادامهٔ تلاشهای خود برای جلب توجهات بین‌المللی به‌ تحولات ایران و کشتار بزرگ مردم به‌پاخاسته، روز سه‌شنبه ۲۶آذر تظاهراتی در برابر پارلمان اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار کردند.

 

مصداق کامل جنایت علیه بشریت

در این تظاهرات پروفسور اریک داوید استاد حقوق بین‌الملل که یکی از شخصیتهای سخنران در این تظاهرات بود، تأکید کرد که آنچه هم‌اکنون در ایران می‌گذرد، مصداق جنایت علیه بشریت است و دقیقاً مطابق با تعریفی است که ما در اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی در ماده ۷آن می‌یابیم.

وی تصریح کرد که هر یک از اعضای شورای امنیت ملل ‌متحد می‌تواند قطعنامه‌ای را به‌شورای امنیت ارائه دهد و از این شورا بخواهد مسأله ایران را به‌دیوان بین‌المللی کیفری ارائه دهد.

پروفسور اریک داوید این چیزی است که قبلاً اتفاق افتاده است، به‌ویژه برای لیبی در سال ۲۰۱۱یا برای سودان و دارفور در سال ۲۰۰۵.

در همین حال حزب جمهوریخواه آلبانی طی فراخوانی از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواست که کشتار بزرگ در ایران را محکوم کنند و برای جلوگیری از قتل‌عام و سرکوب بیشتر دست به‌ اقدامات فوری بزنند.

در این فراخوان با بیان این‌که کشتار تظاهر کنندگان بی‌تردید مصداق قتل‌عام و جنایت علیه بشریت است، تصریح شده که «حق مردم ایران برای اعتراض و دفاع از خود در برابر خشونت و سرکوب وحشیانه رژیم ملاها، باید به‌طور بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شود».

 

رژیم، سراسیمه و نگران

برخاستن این موج محکومیتها، رژیم آخوندی را هراسان و نگران کرده، چرا که این بار بحث دیگر نه فقط اعدامهای دهه ۶۰، نه فقط قتل‌عام زندانیان سیاسی در ۳۲سال پیش، بلکه کشتاری است که خونهای شهیدانش هنوز بر در و دیوار و آسفالت خیابان‌ها خشک نشده، مجروحانش هم‌چنان درد می‌کشند و اسیران و زندانی‌هایش هم‌چنان زیر بازجویی و شکنجه به‌سر می‌برند و شهود این جنایت بزرگ و فجیع همه حی و حاضرند. علاوه بر این رژیم در نهایت ضعف و در بن‌بست بحرانهای مختلف گرفتار است و در هیچ زمینه‌یی قادر نیست کوچکترین قدمی بردارد و به‌همین دلیل است که در واکنش‌های محدودی که برخی مقام‌های رژیم به‌طور غیرمستقیم به‌ این تحولات نشان داده‌اند. بیش از هر چیز وحشت موج می‌زند.

در همین رابطه اسماعیلی سخنگوی دژخیم دستگاه قضاییهٔ خامنه‌ای در اعتراض به‌ کشورهایی که رژیم را به‌خاطر نقض حقوق‌بشر محکوم می‌کنند، به‌آزادی عمل مجاهدین در این کشورها اشاره کرد و به‌طور مسخره‌یی آن را مغایر با حقوق‌بشر ‌دانست.

معاون امنیتی دادستان کل رژیم به‌نام امیری اصفهانی هم روز سه‌شنبه (۲۶آذر) طی سخنانی در همایش سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران، از این فرصت برای عقده‌گشایی علیه مجاهدین و عملکرد برنامه‌ریزی شدهٔ کانون‌های شورشی استفاده کرد و در تلاش برای توجیه کشتار و قتل‌عامی که صورت گرفته، گفت که «نیروی انتظامی هم در دفاع مشروع از خود با افرادی که تهاجم مسلحانه داشتند، مقابله کرد و تعدادی کشته شدند».

اما روشن است که نه این قبیل اظهارات سخیف و نه مانور رأفت خلیفهٔ خون‌آشام ارتجاع قادر نیست دستهای خون‌آلود این هیولا را در انظار داخلی و بین‌المللی مخفی نماید.

مردم ایران هم‌چنان که به‌کرات طی پیامهای خود در برنامهٔ همیاری با سیمای آزادی بیان کردند، از خونهای فرزندان دلیر خود دست برنمی‌دارند و خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان این جنایت هستند. خواسته‌ای که مجاهدین و مقاومت ایران نیز در پی تحقق آن هستند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6156000e-0c12-46c6-88d6-279101f2e5fd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات