728 x 90

جزئیاتی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: رژیم ایران به سوی تولید اورانیوم غنی شده پیش می‌رود

آژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی

رویترز روز ۱۸شهریور۹۸ در گزارشی از بیانیه مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید به‌رغم ممنوعیت نصب سانتریفوژهای پیشرفته، رژیم ایران اقدام به نصب شمار بیشتری از این سانتریفیوژها کرده و به سوی تولید اورانیوم غنی شده پیش می‌رود.

در حالیکه رژیم در حال تغییر لوله‌های اتصال سانتریفیوژها است، آژانس می‌گوید این تغییرات نقض برجام است، آنهم در حالیکه اتصالات فعلی برای تحقیق و توسعه مناسب است.

سخنگوی آژانس گفت: تمامی سانتریفوژهای نصب شده توسط رژیم ایران برای آزمایش با UF۶ آماده شده بود هر چند که در ۷و ۸سپتامبر، هیچکدامشان با UF۶ آزمایش نشده است.

 

کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران، بر ضرورت پاسخگویی سریع رژیم آخوندی به سؤالات مربوط به کامل بودن اعلامیههای پادمان تأکید کرد.

وی در گزارش مقدماتی خود به شورای حکام در روز دوشنبه گفت: آژانس به راستیآزمایی عدم انحراف از مواد اتمی اعلام شده توسط رژیم تحت توافقنامه پادمان ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در مورد عدم وجود مواد هستهای و فعالیت‌های اتمی اعلام نشده ادامه دارد.

فروتا افزود: درباره اجرای توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی در خلال مذاکراتم در تهران بر اهمیت همکاری کامل و به‌ موقع رژیم ایران و همچنین بر ضرورت پاسخگویی سریع رژیم ایران به سؤالات مربوط به کامل بودن اعلامیههای پادمان تأکید کردم.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: آژانس به تلاشهای خود ادامه داده و به‌طور فعال درگیر خواهد بود. و زمان بسیار اهمیت دارد.

 

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به‌ نقل از دو دیپلمات که از نزدیک کار بازرسیهای آژانس اتمی را دنبال می‌کنند، نوشت، تحقیقات بازرسان در تهران علائمی از اورانیوم را نشان می‌دهد که رژیم ایران توضیحی برای آن نداده و آژانس از رژیم ایران خواهان توضیح درباره آنها شده است.

 

تلویزیون حکومتی روز ۱۷شهریور۹۸ با نگرانی از سفر مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات جان بولتون در این رابطه گفت: «دو روز پس از آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران مدیر کل موقت آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد) همزمان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ابراز خوشحالی از سفر مدیر کل موقت آژانس به تهران بازی جدیدی را شروع کرده و ضمن ادعای وجود مواد هسته‌یی پنهان در ایران گفت آمریکا بی‌صبرانه منتظر ارائه گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران است».

 

تلویزیون رژیم پذیرش اف‌.ای‌.تی‌اف از سوی حکومت آخوندی را به‌معنی پذیرش لیست تروریستی آمریکا دانست و گفت:

«اگر ایران اف.ای.تی.اف را در بست قبول کند به زبان ساده یعنی همان لیست گروه‌های تروریستی آمریکا را هم پذیرفته است یعنی اگر آمریکا حزب‌الله لبنان را تروریست می‌داند و منافقین را تروریست نمی‌داند [تصویر خواهر مریم در پارلمان اروپا] ایران هم باید از همین لیست تبعیت کند... فعلاً اف.ای.تی.اف در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است».

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره راه‌اندازی سانتریفوژهای پیشرفته توسط رژیم در گام سوم نقض توافق برجام، گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور آمریکا به‌وضوح گفته است رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت و آمریکا در این راستا هر کاری که لازم باشد، انجام خواهد داد.

مایک پمپئو که با فاکس‌ نیوز مصاحبه می‌کرد در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ما با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، با همه شرکایمان در سراسر جهان که تهدید وجود سلاحهای هسته‌یی در خاورمیانه توسط رژیم ایران را می‌فهمند، ائتلاف‌های جدید تشکیل می‌دهیم.»

 

وزیر خارجه فرانسه در واکنش به گام سوم نقض برجام توسط رژیم آخوندی، گفت رژیم ایران باید از چنین اقداماتی دست بردارد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گام سوم نقض برجام توسط رژیم آخوندی را در مصاحبه با رادیو اروپا یک، «اقدامات منفی» خواند و گفت: «رژیم ایران باید از چنین اقداماتی دست بردارد زیرا مانع روندی است که ما برای کاهش تنش در حال انجام آن هستیم».

 

در همین حال، وال استریت ژورنال در سرمقاله خود گام سوم رژیم در نقض برجام را «قدم دیگری بسوی کسب تسلیحات اتمی» خواند و افزود: این تازه‌ترین نقض توافق اتمی ۲۰۱۵ است. امضاکنندگان اروپایی تلاش کردند تحریم‌های آمریکا را با ایجاد سیستم تجاری و مالی جدید دور برنند، که شکست خورد. ماکرون پیشنهاد حدود ۱۵میلیارد دلار خط اعتباری به حکومت تهران را داد. اکنون اروپاییان باید تصمیم بگیرند آیا هم‌چنان خواستار دادن کمک مالی به این نقطه چرخش ناگهانی اتمی هستند یا خیر.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0bf056ad-2dc1-4329-b38f-0289fdef3e5e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات