728 x 90

جنگ آب یا جنگ مردم با نظام! - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه نهم خرداد، دود و دمهای پاسدار سلامی و پاسدار قاآنی سرکردهٔ نیروی تروریستی قدس در مورد دخالت‌های نظام در فلسطین و سایر کشورهای منطقه، نتوانسته بر بحرانهای داخلی و منطقه‌یی نظام سرپوش بگذارد. بحرانهای اقتصادی اجتماعی از یک‌سو و تحریم مردمی نمایش انتخابات در عین جنگ باندها بر سر کرسی ریاست‌جمهوری از طرف دیگر، مطالب اغلب روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده.

جنگ آب یا جنگ مردم با نظام!

بحرانهای داخلی مورد اشاره روزنامه‌های نهم خرداد، از بحران آب و خشکسالی گرفته تا بحران گرانی و تورم و بیکاری و هم‌چنین بحران ادامه چپاول حکومتی از سفره مردم، یک تصویر کلی از جنگ مردم ایران با نظام ولایت فقیه را نشان می‌دهند.

«صدای جنگ آب از اصفهان شنیده شد» موضوع مقاله‌یی در آرمان است که به جنگ مردم با نظام که حقابه مردم را غاارت کرده اشاره کرده و نوشته است: «جنگی که به باور برخی، ریشه‌های آن را باید در ناکارآمدی مدیران برای مدیریت منابع آب و تضییع حقوق شهروندانی که از محل این منابع امرار معاش می‌کردند جست‌وجو کرد».

ایران ارگان دولت روحانی به بحران بی‌اعتمادی مردم به نظام در موضوع واکسیناسیون کرونا اشاره کرده و نوشته است: «این موضوع را نمی‌توان از نظر دور داشت که در سال‌های اخیر میزان سرمایه اجتماعی و از جمله سرمایه اجتماعی نهادی در کشور کاهش یافته است. این اتفاق باعث کاهش اعتماد به نهادهای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور شده است».

«شعبده‌بازی حقوقی» اذعان روزنامه حکومتی اعتماد به یک فقره چپاول مجلس آخوندی از جیب مردم است. این روزنامه نوشته: «طرح مالیات بر عایدی مردم که در مجلس مطرح شده، بیش از هر چیز به شعبده‌بازی شبیه است. این طرح انگیزه ایجاد می‌کند که دولت سیاست ابر تورمی را پیش بگیرد و بر گرده مردم سوار شود». . این روزنامه در ادامه با کنایه به نهادهای حکومتی با مجلس آخوندی افزوده است: «مجلس انقلابی همین اندازه درک اقتصادی دارد. نمی‌داند که مالیات را بر تورم نمی‌بندند، بر درآمد می‌بندند. بر آنان که جنس را وارد می‌کنند و به‌صورت رانتی می‌خرند و می‌فروشند و سودشان هیچ جا هم ثبت نمی‌شود، البته بخشی از این سودها را برای تبلیغات انتخاباتی هزینه می‌کنند».

«بی خبر از جامعه» عنوان مطلب روزنامهٔ آفتاب یزد است که به‌نقل از چندتن از کارشناسان رژیم در مورد ادعای کاندیداهای نمایش انتخاباتی رژیم از جمله گفته اند: «گویی دادن وعده‌های دور از واقعیت به بخشی از تشریفات انتخابات تبدیل شده است. گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد مسئولانی که در این جامعه زندگی می‌کنند درکی از شرایط و محیط پیرامون خود ندارند» آفتاب یزد به‌نقل از یک کارشناس دیگر رژیم نوشته است: «کشور ما در هیچ‌یک از ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... توسعه یافته نیست. مردم حتی نمی‌توانند مشکلات خود را به درستی بیان کنند و معترض باشند. نیمی از جامعه ما دچار فقر هستند و در راستای آن معضلات اجتماعی هم بسیار گسترده است. در زمان انتخابات مسائلی مطرح می‌شود اما مردم این مسائل برایشان اهمیتی ندارد».

نمایش انتخابات یا بحران عدم مشروعیت نظام

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم یک چیز موج می‌زند، آن هم بی‌اعتمادی مردم به نمایش انتخابات و این‌که جنگ اصلی بین مردم و نظام است. «در توصیف نظام سیاسی خود کاهنده» عنوان مطلب روزنامه همدلی است که با اشاره به همین جنگ نوشته است: «در حقیقت نتیجه سیاست حذف چیزی جز بحران مشروعیت سیاسی، نخواهد بود».

رسالت از باند مؤتلفه هم اذعان کرده دعوا بر سر احکام شورای نگهبان جدا از مسائل مردم است و هشدار داده که این دعوا باعث ایجاد شکاف در نظام شود. رسالت برای منکوب کردن باند مغلوب نوشته است «زیر سؤال بردن شورای نگهبان ساختار شکنی است» و بعد هم تأکید کرده: «زیرسؤال بردن نهادهای قانونی کشور بازی در زمین دشمن بوده و گره‌ای از مسائل، مشکلات و دغدغه‌های واقعی مردم نمی‌گشاید». .

«پارادوکس صلاحیتها و رد صلاحیت ها» عنوان مطلب جهان صنعت از باند مغلوب است که در مورد بی‌اعننایی نظام به رأی مردم نوشته: «گواه تأیید این مدعا اظهارات چند روز پیش سخنگوی شورای نگهبان بود که با یک چرخش صدو‌هشتاد درجه‌ای نسبت به دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری که بر حضور پررنگ و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی به‌عنوان عامل تحکیم‌کننده نظام و افزایش مشروعیت انتخابات تأکید می‌ورزید، متذکر شد که مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیری در مشروعیت نتیجه انتخابات نخواهد داشت».

«هوشیاری در میدان انتخابات» عنوان مطلبی از روزنامه حمایت ارگان زندانهای قضاییه آخوندی است که با نگرانی از پیآمد جنگ باندها بر سر کرسی ریاست‌جمهوری و شقه شدن نیروهای نظام نوشته است: «به‌هرحال نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چه افرادی که صلاحیت آنها احراز شده و چه آنها که صلاحیتشان احراز نشده، هم وظیفه‌ای در این بین دارند. رهبری در این بین تأکید کردند افرادی که دعوت به عدم مشارکت می‌کنند دلسوز مردم نیستند و مردم باید فریب فریبکاران برای قهر با صندوق را نخورند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/52146426-b94b-4e05-9121-7f496ce2ac4e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات