728 x 90

تظاهرات فلسطینیان برای دومین روز متوالی

دومین روز تظاهرات در فلسطین - آرشیو
دومین روز تظاهرات در فلسطین - آرشیو

 تظاهرات مردم فلسطین معروف به راهپیمایی «بازگشت» روز شنبه  وارد دومین روز خود شد. هدف از این تظاهرات مسالمت آمیز دفاع از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین نیاکانشان بود. بنابر گزارش‌ها، روز جمعه در نخستین روز از این  تظاهرات بیش از سی هزار فلسطینی شرکت کردند و صدها تن از آنها نیمه‌شب را در اطراف مرزها سپری کردند. شمار شهدای  تظاهرات روز جمعه حداقل به 17تن  رسید و  بیش از هزار و 700 تن  نیز مجروح شدند. 

منابع بیمارستانی فلسطینی می‌گویند ۷۵۸ تن از زخمی‌ها با گلوله حقیقی مجروح شده اند؛ جراحت ۱۴۸ تن از زخمی‌ها ناشی از گلوله‌های پلاستیکی است؛ ۴۲۲ تن در نتیجه استنشاق گاز اشک‌آور و بمب‌های دودزا مجروح شده‌اند و ۸۸ تن دیگر نیز بر اثر سایر عوامل در تظاهرات آسیب دیده‌اند.

هزاران فلسطینی روز شنبه در مراسم تدفین و تشییع شهدای فلسطینی، در نوار غزه شرکت کردند.

محمود عباس رئیس دولت فلسطین روز شنبه را «عزای عمومی» اعلام کرده  بود. همزمان، کسب و کار در بسیاری از شهرهای کرانه باختری روز شنبه به نشانه اعتصاب تعطیل بود.

محمود عباس، شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اسرائیل را «مسئول کامل» عواقب «تهاجم و تجاوز» دانست و تاکید کرد که «جامعه جهانی موظف است دخالت کرده و از ملت فلسطین مراقبت کند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه در نشستی ، از رخدادهای مرز غزه و چشم‌انداز تشدید این بحران ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل، بررسی شفاف و مستقل رخدادهای روز جمعه از سوی یک کمیته تحقیق را درخواست کرد.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز جامعه جهانی را به برداشتن گام‌هایی برای بهبود زندگی فلسطینیان فرا خواند.

محمد مؤمنی، سخنگوی دولت اردن، اسرائیل را مقصر «وخیم شدن» اوضاع دانست و از جامعه بین‌المللی خواست اسرائیل را زیر فشار بگذارد.

هیومن رایتس واچ  شمار زیاد شهدا و زخمی‌های روز نخست را «تکان دهنده» نامید. عفو بین‌الملل نیز از پیش از آغاز تظاهرات، از اسرائیل خواسته بود از خود خویشتنداری نشان دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/48e90d5d-de57-4403-bc01-9a494d8f1e75"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات