728 x 90

ای.یو.ریپورتر شخصیت‌های اروپایی و کارشناسان حقوقی بین‌المللی قتل‌عام۱۳۶۷ در ایران را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کردند

کنفرانس آنلاین هم‌زمان با سی (و سومین) سالگرد قتل‌عام۱۳۶۷
کنفرانس آنلاین هم‌زمان با سی (و سومین) سالگرد قتل‌عام۱۳۶۷

ای.یو.ریپورتر

شخصیت‌های اروپایی و کارشناسان حقوقی بین‌المللی

قتل‌عام۱۳۶۷ در ایران را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کردند

در یک کنفرانس آنلاین هم‌زمان با سی (و سومین) سالگرد قتل‌عام۱۳۶۷ در ایران، بیش از هزار زندانی سیاسی و شاهدان شکنجه در زندانهای ایران، خواهان پایان دادن به‌مصونیت سران رژیم و محاکمهٔ خامنه‌ای و رئیسی... و دیگران عاملان این قتل‌عام شدند.

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت ایران و شخصیت‌های سیاسی و قضات و کارشناسان ارشد حقوق‌بشر و قانون بین‌الملل از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت داشتند.

خانم رجوی در سخنرانی خود، گفت: «رژیم آخوندی با داغ و درفش و شکنجه می‌خواست هر عضو و هوادار مجاهدین را منکوب و مغلوب کند. همه حربه‌های شیطانی، رذیلانه و ضدبشری را آزمایش کرد. سرانجام در تابستان۶۷ مجاهدین را در مقابل یک انتخاب قرار دادند: تسلیم‌شدن با نفی وفاداری به مجاهدین یا اعدام؟ اما آنها بر مواضعشان که همانا سرنگونی رژیم و برقراری آزادی مردم بود، قهرمانانه ایستادند».

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس که بیش از ۵ساعت به‌طول انجامید از ۲۰۰۰نقطه در سراسر جهان بودند.

به‌گفتهٔ کومی نایدو دبیرکل عفو بین‌الملل از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰: «قتل‌عام۱۳۶۷ یک قتل‌عام بی‌رحمانه و خونین و یک نسل‌کشی بود. من از دیدن قدرت و شجاعت این افراد... که این میزان از فجایع را پشت سرگذاشته و این جنایتها را تحمل کرده‌اند، تکان خوردم... دولت رئیسی در ارتباط با قتل‌عام۱۳۶۷ مسئولیت بسا بیشتری دارد».

اریک داوید بر توصیف قتل‌عام۱۳۶۷ به‌عنوان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت تأکید کرد.

فرانکو فراتینی وزیر خارجهٔ ایتالیا (۲۰۱۱)، گفت: «امیدوارم تحقیقات مستقل و بدون محدودیت دربارهٔ قتل‌عام۱۳۶۷ صورت گیرد... شواری امنیت ملل متحد یک وظیفهٔ اخلاقی دارد. سازمان ملل این وظیفهٔ اخلاقی را مدیون قربانیان بی‌گناه است»...

گی ورهوفستاد نخست‌وزیر بلژیک از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، تأکید کرد: «قتل‌عام۱۳۶۷ یک نسل کامل از جوانان را هدف قرار داد. ضروریست بدانیم که (این قتل‌عام) پیشاپیش طراحی شده بود. این یک نسل‌کشی بود. امروز قاتلان همان دوران، حاکمان این رژیم هستند».

جولیو ترتزی وزیر خارجهٔ ایتالیا (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳)، گفت: «بیش از ۹۰درصد اعدام‌شدگان در قتل‌عام۱۳۶۷ از اعضا و هواداران مجاهدین بودند... بسیاری به‌یک تحقیقات بین‌المللی دربارهٔ این قتل‌عام فراخوان داده‌اند.

جان برد وزیر خارجهٔ کانادا (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵) نیز خواهان تحقیقات بین‌المللی دربارهٔ این جنایت علیه بشریت شد.

اودرینیوس آزوبالیس وزیر خارجهٔ لیتوانی (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲) تأکید کرد: « تحقیقات ملل متحد دربارهٔ قتل‌عام۱۳۶۷ یک ضرورت است. به‌اتحادیه اروپا فراخوان می‌دهم که این رژیم را به‌خاطر جنایت علیه بشریت، تحریم کند». (ای.یو.ریپورتر۶ شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c198502-4f71-4271-89fd-896954ff592f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات