728 x 90

اعدام جمعی ۳زندانی در زندان ارومیه

اعدام جمعی در ایران
اعدام جمعی در ایران

دژخیمان خامنه‌ای سحرگاه امروز سه‌شنبه ۱۰مهر۹۷، حکم اعدام سه زندانی کرد از جمله یک زن زندانی را در زندان مرکزی ارومیه(دریا) اجرا کردند.

اسامی زندانیان عبارتند از: زینب سکانوند ـ چنگیز ایرانی و موسی جاجیلو
زینب سکانوند ٢٤ساله که در حین ارتکاب جرم انتصابی تنها ١٧سال سن داشت و مدت ٧سال در انتظار اجرای حکم اعدام در زندان محبوس بود.

فیلیپ لوتر، از مدیران بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته طی بیانیه‌یی از رژیم آخوندی خواست فوراً اجرای حکم اعدام زینب سکانوند را متوقف کنند.

 

جاوید رحمان: نقض حقوق‌ بشر در ایران ادامه دارد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران که در تیر ماه امسال در این مقام برگزیده شد، در نخستین گزارش خود، از نقض فاحش و مستمر حقوق‌بشر در ایران ابراز نگرانی کرد. وی از رژیم آخوندی خواست ممنوعیت سفر گزارشگر ویژه ملل ‌متحد به ایران را لغو کند.

 

این گزارش در سایت سازمان ملل متحد درج شده است.

جاوید رحمان با اشاره به گزارشهای قبلی سازمان ملل ‌متحد در مورد نقض مستمر حقوق‌بشر در ایران به این موارد اشاره کرده است: نقض حق حیات (اعدام‌ها)، به‌طور مشخص اعدام نوجوانان، شکنجه، نقض حق آزادی تجمع، آزادی بیان و عقیده، نقض حقوق زنان و اقلیتهای مذهبی.

گزارشگر ویژه ملل ‌متحد در امور ایران همچنین از وضعیت مدافعان حقوق‌بشر و وضعیت زندانیان دوتابعیتی ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش جاوید رحمان همچنین به اعدام‌های جمعی در دهه ۱۳۶۰ اشاره شده است.

 

فراخوان به آزادی دستگیر شدگان تظاهرات در ایران

جاوید رحمان با اشاره به‌ درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل خواهان آن شده است که حبس افرادی که در جریان تظاهرات اخیر ایران بازداشت شده‌اند، از جمله راهپیمایان و معترضان ماه‌های اخیر، پایان داده شود. وی خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ بازداشت‌ شدگان در زمان حبس شده است که رژیم مدعی است آنها خودکشی کرده‌اند.

 

فراخوان به توقف اعدام نوجوانان در ایران

جاوید رحمان از اعدام نوجوانان در ایران «عمیقا ابراز نگرانی» کرده است و از مقامهای رژیم آخوندی خواسته فوراً اجرای حکم اعدام تمام کسانی که زیر ۱۸سالگی مرتکب جرم شده‌اند را متوقف کنند.

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران، خواستار توقف موارد شکنجه و دیگر آزارهای غیرانسانی در طول بازداشت و زندان، پایان دادن به تمامی موارد نقض حقوق زنان و احترام به حقوق اقوام و اقلیتها گردیده است.

 

آشنایی مختصر با گزارشگران ویژه حقوق‌بشر ملل ‌متحد در امور ایران

جاوید رحمان، ۵۱ساله متولد شهر فیصل‌آباد پاکستان است و دکترای حقوق بین‌الملل دارد. این فعال حقوق‌بشر، تحقیقاتی در زمینه آزادی ادیان، قوانین جهانی حقوق‌بشر و قوانین اسلامی انجام داده و هم‌اکنون استاد دانشگاه برونِل لندن است. شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۵تیرماه، او را رسماًً به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر در ایران معرفی کرد.

اولین گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران آندرس آگوئیلار در سال ۱۹۸۴ انتخاب شد. پس از او گالیندوپل به این مقام برگزیده شد که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲، سه بار به ایران سفر کرد اما پس از سومین بار، ورود او به ایران ممنوع شد. بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ کسی در این مقام برگزیده نشد. سپس احمد شهید، عاصمه جهانگیر و در نهایت جاوید رحمان در این مقام انتخاب شدند.

 

بیشتر بخوانید

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ffc1ffd-d551-4cc2-a570-310800bf1c88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات