728 x 90

انتقال محموله‌های مشکوک از یک کشتی ایرانی در سواحل یمن

تسلیحات ایرانی  مصادره شده توسط کشتی آمریکایی یو اس اس سیروکو
تسلیحات ایرانی مصادره شده توسط کشتی آمریکایی یو اس اس سیروکو

دوربین گزارشگر تلویزیون «العربیه» روز یکشنبه ۳۰سپتامبر ۲۰۱۸، هشتم مهرماه ۹۷صحنه‌هایی از تحرکات مشکوک یک کشتی متعلق به رژیم ایران در نزدیکی سواحل یمن که محموله‌هایی را در اختیار یک قایق‌ تند رو دیگر به نام «زرین» قرار می‌داد را فیلم‌برداری کرده است.

کشتی ایرانی موسوم به «ساویز» از ۳سال پیش در آب‌های بین‌المللی دریای سرخ در نزدیکی سواحل یمن لنگر انداخته است. توقف این کشتی که هیچگونه مأموریت علمی یا پژوهشی نداشته از چند سال پیش مورد شک و تردید بسیاری از سازمانهای کشتیرانی در منطقه شده است.

به نظر می‌رسد که ایران طی سه سال گذشته کشتی مذکور را به‌صورت زاغه‌ای برای نقل و انتقال اسلحه برای حوثی‌ها بکار گرفته است.

 

انتقال سلاح تحت پوشش فعالیتهای تجاری

العربیه اعلام کرد: این کشتی از زمان آغاز جنگ در یمن تحت پوشش فعالیت‌های تجاری برای شبه‌نظامیان حوثی‌ اسلحه انتقال می‌داد. پیشتر برخی کارشناسان نظامی ایرانی توسط این کشتی و با کمک قایق‌های حوثی‌ها از ایران وارد یمن شدند.

کشتی «ساویز» ایران به‌عنوان یک کشتی تجاری در «سازمان بین‌المللی دریایی» وابسته به سازمان ملل ‌متحد (IMO) ثبت شده است. این کشتی طی سه سال گذشته در آبهای دریای سرخ در فاصله ۸۷مایلی از یمن لنگر انداخته است.

این نوع کشتیها که طولشان ۱۵۰متر است در امور تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی رژیم ایران با انبار کردن این نوع کشتی به تسلیحات از آن برای قاچاق سلاح به شبه‌نظامیان حوثی استفاده می‌کند.

 

تجهیزات نظامی  در کشتی تجاری!

بر اساس فیلم‌هایی که دوربین العربیه آن را ارائه داده، این کشتی دارای دو قایق نظامی و بیش از ۱۶جنگ‌افزار نظامی مانند رادارهای شناسایی سطحی و هوایی، دستگاههای استراق سمع و همچنین یک سیستم پیشرفته نظامی و فضایی است که ماهیت آن را با کشتی‎های تجاری متفاوت می‌کند.

العربیه در ادامه گزارش خود می‌نویسد « پس از مشاهده عملیات انتقال محموله‌های مشکوک از این کشتی به قایق سریع السیر دیگری به نام «ارزین» با استفاده از هلیکوپتر‌های ائتلاف عربی بر فراز این کشتی رفته و عملیات قاچاق تسلیحات را با دوربین فیلم‌برداری کرده است.

به گفته سازمان کشتیرانی وابسته به سازمان ملل، لنگر انداختن یک کشتی به مدت سه سال در دریا آنهم بدون داشتن مأموریت تحقیقات علمی ثبت شده امری «غیر طبیعی و مشکوک» است.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8968e5b2-f0ea-4201-aa39-7838b0767d12"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات