728 x 90

تخم مرغ، بستری برای قاچاق و رانت‌خواری

گرانی تخم مرغ چرا و تا به کجا؟
گرانی تخم مرغ چرا و تا به کجا؟

روز پنجشنبه ۲۵دی، خبرگزاری حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی از گرانی تخم‌مرغ که از ارزانترین کالای پروتئینی اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شود، خبر داد.

بنابر این گزارش سازمان دامپزشکی رژیم اعلام کرده است که کیفیت تخم‌مرغ های تولیدی با یکدیگر تفاوتی نمی‌کند و این در حالی است که قیمت تخم‌مرغ های بسته‌بندی شده در بازار با قیمت بالایی عرضه می‌شود و انجمن تولیدکنندگان مسأله کیفیت و گرید بندی را، علت اصلی اختلاف قیمت مطرح می‌کنند.

در همین رابطه ناصر نبی‌پور، سخنگوی اتحادیه مرغداران در تکذیب این موضوع به دفعات اعلام کرده است که تخم‌مرغ های تولیدی هیچ تفاوتی ندارند زیرا که انجمن تولید کنندگان شناسنامه‌دار بعد از خرید تخم‌مرغ از مرغداران، بدون هیچ‌گونه فرایندی تنها آن را بسته می‌کند و گرنه از کره ماه نمی‌آورد که بخواهد هر عدد تخم‌مرغ را با نرخ بالای ۲هزار تومان به مردم بفروشد، درحالیکه هزینه بسته‌بندی آن ۵۰۰تومان تمام می‌شود.

وی در ادامه قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۵هزار و ۷۰۰تومان اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر دولت هر کیلو تخم‌مرغ را با نرخ مصوب ۱۴هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کند، اما از طرفی نرخ هر کیلو تخم‌مرغ در بازار آزاد ۱۸هزار تومان است که این ۲نرخی بودن باعث قاچاق و رانت می‌شود».

ازطرفی مدیرکل پشتیبانی رژیم در امور دام استان تهران، تولید سالیانه تخم‌مرغ را بیش از یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: «در شرایط پیک مصرف سالیانه ۹۴۰ تا ۹۵۰هزار تن تخم‌مرغ در داخل استفاده می‌شود که با این وجود ۵۰هزار تن مازاد بر نیاز کشور است».

پرواضح است که این هرج و مرج و نوسان در قیمت تخم‌مرغ به‌عنوان کالای ارزان مورد مصرف محروم‌ترین اقشار جامعه، طبق معمول بستری برای رانت‌خواری و دلالی و نهایتاً قاچاق آن به دیگر کشورها بایستی تلقی کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/19e642df-3ced-41c6-806b-a9b1be1b1d3c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات